۲۱ مهر ۱۳۸۹ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۸۷۶۰۳
بازخوانی پرونده تحول در حوزه (33)؛

استاد حوزه علمیه: ارائه دروس حوزوی به شکل درسنامه توان پژوهشی را افزایش می دهد

خبرگزاری رسا ـ دبیر پژوهش گروه فلسفه و کلام موسسه امام خمینی(ره) گفت: پژوهش باید بر اساس نیازها شکل بگیرد و مباحث حوزوی باید با مباحث روز لینک شود.
پژوهش در حوزه


حجت الاسلام تبار سفر، دبیر پژوهش گروه فلسفه و کلام موسسه امام خمینی(ره) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: مقام معظم رهبری در جلسه با نخبگان حوزوی بر ضرورت تغییرات ساختاری در حوزه تاکید کردند.

وی بیان داشت: باید تغییرات اساسی در متون حوزوی به منظور پژوهشی شدن آن ایجاد شود و در این راستا متون درسی به درسنامه تبدیل شود.

این محقق علوم حوزوی با اشاره به اینکه بسیاری از دروس حوزه علمیه، درس های خارج علما است، بیان داشت: امروز باید متون درسی تولید شود و ظرفیت پژوهشی در آن تعبیه گردد.

وی با تاکید بر توجه به پارادایم های پژوهشی در تدوین درسنامه ها بیان داشت: امروز مباحث بسیاری علیرغم مفید بودن، کاربردی نیست و نه استاد و شاگرد توان بهره گیری از آن را ندارند.

این دانش آموخته حوزوی با اشاره به مساله عدل در علم کلام و بحث الفاظ در علم اصول بیان داشت: امروز بحث های زبان شناسی و هرمونوتیک رابطه نزدیکی با بحث الفاظ علم اصول دارد و اگر پژوهشی بخواهد انجام شود باید این بحث ها مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه بیان داشت: پژوهش باید بر اساس نیازها شکل گیرد و مباحث حوزوی باید با مباحث روز لینک شود.

این محقق حوزوی بیان داشت: رویکرد پژوهشی باعث می شود تا طلبه فراتر از متن رود و به مسائل پیرامونی توجه داشته باشد و از بحث های انتزاعی خارج شده و به مشکلات جامعه عنایت داشته باشد.

وی اظهار داشت: پژوهش باعث می‌شود تا طلبه از حالت جمود خارج شده و رقابت علمی شکل گیرد.

دبیر پژوهش گروه فلسفه و کلام موسسه امام خمینی(ره)، عنوان کرد: برخی طلاب خوب درس می خوانند اما دست به قلم نیستند که این یک معضل است.

وی بیان داشت: رویکرد پژوهشی باعث می شود تا ابزارهای انعکاس علم مانند رسانه شکل گرفته و ابزارهای صدور علم به کار گرفته شود. /909/پ202/ع

ارسال نظرات