۰۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۴۰
کد خبر: ۸۱۷۴۴
محقق دانشگاه عالی دفاع ملی:

فرهنگ ظهور جامعه آرمانی مدنظر رهبر معظم انقلاب است

خبرگزاری رسا ـ یکی از محققان دانشگاه عالی دفاع ملی گفت: فرهنگ ظهور در واقع همان وضعیت مطلوب است که رهبر معظم انقلاب از آن با عنوان جامعه آرمانی یاد کرده‌اند.
نشست تخصصي دکترين مهدويت
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محسن محسنیان‌زاده پیش از ظهر 3 مردادماه در نشست تخصصی راهبردهای فرهنگ انتظار و راهبردهای دولت زمینه‌ساز از سلسله نشست‌های تخصصی ششمین همایش دکترین مهدویت با ارائه مقاله «ارائه الگوی مفهومی مهندسی فرهنگی راهبردی با رویکرد کولاژی» آن را کاربستی عملی به منظور تسهیل در زمینه‌سازی ظهور دانست.

وی با اشاره به نقشه راه و الگوی تدوین مقاله اظهار داشت: فرهنگ ظهور در واقع همان وضعیت مطلوب است که مقام معظم رهبری از آن با عنوان جامعه آرمانی یاد کرده‌اند.

این محقق دانشگاهی تصریح کرد: در این مقاله با استفاده از رویکرد نوین تحت عنوان رویکرد کولاژی راه‌های رسیدن به فرهنگ ظهور را از طریق بسط فرهنگ عمومی و ملی و توسعه فرهنگ تخصصی مهدویت و در نهایت اجرای مهندسی فرهنگی با رویکرد کولاژی برای دستیابی به فرهنگ ظهور بیان می‌شود.

وی با اشاره به مفهوم کولاژی، ابراز داشت: با توجه به لایه‌ای بودن سطوح فرهنگی و همچنین لزوم حرکت مارپیچی حلزونی برای دستیابی به مهندسی فرهنگی در این مقاله از استعاره کولاژی استفاده شده است.

محسنیان‌زاده اضافه کرد: این استعاره نوعی وام‌دار دیدگاه مکتب نهادگرایان فرهنگی است که رمز پایداری و مانایی هنر گذشتگان را با بداعت و نوآوری خلاقانه روز پیوند زده و تابلوهایی در هم آمیخته از سنت و تجدد را ارائه می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: هدف اصلی در این تحقیق ارائه الگوی مفهومی مهندسی فرهنگی راهبردی با رویکرد کولاژی است که برای در برداشتن کاربست عملی در آن، راهبرد در قالب تحول تطوری طرح شده است.

این محقق دانشگاه عالی دفاع ملی ادامه داد: از آنجا که مهندسی فرهنگی یک واژه مرکب است بنابراین ابتدا بایستی هر واژه به طور جداگانه مورد شناسایی قرار گیرد تا از ترکیب دو واژه یک مفهوم روشن به دست آید.

وی سیستم، نگاه جامع، برنامه‌ریزی پیش از اجرا و عمل و سازماندهی را از مهم‌ترین ارکان مهندسی فرهنگی عنوان کرد و گفت: براساس فرمایش رهبر معظم انقلاب در سال 81، برای رسیدن و دستیبابی به مهندسی فرهنگی چهار رویکرد شناسایی و رصد فرهنگی، تبیین مدل‌های فرهنگی، برنامه‌ریزی فرهنگی و مدیریت و نظارت فرهنگی از مراحل و مصادیق مهندسی فرهنگی است.

محسنیان‌زاده در پایان خودباختگی تجدد نوین، التقاط خود بنیاد، سندرم «ذهن کور فرهنگ»، فقر الگوسازی اجتماعی و فقدان مهندسی کلان را به عنوان اصلی‌ترین موانع مهندسی فرهنگی نام برد. /920/پ202/ص

ارسال نظرات