۰۴ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۴
کد خبر: ۸۴۸۴۰

سخنرانی رحیم پور در جمع دانشجویان مشهد

خبرگزاری رسا ـ رحیم پور ازغدی اظهار داشت: اگر گفته می شود که خداوند در همه جا وجود دارد برای این است که انسان درک کند و به معنای حقیقی کلمه این اصطلاح غلط است و در مورد خداوند زمان و مکان معنا ندارد.
رحيم پور
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درمشهد، حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز گذشته با حضور در جمع دانشجویان طرح ضیافت در مشهد مقدس، بیان داشت: این سخن که گفته شود خداوند همیشه بوده و همیشه خواهد بود هم صحیح و هم غلط است؛ اگر منظور این باشد که خداوند موجودی زمانی همانند انسان است با این تفاوت که فرق ما با خدا این باشد که ما در یک مقطع زمانی خاص هستیم و خدا همیشه وجود دارد، غلط است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: معنای ازلی و ابدی بودن خدا همیشگی است و به این معنا نیست که خداوند در همه زمان ها هست، چرا؟ چون زمان در مورد خداوند معنا ندارد زیرا محال است خدا جسم و ماده داشته باشد، زمان برای ماده است و در عالم فرا ماده زمان معنا ندارد.

وی ادامه داد: برای انسان گذشته و آینده معنا پیدا می کند اما برای خدا گذشته و آینده معنا ندارد.

رحیم پور ازغدی گفت: مکان نیز همانند زمان است در آیات و روایات ذکر شده است « ولله علی العرش و السماء»، خداوند بر عرش نشست و برخی هم ترجمه می کنند خداوند بر تخت نشست؛ برخی از فرقه های اهل سنت به طور صحیح متوجه این آیه نشده اند و بیان می کنند عرش مکانی است که خداوند در آنجا مستقر شده است؛ این طرز تفکر غلط است و مورد قبول قرآن نیست.

این استاد دانشگاه افزود: خداوند در آسمان ها نیست و مکان ندارد، و اینکه گفته می شود در دعا سر را رو به آسمان بگیرد از باب اثری است که بر انسان می گذارد، چون یک موجود پایین تر هنگامی که با یک حقیقت فراتر سخن می گوید احساس کوچکی داشته باشد و الا خداوند بالا (آسمان) نیست.

وی اذعان داشت: اگر گفته می شود که خداوند در همه جا وجود دارد برای این است که انسان درک کند و به معنای حقیقی کلمه این اصطلاح غلط است و در مورد خداوند زمان و مکان معنا ندارد.

وی تصریح کرد: تنها در یکی از عوامل مخلوق الهی(انسان) زمان ومکان پیدا می کند، انسان چون موجودی مادی است بدون مکان و زمان نمی تواند بعضی از مسائل را حس و درک کند؛ یعنی به انسان هرچه گفته شود سریع آن موضوع را با مکان و زمان می سنجد. زمان و مکان از مقولات جسمانی اند و جسمانیت خدا محال است و در مورد خدا بی معنی است./968/پ202/ص

ارسال نظرات