۰۵ شهريور ۱۳۸۹ - ۰۰:۱۴
کد خبر: ۸۴۹۰۵
آیت‌الله مصباح‌ یزدی:

راه رحمت الهی، اطاعت و بندگی معبود است

خبرگزاری رسا ـ رییس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) قم، با اشاره به جایگاه ویژه انسان نزد خداوند تبارک و تعالی گفت: ملائک در بهشت خادم انسان های مؤمن و صالح هستند، آنها نمی توانند ثواب های اخروی را درک کنند.
آيت الله محمد تقي مصباح يزدي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدتقی‌ مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) قم، پنج شنبه شب، در ادامه تفسیر خطبه فدکیه که با حضور طلاب، دانشجویان و دیگر اقشار مردمی در دفتر مقام معظم رهبری در قم برگزار شد، با اشاره به اینکه خداوند نهایت اقتدار را دارد و همه چیز تحت اختیار، اراده و مشیت او است تاکید کرد: کسانی هستند که از یاد خدا لذت می برند و زندگی شان به یاد و ذکر خدا است، برخی از بندگان خدا از نعمت های الهی و بهشتی از این جهت لذت می برند که نشانه لطف خدا است، انبیا و اولیا الهی و صالحین این گونه هستند.

وی ادامه داد: وقتی در آیات و روایات و همچنین خطبه حضرت زهرا(س) تدبر می کنیم، می بینیم که خدا برای کارهای خود اهدافی را مشخص کرده است، از جمله در خطبه حضرت زهرا(س) در تبیین هدف خلقت آمده است که خدا بی نیاز از خلقت است، نه در اصل خلقت مخلوقات و عالم هستی نیازی داشته و نه در تکمیل آن، تنها هدف نفع رساندن به بندگان بوده است.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به آیه شریفه «ان فی خلق السماوات ...» تاکید کرد: توجه و تدبر در زیبایی های خلقت به انسان می فهماند که خلقت آن بی هدف نبوده است.

آیت‌الله مصباح یزدی، با بیان اینکه تفکر در حکمت های الهی به انسان انگیزه اطاعت و بندگی می دهد اضافه کرد: خدا عالم هستی را خلق کرد تا همه بدانند ربوبیت بدست او است، متقابلا وقتی او رب شد، ما می شویم عبد و باید وظایف و رسالت های عبد خدا را نیز بجای بیاوریم.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به فلسفه بلایا و حوادث طبیعی بیان داشت: مردم وقتی احساس نیاز می کنند اگر دعوتی به سوی خدا بشود، زودتر قبول می کنند و باید توجه داشت که توجه به زیبایی های عالم هستی انسان را به کرنش و خضوع در برابر خالق یکتا وا می دارد.

وی تصریح کرد: خداوند عالم هستی را خلق کرد تا انگیزه اطاعت را در مردم ایجاد کند، انسان در سایه عبادت خدا لیاقت دریافت رحمت های بزرگ را بدست می آورد.

آیت‌ الله مصباح ‌یزدی با اشاره به جایگاه ویژه انسان نزد خداوند تبارک و تعالی گفت: ملائک در بهشت خادم انسان های مؤمن و صالح هستند، آنها نمی توانند ثواب های اخروی را درک کنند، این ثواب ها نیز در سایه اعمال اختیاری به انسان ها داده می شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری، با بیان اینکه خدا هیچ گونه نیازی به عبادت خلق ندارد تاکید کرد: آیات و روایات بسیاری این مدعا را تایید می کند و اگر همه هم کافر شوند، سر سوزنی به خدا ضرر وارد نمی شود.

آیت‌الله مصباح‌ یزدی اظهار داشت: همه دستگاه ها، بعثت انبیا و ارسال رسل الهی نیز برای این منظور بوده است که انسان ها با طاعت و بندگی ذات اقدس اله، لیاقت و شایستگی قرب به معبود یگانه را پیدا کنند.

وی راه رحمت الهی را طاعت و بندگی دانست و ادامه داد: خدا انسان را خلق کرد تا زمینه ای باشد که در نسل های آنها کسانی پیدا شوند که این لیاقت را داشته باشند.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، چهارده معصوم(ع) را برترین مخلوقات روی زمین دانست و تاکید کرد: در بین بنی آدم هیچ کس به پای چهارده معصوم هم نمی رسد، هدف اصلی خلقت این بزرگان هستند، مابقی همه اهداف فرعی هستند.

آیت‌الله مصباح‌ یزدی در بخش پایانی سخنان خود تاکید کرد: خداوند ایزد تبارک، گاهی با یک تیر صد نشان می زند، ما خیلی هنر کنیم با یک تیر دو نشان را خواهیم زد؛ خدا گاهی یک هدف را از این بین به ما نشان می دهد،چون مقتضای صحبت با ما همان است، چون یا نمی فهمیم یا برای ما اهمیتی ندارد. /924/پ201/ج

ارسال نظرات