۰۷ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۱
کد خبر: ۸۲۰۶۲
فردا؛

مراسم بزرگداشت آیت‌الله میرزا هاشم آملی برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ مراسم بزرگداشت آیت‌الله میرزا هاشم آملی فردا با سخنرانی رییس مجلس شورای اسلامی در آمل برگزار می‌شود.
آيت الله ميرزا هاشم آملي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درساری، مراسم بزرگداشت آیت‌الله میرزا هاشم آملی فردا با سخنرانی علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی در آمل برگزار می شود.

براساس این گزارش مراسم بزرگداشت این عالم ربانی صبح فردا با حضور برخی شخصیت های کشوری و استانی در یکی از روستاهای لاریجان آمل برگزار خواهد شد.

آیت الله میرزا هاشم آملی در سال 1278 ش، در یکی از روستاهای لاریجان در هفتاد کیلومتریِ شهر آمل دیده به جهان گشود.

وی در طول 31 تلاش پی گیر و خستگی ناپذیر خویش، توانست علوم رایج حوزه های علمیه مانند ادبیات عرب، فقه، اصول، فلسفه، هیئت و رجال، درایه، اخلاق، عرفان، منطق و حکمت نظری را از محضر استادان نام آور قم، تهران و نجف کسب و قله های علم و ایمان را فتح کند. 

آیت الله میرزا هاشم آملی همچنین از محضر اساتیدی چون حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی، میرزا حسین نائینی، آقاضیاءالدین عراقی، سیدابوالحسن اصفهانی، میرزا محمدعلی شاه آبادی و سید محمد حجت کوه کمری کسب فیض کرد.

وی در راه نشر و گسترش دانش آل محمد صلی الله علیه و آله از هیچ کوششی فروگذار نکرد و بیش از پنجاه سال به تدریس علوم اهل بیت همت گماشت و در کنار تدریس به تألیف و تحقیق پرداخت و هنگامی که نخستین اثر ایشان به نام بدایع الافکار، تقریرات درس آیت اللّه آقاضیاء عراقی به زیور طبع آراسته شد، افکار اساتید حوزه را متوجه خود ساخت.

آیت الله میرزا هاشم آملی همچنین در طول دوران عمر با برکت خود آثاری چون کتاب الطهارة، کتاب الصلوة، مناسک حج، توضیح المسائل، رسالة فی النیة و حاشیه بر عروة الوثقی را خلق کرد.

این عالم ربانی در کنار تألیفات پرثمر و پرورش شاگردان فرزانه، خدمات فرهنگی ارزش مندی نیز از خود به یادگار گذاشت که می توان از تأسیس مدرسه علمیه ولی عصر(عج) در قم و نیز بنای ده ها مسجد در گوشه و کنار استان مازندران نام برد.

سرانجام آیت اللّه آملی پس از 91 سال تلاش و کوشش در جهت احیاء و بزرگداشت شعائر دینی و پشت سر نهادن سکته ای ناقص و یک دوره بیماری، در عصر روز جمعه چهارم رمضان المبارک 1413 ق (7 اسفند 1371 ش) بدرود حیات گفت و جهان علم و تقوا و فضیلت را در سوگ خویش عزادار ساخت./950/پ202/س
ارسال نظرات