۱۹ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۸۶۰۶۲
حجت الاسلام ماندگاری:

ما بلد نیستیم با نعمت‌ها بندگی خدا کنیم

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام ماندگاری، پرهیز از عجب و ریا را یکی از شاخصه‌های رشد عقلانی ذکر کرد و گفت: ما بلد نیستیم با نعمت ها بندگی خدا کنیم، کسی که با وجود مسؤولیت ها و فراوانی نعمت ها از عجب و ریا دوری می کند زندگی عاقلانه ای دارد.
حجت الاسلام ماندگاري
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مهدی ماندگاری، رییس مؤسسه روایت سیره شهدای قم شب گذشته در مراسم وداع معتکفان حرم مطهر رضوی، اعتکاف را میهمانی خصوصی خدا دانست و افزود: در ماه میهمانی خدا و این میهمانی خصوصی باید بنگریم تا چه حد رشد عقلانی داشته ایم چراکه در آیاتی چون 125 سوره انعام و 100سوره یونس، عدم برخورداری از عقل به معنای عدم ایمان و رجس و پلیدی معرفی شده است.

وی با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) گفت: انسان عاقل حتی یک لحظه از عمرش را هم تحت ولای شیطان نمی گذراند و ولایت خدا را بر می‌گزیند.

حجت الاسلام ماندگاری، نخستین شاخصه رشد عقلانی را، مسوولیت شناسی و تکلیف شناسی دانست و ابراز داشت: انسان عاقل پیش از مطالبه هر امری ابتدا تعقل می کند آیا تکلیف آنچه را تاکنون داشته انجام داده است یا خیر؟ از این رو می توان گفت نعمت شناسی مقدمه مسؤولیت شناسی است.

وی ادامه داد: خداوند بر اساس نعمت ها، ظرفیت و بر اساس ظرفیت ها، تکلیف داده است، خوشا به حال کسانی که برای مسوولیت ها مسابقه می گذارند.

حجت الاسلام ماندگاری، روحیه پاسخ دهی را از دیگر شاخصه های رشد عقلی برشمرد و تصریح کرد: با توجه به آیه 99سوره مومنون دلیل ترس ما از مرگ این است که باید حساب پس بدهیم و در برابر هر نعمتی پاسخگو باشیم.

وی، پرهیز از عجب و ریا را سومین شاخصه رشد عقلانی ذکر کرد و گفت: ما بلد نیستیم با نعمت ها بندگی خدا کنیم، کسی که با وجود مسؤولیت ها و فراوانی نعمت ها از عجب و ریا دوری می کند زندگی عاقلانه ای دارد.

رییس مؤسسه روایت سیره شهدای قم، شکر خدا، عذرخواهی از عدم ادای حق نعمت ها و امیدواری را از راهکارهای پیشگیری از عجب دانست و اظهار داشت: سعی کنید همیشه استغفار کنید و خود را به همه بدهکار بدانید چرا که ما هیچ گاه نمی توانیم حق نعمت ها را ادا کنیم و تنها در حکومت مهدوی است که حق نعمت ها ادا می شود.

حجت الاسلام ماندگاری با بیان اینکه ثمره ولایت، اجازه است گفت: یعنی در هر کاری اگر اذن خدا و پیامبر(ص) را داشته باشیم، تحت ولایت آن ها هستیم وگرنه حتی اگر عبادت هم بکنیم تحت ولایت شیطان خواهیم بود./930/پ202/ص
ارسال نظرات