۲۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۶
کد خبر: ۸۳۷۴۳
رحیم پور ازغدی:

بنای تربیت دینی باید بر بشارت و آسان گیری باشد

خبرگزاری رسا ـ رحیم پور ازغدی با تأکید براینکه بنای تربیت دینی باید بر بشارت و آسان گیری باشد گفت: این آسان گیری به معنای خنثی سازی و نفسانی کردن فرامین دینی نیست.
ضيافت انديشه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا از مشهد، دکتر حسن رحیم پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی شب گذشته در مراسم افتتاحیه طرح معرفتی ضیافت اندیشه در جمع دانشجویان با اشاره به رویکردهای مختلفی که نسبت به دین وجود دارد گفت: برخی احکام و فرامین دین را همچون غل و رنجیر و موجب اسارت می بینند و عده ای دیگر با لذت بدان می نگرند.

وی با تأکید براینکه اگر زاویه نگاه ما به دین درست باشد بسیاری ازمسائل و مشکلات حل خواهد شد اظهار داشت: در غیر این صورت هرچقدر هم سواد دینی داشته باشیم چیزی به معرفت دینی ما نمی افزاید بلکه نتیجه عکس هم خواهد داد.

رحیم پور ازغدی ادامه داد: ما دینی داریم که برخلاف انچه در دنیا مطرح است جاودانی و ماندگار است، نسخ نمی شود اما باید مراقب باشیم در اثر غفلت ما دچار مسخ و تحریف نشود به گونه ای که مفاهیم غیردینی را به نام اسلام به خورد ما دهند.

وی با بیان اینکه اگر دین را آنگونه که هست بشناسیم قطعا نسخ نخواهد شد گفت: لازم نیست کسی دین اسلام را حفظ کند زیرا دینی جاودانی است و عقل و فطرت و تاریخ هرسه به نفع مفاهیم والای آن رأی می دهد و این اسلام است که آمده تا ما را حفظ کند.

این استاد دانشگاه در ادامه به معیارهای جاودانگی اسلام اشاره کرد و گفت:‌انسانی بودن اسلام یکی از این معیارها است؛ تا انسان انسان است این دین وجود دارد چراکه با مزاج خلقی و فطری بشر سازگار است و در برابر آن مقاومت ذاتی از طرف بشریت نمی شود.

ازغدی با اشاره به آیه «فطرت الله التی فطرالناس علیها...» تصریح کرد: این دین و فطرت بشر هر دو از یک جا آمده اند، نمی توان پدیده ای با انسانیت می سازد اما با اسلامیت سازگاز نیست؛ این دو نه در تضاد با هم هستند و زاویه دارند از این رو هر مفهومی علیه مفاهیم فطری به نام اسلام ارائه شود مسلما غیراسلامی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ابراز داشت: این جنبه و عنصر الهی انسان حذف شدنی و قابل تغییر نیست؛ ممکن است تضعیف شود اما حذف نخواهد شد، اسلام دینی است که روی پای خود ایستاده و در ذاتش پایدار است نه اینکه با زور و تصنع و تکلف پابرجا مانده باشد.

وی با اشاره به آیه «لایکلف الله نفسا الا وسعها» یادآور شد: دومین اصل جاودانگی اسلام، آسان گیری ذاتی و غیرتصنعی آن است یعنی تکالیف آن با رعایت ظرفیت و وسع بشر است، خدا برای نجات و رستگاری ما و در حد ظرفیتمان تکلیف می دهد و به همان اندازه مسوولیت می خواهد.

ازغدی با بیان اینکه اسلام دینی فراانسانی و الهی است به روایتی از پیامبر اکرم(ص) اشاره کرد و گفت: بنای تربیت دینی باید بر بشارت و آسان گیری باشد نه سخت گیری و نفرت، البته این آسان گیری به معنای خنثی سازی و نفسانی کردن فرامین دینی نیست.

وی اظهار داشت: عقلانی بودن از دیگر اصول جاودانگی اسلام است، در اسلام براهین عقلی، رکن و حجت دینی به شمار می آیند و هرچه را عقل به طور قطعی اثبات کند شرع هم می پذیرد زیرا عقل جزو جندالله است و با ان می توان به خدا رسید.

رحیم پور ازغدی ادامه داد: کسی در اسلام عزیز است که متواضع باشد، صرف دانش ذهنی فضیلت اور نیستبلکه خضوع، علامت علم حقیقی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، اخلاقی بودن اسلام را از دیگر معیارهای جاودانگی آن برشمرد و افزود: اسلام به هیچ امر غیراخلاقی امر نمی کند، محال است در عالم یک ارزش اخلاقی وجود داشته باشد و اسلام با آن مخالفت کند، دوستی و دشمنی در اسلام بر اساس حق و باطل است.

وی با بیان اینکه اسلام دکترین نجات بشر از حیرت و سرگردانی است خاطرشان کرد: اسلام، دین نوع دوستی و برابری خواهی و عدالت است./930/پ202/ص

ارسال نظرات