۱۵ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۸۵۸۷۲
آیت‌الله سبحانی:

پشتوانه همه کارهای خوب توکل به خدا است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله سبحانی گفت: ما معتقدیم که تمام اصحاب پیامبر گرامی اسلام اعم از انصار، مهاجرین و اصحاب دارای احترام هستند، اما این احترام سبب نمی شود که اگر دلیل قطعی بر گناه کار بودن فردی اقامه شد، اصل احترام اصحاب پیامبر(ص) را مقدم بدانیم.
تفسير قرآن کريم توسط آيت الله سبحاني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، ظهر دوشنبه، در بیست و ششمین روز از ماه مبارک رمضان، در ادامه سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم، که با حضور طلاب ایرانی و خارجی در مدرسه حجتیه قم برگزار شد، به تفسیر آیات سوم و چهارم سوره مبارکه ممتحنه پرداخت.

وی با اشاره به آیه سوم سوره ممتحنه، ضرورت پرهیز امت اسلام از برقراری ارتباط با کفار و مشرکان را یادآور شد و این موضوع را دربردارنده آفات و آسیب های بسیار دانست.

حضرت آیت الله سبحانی تاکید کرد: عمر بن خطاب، از پیامبر(ص) اجازه خواست که گردن فردی را که اسرار نظامی پیامبر را در اختیار قریش قرار داده بود بزند و او را به قتل برساند، اما پیامبر رحمت و مهربانی، چنین اجازه ای به او نداد.

وی در ادامه تصریح کرد: ما معتقدیم که تمام اصحاب پیامبر گرامی اسلام اعم از انصار، مهاجرین و اصحاب دارای احترام هستند، اما این احترام سبب نمی شود که اگر دلیل قطعی بر گناه کار بودن فردی اقامه شد، اصل احترام اصحاب پیامبر را مقدم بدانیم.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به آیه شریفه «قد کانت لکم اسوه حسنه فی ابراهیم و الذین معه» گفت: ابراهیم و مادرش تنها کسانی بودند که درقوم او الهی بودند، مابقی همه بت پرست بودند.

این مرجع تقلید بیان داشت: حضرت ابراهیم(ع) حجت را بر قوم خویش تمام کرد و وقتی دید که آنها قابل هدایت نیستند، صف خود را از آنها جدا کرد و گفت من از شما و آنچه می پرستید بیزارم و دین شان را انکار کرد.

این مفسر قرآن کریم، با اشاره به فرازهای دیگری از آیه چهارم سوره ممتحنه ابراز داشت: قرآن کریم کتابی است که هیچ گاه چیزی که اهمیت دارد و دقیق است را ترک نمی کند و اگر قومی ایمان آورد می گوید ما با شما دشمن نیستیم.

این مرجع تقلید تاکید کرد: پشتوانه همه کارهای خوب توکل به ذات اقدس اله است و اگر می خواهیم در کارهایمان موفق باشیم باید توکل مان به خدا باشد و از او بخواهیم که در دنیا و آخرت به ما سعادت عطا کند.

حضرت آیت الله سبحانی، همچنین در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: طبق عقیده شیعه، تمامی پدران انبیا الهی موحد بودند به ویژه پیامبر گرامی اسلام که از نسل ابراهیم است، چگونه در اینجا پیامبر ابراهیم به عنوان مشرک معرفی شده است؛ در جلسه آینده به بررسی و تفسیر این موضوع خواهیم پرداخت./924/پ202/ج

ارسال نظرات