۱۸ مهر ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۲
کد خبر: ۸۷۱۸۹

نشست علمی حریم خصوصی در فقه و حقوق در قم برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست علمی تخصصی حریم خصوصی در فقه و حقوق به همت گروه حقوق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم برگزار شد.
نشست علمي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی تخصصی حریم خصوصی در فقه و حقوق به همت گروه حقوق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم، پیش از ظهر امروز با حضور اساتید و پژوهشگران حوزه علمیه قم در سالن همایش‌های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

در این نشست علمی، حجت‌الاسلام محمدسروش محلاتی، عضو هیأت علمی گروه حقوق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و دکتر باقر انصاری، عضو هیأت علمی گروه حقوق دانشگاه شهید بهشتی در محورهای چیستی حریم خصوصی، مبانی حریم خصوصی در فقه امامیه، احکام حریم خصوصی در فقه امامیه و جایگاه حریم خصوصی در ایران به بحث و بررسی پرداختند.

براساس این گزارش، حجت‌الاسلام جوان آراسته، عضو هیأت علمی گروه حقوق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه که در جایگاه دبیر نشست سخن می‌گفت، حریم خصوصی در فقه و حقوق را یکی از موضوعات مهم در این دو حوزه معرفی کرد.

وی افزود: این موضوع به لحاظ مبانی، ساختار، تعریف و ابهامات خلأهایی که در این زمینه با آن مواجه هستیم، کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

عضو هیأت علمی گروه حقوق دانشگاه شهید بهشتی در بخشی از سخنان خود به ارائه تعریفی از حریم خصوصی پرداخت و گفت: حریم خصوصی حوزه‌ای است که شخصاً یا نوعاً یا عرفاً دسترسی به آن مورد رضایت افراد نیست.

وی با بیان این‌که دسترسی در این حوزه یک مسأله محوری و کلیدی است، به معیارهای مهم شناسایی حریم خصوصی اشاره کرد و عمومی یا خصوصی بودن مکانی که شخص در آن حضور دارد و عادی یا حساس بودن موضوع را از جمله این معیارها عنوان کرد.

در ادامه این نشست علمی، عضو هیأت علمی گروه حقوق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، تعریف فقهی خاصی را بر حریم خصوصی مترتب ندانست، مگر با مصادیق حریم خصوصی یا احکام آن و یا تعیین یک مبنای خاص که افراد به وسیله آن مبنای خاص ملتزم به رعایت حریم خصوصی شده‌اند.

حجت‌الاسلام سروش محلاتی با طرح این سؤال که آیا می‌توان گفت اسلام حریم خصوصی را قبول دارد یا این‌که قبول ندارد، اظهار داشت: ارائه چنین پاسخ کلی در اسلام امکان‌پذیر نیست، چرا که موضوع برای شرع، مسبوق به سابقه نیست. /920/پ202/ع

ارسال نظرات