آیت الله سبحانی:
بهترین وسیله برای تقرب به خدا مراقبت بر نوافل است
خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه بهترین وسیله برای تقرب به خدا مراقبت بر نوافل است، گفت: اگر انسان نسبت به نوافل مراقب کند تقربش بالا می رود و از نظر عرفانی و روحی به درجه ای بالا دست می یابد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حضرت آیت الله جعفر سبحانی، از مراجع تقلید، روز گذشته در ادامه سلسله مباحث کلام اسلامی، در جمع طلاب و فضلای حوزه علمیه مشهد با اشاره به معنای توسل، اظهار داشت: توسل این است که ما به وسیله قرآن و یا به وسیله پیامبر(ص) و ائمه(ع) به درگاه الهی تقرب جوییم.
وی با تأکید بر مراجعه به روایات و قرآن در مورد شناخت وسیله و سبب توسل، ادامه داد: نمی توان هر وسیله ای را برای توسل به وجود آوریم، باید ابتدا تعبدا در شرع وسیله بودنش ثابت شود و گرنه تا زمانی که وسیله ثابت نشود نمی توانیم توسط آن به خدا توسل جوییم؛ به عنوان مثال کسی نمی خواهد به وسیله آتش یا بت به خدا توسل جوید زیرا اینگونه توسل جستن حرام است چون وسیله بودن آن ها ثابت نشده است.
حضرت آیت الله سبحانی ابراز داشت: در خطبه 110 نهج البلاغه امیر مؤمنان(ع) به برخی از این وسیله ها اشاره می کند که از آن جمله می توان به عباداتی همچون ایمان به خدا، ایمان به پیامبر، جهاد در راه خدا، به پاداشتن نماز، پرداخت زکات، روزه، حق خانه خدا، صلحه رحم، صدقه پنهانی و صدقه آشکار و کارهای نیک اشاره کرد البته باید توجه داشت که وسیله منحصر به این موارد نیست.
بهترین وسیله برای تقرب به خدا مراقبت بر نوافل است
وی با بیان اینکه در به کارگیری از این وسیله ها می توانیم به خداوند توسل جوییم، تصریح کرد: بهترین وسیله برای تقرب به خدا مراقبت بر نوافل است، اگر انسان نسبت به نوافل مراقب کند تقربش بالا می رود و عارف می شود؛ اگر انسانی مراقب نوافل یومیه و نوافل لیلة باشد از نظر عرفانی و روحی و فکری به درجه ای نایل می شود که خدا می فرماید: «گوشش گوش الهی، چشمش چشم الهی و دستش دست الهی می شود»؛ در وسائل الشیعه به نقل از پیامبر اکرم(ص) نیز آمده است که «بهترین وسیله تقرب به درگاه خدا اول فرائض و سپس نوافل هستند» و در این صورت است که آدمی مستجاب الدعوة می شود.
این استاد حوزه علمیه قم توسل به اسماء و صفات خدا را یکی از وسایل توسل عنوان کرد و اذعان داشت: اگر می خواهید دعایتان مستجاب شود به اسماء الهی و صفات خدا متوسل شده و آنها را به زبان آورید.
وی خاطر نشان کرد: دومین وسیله ای که می توانیم وسیله قرار دهیم و به آن توسل کنیم قرآن کریم است و سپس اعمال نیک هستند که می توانند وسیله توسل محسوب شوند البته باید به عمل نیکی توسل شود که در آن ریا صورت نگرفته باشد؛ توسل به دعای مؤمن نیز یکی دیگر از وسایل توسل است که خداوند نیز مکرر این مسئله را به ما تذکر داده است انسان دعای مومن را وسیله قرار بدهد و این همان است که می گوییم التماس دعا.
مدرس خارج اصول حوزه علمیه قم توسل به دعای پیامبر(ص) در حال حیات ایشان را از وسایل دیگر توسل ذکر کرد و گفت: در این پنج مورد یعنی توسل به اسماء الهی، قرآن، اعمال نیک، دعای مؤمن و توسل به دعای پیامبر(ص) در زمان حیات ایشان هیچ خدشه و اشکالی وارد نیست و تمامی طوائف اسلامی اعم از شیعه، سنی، وهابی، غیر وهابی، صوفی و غیر صوفی آن ها را قبول دارند اما در توسل به دعای پیامبر(ص) در حال ممات ایشان اختلاف وجود دارد؛ شیعیان معتقدند می توانیم پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) به دعای ایشان متوسل شویم اما وهابی ها در این امر اشکال وارد می کنند.
مرگ دروازه ای برای ورود به حیات برزخی
وی با بیان اینکه رسیدن به حضور انبیاء و طلب دعا از آنها در شرایع پیشین هم بوده است، افزود: مرگ دروازه فنا نیست بلکه مرگ دروازهای است برای ورود به حیات برزخی که آیات بسیاری بر حیات برزخی دلالت می کنند لذا بر این اساس اشکال وهابی ها وارد نیست و می توانیم در زمان ممات پیامبر(ص) نیز به ایشان متوسل شویم.
این مرجع عالیقدر با اشاره به اینکه ارتباط ما با کسانی که در برزخ زندهاند محفوظ است، گفت: وهابیت معتقد است که این ارتباط قطع است و بر همین اساس می گوید نمی توانیم در زمان ممات پیامبر(ص) به ایشان متوسل شویم./932/پ202/ص
ارسال نظرات