۱۵ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۸۲۶۵۵
مدیر کل سازمان انتقال خون خراسان رضوی:

مردم نذورات خود را به اهدای خون اختصاص دهند

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل سازمان انتقال خون خراسان رضوی تأکید کرد: در صورتی که مردم شرایط اهدای خون را داشته باشند نذورات خود را به اهدای خون اختصاص دهند.
اهداي خون
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، محمد اسماعیل خیامی، مدیر کل سازمان انتقال خون خراسان رضوی پیش از خطبه های این هفته نماز جمعه مشهد در جمع نمازگزاران، اظهار داشت: فرآورده های خونی نقش حیاتی و مهمی را در عرصه سلامت جامعه بر عهده دارند و در این زمینه سازمان انتقال خون یکی از ارکان سلامت در جامعه محسوب می شود.

اهداء خون یک امر حیاتی برای بیماران محسوب می شود

وی با بیان اینکه سازمان انتقال خون وظیفه تولید فرآورده های خونی و تأمین نیاز بیمارستان ها و مراکز درمانی و انجام پژوهش در زمینه طب را بر عهده دارد، ادامه داد: اهداء خون یک امر حیاتی برای بیماران بوده و سازمان انتقال خون ایران به دلیل حمایت های مسؤولان و مردم یکی از بهترین سازمان ها درعرصه بین المللی محسوب می شود.

خیامی با تأکید بر اینکه در چشم انداز 1404 پیش بینی شده سازمان انتقال خون در بهترین نقطه خود قرار گیرد، تصریح کرد: امروز ایران در منطقه بهترین سازمان در بخش انتقال خون و تولید فرآورده های خونی معرفی می شود و از نظر رعایت استاندارها و از نظر کیفی در سطح قابل قبولی وجود دارد.

وی با اشاره به دستاوردهای کسب شده توسط سازمان انتقال خون ایران، ابراز داشت: مراکز انتقال خون در جهان به سمت تولید خون از اهدا کنندگان می روند که امروز 93 میلیون واحد خون در جهان تولید می شود که نیمی از آن به کشورهای بیشرفته و نیمی به کشورهای دیگر مرتبط می شود؛ البته کشورهای جهان در سال 2020 می خواهند به تولید خون از اهدا کنندگان برسند که این امر کار دشواری است و بسیاری از کشورها دستاوردهایی را در این زمینه نداشته اند اما در حال حاضر ایران 44 درصد خون سازمان انتقال خون از اهدا کنندگان داوطلب تهیه می شود.

موفقیت در غربال گری تولیدات

مدیر کل سازمان انتقال خون خراسان رضوی با بیان اینکه در زمینه غربال گری موفق شده ایم که 100 درصد تولیدات را با روش های فنی غربال گری کنیم، اذعان داشت: در برخی کشورها خونی که تولید می شود بدون انجام برخی از آزمایشات استاندارد، به بیماران تزریق می شود و متأسفانه امروز حدود 50 کشور دنیا به دلیل عدم برخورداری از توان و امکانات کافی به این موضوع توجه نمی کنند.

وی یادآور شد: این امر یک ضایعه برای سازمان بهداشت و درمان و نسل آینده جوامع محسوب می شود ‌و شاهد هستیم که برخی از کشورهای همسایه نیز با این مشکل مواجه هستند زیرا استفاده از کیت هایی که هزینه بر بوده باعث شده خیلی از جوامع نتوانند آزمایشات را بر اساس استاندارهای لازم بر روی خون های اهدایی انجام دهند.

هزینه بالای تولید یک واحد خون

خیامی با بیان اینکه امروز برای تولید یک واحد خون در کشور 100 هزار تومان هزینه می شود اما هیج هزینه ای از بیماران گرفته نمی شود، خاطر نشان کرد: امروز کمتر فعالیت تخصصی و فوق تخصصی را سراغ داریم که دولت به صورت مضاعف بر روی آن هزینه می کند البته این هزینه کردن به این دلیل است که سلامت مردم لطمه نبیند؛ آن هم مردمی که ایثارگرایانه این سازمان را حمایت می کنند.

مدیر کل سازمان انتقال خون خراسان رضوی ابراز داشت: فراوری خون کارسختی است اما خوشبختانه در حال حاضر امکانات و دانش این صنعت در کشور وجود دارد.

حمایت مردم ایران از سازمان انتقال خون در جهان بی نظیر است

وی با بیان اینکه اینگونه حمایت از سازمان انتقال خون و اهدای خون تنها خاص مردم ایران است، بیان داشت: امروز مصرف خون کامل در جهان بسیار کم است و نیاز جوامع بیشتر به فرآوری خونی و تهیه محصولات خونی است. از همین رو شاهدیم که در کشورهایی که از نظر مالی غنی هستند 97 درصد فرآوری خونی صورت می گیرد، در کشورهای متوسط بیش از 60 درصد و در کشورهای فقیر حدود 28 درصد؛ و درصدی که در کشور ما فرآوری خونی صورت می گیرد بیش از 95 درصد است که در این تقسیم بندی ایران در زمره کشورهای گروه اول قرار می گیرد.


وی با بیان اینکه هنوز تکنولوژی تولید دارو از پلاسما را در اختیار نداریم، گفت: فرآورده های خاص دارویی وجود دارد که از پلاسما گرفته می شود که این داروها در مجموعه های صنایع پالایشگاهی پلاسما تولید می شود و در حال حاضر تکنولوژی آن در اختیار کشورهای پیشرفته است؛ اما با این وجود در میان کشورهای خاورمیانه و کشورهای در حال توسعه تنها ایران است که پلاسمای خود را به کشورهای پیشرفته تحویل می دهد تا آن ها با استفاده از این پلاسما داروهای مورد نیاز کشور را تولید کنند. زیرا ایران بر اساس استاندارهای جهانی پلاسما را آماده کرده و در اختیار آن کشورها قرار می دهد.

خیامی استاندارد سازی سازمان انتقال خون را یکی از دستاوردهای این مجموعه عنوان کرد و یادآور شد: سازمان انتقال خون برای تمام فرایندهایش استانداردها را رعایت می کند که در نتیجه رعایت این استاندارها محصولات با کیفیت و غنی را تولید می کند.

وی با بیان اینکه دارا بودن نطام دقیق کنترل کیفیت از دستاوردهای دیگری است که امروز در عرصه بین المللی از جایگاه والایی برخوردار است، اظهار داشت: امید است با کمک مردم ضمن حفظ دستاوردها، بتوانیم در زمینه ارتقاء این دستاوردها حرکت کنیم.

مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی اهدا خون را خدمت حیاتی عنوان کرد و بر انجام نذر در زمینه اهدای خون تأکید کرد و گفت: در صورتی که مردم شرایط اهدای خون را داشته باشند نذورات خود را به اهدای خون اختصاص دهند تا با این کار خدمتی نیز به بیماران نیازمند کرده باشند./934/پ202/ص
ارسال نظرات