۰۷ مرداد ۱۳۸۹ - ۲۰:۰۳
کد خبر: ۸۲۰۷۲
تا دو سال آینده؛

مصلای بزرگ مهدیه اهواز راه‌اندازی می‌شود

خبرگزاری رسا ـ مسؤول ستاد برگزاری نماز جمعه اهواز، از راه‌اندازی مصلای بزرگ مهدیه اهواز تا دوسال آینده خبر داد و اظهار داشت: اگر مسؤولان به وعده های داده شده به موقع عمل کنند می توانیم پیش از موعد مقرر شاهد افتتاح مصلای اهواز باشیم.
عليرضا علم، مسؤول ستاد نماز جمعه اهواز
علیرضا علم، مسؤول ستاد نماز جمعه اهواز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، به مناسبت پنجم مرداد سالروز اقامه نخستین نماز جمعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به ارائه گزارشی از ستاد نماز جمعه اهواز پرداخت و گفت: نخستین امام جمعه اهواز در سال 1358 آیت الله جنتی و پس از او حجت الاسلام و المسلمین طاهری خرم آبادی و سپس آیت الله موسوی جزایری بودند.

وی اظهار داشت: در طول سال 52 جمعه و دو عید قربان و فطر را داریم که در مجموع 54 نماز اقامه خواهد شد.

مسؤول ستاد نماز جمعه اهواز با بیان این که نماز های جمعه از سوی آیت الله موسوی جزایری، آیت الله حیدری، حجج الاسلام الاسلام والمسلمین حسن زاده و حاجتی اقامه می شوند اظهار داشت: در سال گذشته آیت الله جزایری 17 نماز، آیت الله حیدری 14 نماز، حجت الاسلام والمسلمین حسن زاده 11 و حجت الاسلام والمسلمین حاجتی 10 نماز جمعه و یک نماز عید قربان را اقامه کردند.

وی با اشاره به تعداد نیروهای ستاد نماز جمعه بیان داشت: نیروهای ستاد نماز جمعه تعدادی از برادران و خواهران مؤمن و داوطلب به تعداد 102 نفر برادر و 16 خواهر بوده که هر هفته تعدادی از آنها برای همکاری دعوت می شوند.

علم ادامه داد: در ضمن نیروهای بسیج از پایگاه های مساجد جهت حفاظت از مصلی با ستاد همکاری می کنند.

مسؤول ستاد نماز جمعه اهواز با اشاره به چگونگی جذب اعضای ستاد نماز جمعه گفت: برادران و خواهرانی که با ما همکاری می کنند بیشتر از مساجد و انجمن ها هستند که هشتاد درصد ثابت و بیست درصد دیگر به صورت متغیر هستند.

وی با بیان این که مسؤول ستاد نماز جمعه از سوی امام جمعه تعیین می شود به واحد های تشکیل دهنده ستاد اشاره کرد و بیان داشت: معاونت های پشتیبانی، فرهنگی، اجتماعی، واحد خواهران و روابط عمومی ستاد نماز جمعه مصلی مهدیه اهواز را تشکیل می دهند.

مسؤول ستاد نماز جمعه اهواز، امور مالی، اداری و تدارکات را از زیر مجموعه های معاونت پشتیبانی خواند و ادامه داد: معاونت سیاسی متشکل از دفتر سیاسی امنیتی، هماهنگی و دفتر امور مجامع و معاونت فرهنگی نیز شامل دفاتر آموزش و پژوهش، امور جوانان و سیاسی است.

علم با اشاره به سفرهای زیارتی ویژه اعضای ستاد مصلای مهدیه اهواز خاطر نشان کرد: شهرهای زیارتی که برای خواهران و برادران در نظر گرفته می شود شهرهای مشهد، قم و شیراز هستند و همچنین در طول سال سفرهای درون استانی برگزار می شود که به عنوان نمونه در سال گذشته اعضای ستاد را به سفری یک روزه به خرمشهر اعزام کردیم.

وی با بیان این که به 150 دستگاه جهت سرویس دهی مطلوب به نمازگزاران نیازمندیم به نحوه تأمین سرویس های ایاب و ذهاب اشاره و خاطر نشان کرد: سازمان پایانه های اتوبوسرانی اهواز هر هفته 65 دستگاه، شرکت نفت 13 و گروه ملی 5 دستگاه را جهت ایاب و ذهاب نمازگزاران تأمین می کنند؛ البته این تعداد پاسخگوی جمعیت زیاد نمازگزاران ما نیست و در تلاش هستیم تا بتوانیم این تعداد را افزایش دهیم.

مسؤول ستاد نماز جمعه اهواز در بخش دیگری از سخنان خود به ساخت مصلای جدید اهواز اشاره کرد و اظهار داشت: زمینی که برای مصلای مهدیه اهواز در نظر گرفته شده 4 هکتار است که در فاز اول با مساحت ده هزار متر مربع و گنجایش 15 تا 16 هزار نفر در حال احداث است.

علم با بیان این که فاز اول مصلای مهدیه اهواز تا کنون سی درصد پیشرفت فیزیکی داشته است ادامه داد: این فاز دوسال دیگر به بهره برداری می رسد که ان شاءالله نخستین نماز جمعه سال 1391 در مصلای جدید اقامه خواهد شد.

وی نوع معماری ساختمان مصلی مهدیه اهواز را معماری سنتی و کار فرمای این پروژه را سازمان مسکن و شهرسازی استان خوزستان دانست و ابراز داشت: این ساختمان یک حیات مرکزی دارد که نوع سازه آن اسکلت بتنی است.
مسؤول ستاد نماز جمعه اهواز با بیان این که 250 کولر جهت تهویه مطبوع و تأمین سرمایش و گرمایش فضای مصلا در نظر گرفته شده است گفت: با این تعداد می توان فضای مطبوعی برای نمازگزاران مهیا کرد.

مسؤول ستاد نماز جمعه اهواز با بیان این که استانداری و مسکن و شهر سازی خوزستان در این طرح مشارکت دارند تأکید کرد: اگر مسؤولان به وعده خود مبنی بر پرداخت هزینه های مربوطه عمل کنند می توانیم پیش از موعد مقرر پروژه را افتتاح کنیم.

وی وسعت کاری ستاد نماز جمعه را در سطح یک اداره بزرگ دانست و تصریح کرد: ستاد به سبب دارا بودن واحدهای مختلف و نیروهای شاغل، به امکانات و هزینه های بسیاری نیاز دارد که متأسفانه به سبب محدودیت قانونی از جانب هیچ ارگان و نهادی کمک مالی نمی شود.

علم با انتقاد از برخی ارگان ها و نهادها به سبب عدم پای بندی به وعده های داده شده در خصوص کمک های مالی و تجهیزاتی تصریح کرد: در جلسه ای که با حضور برخی ارگان ها و نهادها مانند سپاه و دانشگاه شهید چمران در محضر آیت الله موسوی جزایری داشتیم، بسیاری از آنها قول مساعد جهت همکاری دادند که متأسفانه به وعده های خود عمل نکردند.

مسؤول ستاد نماز جمعه اهواز در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه های جانبی ستاد نماز جمعه اشاره و خاطر نشان کرد: یکی از برنامه هایی که در حاشیه نمازهای جمعه به صورت متناوب انجام می شود، حضور مسؤولان در نمازهای جمعه و پاسخگویی به مردم است؛ که این برنامه بازخورد مناسبی از سوی مردم به همراه داشته است.

وی با اشاره به دیگر برنامه های رفاهی در مصلی مهدیه اهواز گفت: مهد کودک برای فرزندان خردسال نماز گزاران، نمایشگاه کتاب، دستگاه خود پرداز(ATM)، پاسخگویی به مسائل شرعی بانوان از برنامه های جانبی است که هرهفته دایر هستند.

علم در پایان به استقبال نمازگزاران اهوازی اشاره کرد و اظهار داشت: طبق آمار شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، نماز جمعه اهواز در مقایسه با شهرستان های دیگر مانند شیراز، اصفهان و تبریز از استقبال بیشتری برخوردار است که انشاءالله با احداث مصلای جدید، شاهد حضور حداکثری در نماز های دشمن شکن جمعه خواهیم بود./945/ت301/ص
ارسال نظرات