۲۶ مهر ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۵
کد خبر: ۸۸۰۵۵
معاون بین‌الملل حوزه علمیه قم:

پایگاه گفتمان اندیشمندان ادیان در حرم رضوی ایجاد شود

خبرگزاری رسا ـ معاون بین‌الملل حوزه علمیه قم گفت: باید پایگاهی جهت گفتمان ادیان برای حضور اندیشمندان و عالمان کشورها و ادیان دیگر و به منظور بحث و تبادل نظر در حرم رضوی و سایر اماکنی که میزبان غیر مسلمانان است ایجاد شود.
بارگاه ملكوتي امام هشتم شيعيان/امام رضا(ع) جشنواره امام رضا
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام زمانی، معاون بین‌الملل حوزه علمیه قم، 25 مهرماه، در دومین نشست حضور آستان قدس در صحنه بین‌الملل با عنوان «تبلیغات دینی در فضای مجازی و رسانه‌ های ماهواره ‌ای»، که در تالار بنیاد پژوهش‌ های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار داشت: در زمان پیامبر نیز غیر مسلمانان از جمله مسیحیان و یهودیان به محضر حضرت آمده و با ایشان بحث و گفت ‌وگو داشتند؛ از این رو باید پژوهش‌ هایی صورت گرفته و وضعیت جواز فقهی حضور غیر مسلمانان در این اماکن مقدس مشخص شود.

وی با بیان این‌که فتاوای متعددی در زمینه حضور غیر مسلمان در حرم ائمه و مساجد وجود دارد؛ از این رو باید یک کار پژوهشی و فقهی در زمینه حضور فقهی غیر مسلمانان در حرم ائمه(ع) صورت گیرد، بیان داشت: باید پایگاهی جهت گفتمان ادیان برای حضور اندیشمندان و عالمان کشورها و ادیان دیگر و به منظور بحث و تبادل نظر در حرم رضوی و سایر اماکنی که میزبان غیر مسلمانان است ایجاد شود.

حجت الاسلام زمانی تصریح کرد: این امر نیازمند ساز و کارهای اجرایی بسیاری است تا همچون گذشته که امام رضا(ع) پذیرای اندیشمندان ادیان دیگر بودند و با آن‌ها مناظره می‌کردند در حال حاضر نیز چنین فضایی برای گردهم‌آیی اندیشمندان سایر ادیان فراهم شود.

وی با ارائه پیشنهاداتی برای خدمات رسانی فرهنگی مطلوب‌ تر به زائران غیر ایرانی، ابراز داشت: تفکیک برنامه ‌ریزی برای گروه‌های مختلف زائر، تعیین راهکارهایی برای تحقق آن هدف‌ها، تولید محصولات فرهنگی ویژه هر گروه، ترجمه کتا‌ب‌ها و محصولات فرهنگی متناسب با وضعیت هر گروه به زبان‌های زنده دنیا، انتخاب متخصص برای برخورد با هر یک از گروه‌ ها، ایجاد مکان‌‌های خاص برای استقرار زائران و مشخص کردن جواز فقهی حضور غیر مسلمانان به حرم از مواردی است که این اداره باید در دستور برنامه‌های خود قرار دهد.

معاون بین ‌الملل حوزه علمیه قم با بیان این‌که امام دو شخصیت حقیقی و حقوقی دارد، گفت: حیات شخصیت حقیقی امام به فعالیت ‌های شیعیان بستگی ندارد؛ اما تحقق شخصیت حقوقی امام که همان بعد هدایتگری و در دست گرفتن زمام اندیشه بشری است متوقف بر ظرفیت بیرونی و همکاری شیعیان و ارادتمندان امام است.

وی تصریح کرد: همانگونه که اگر در زمان حیات ائمه، شیعیان اقدامی نمی‌کردند زمینه ‌های تحقق هدایت آن فراهم نمی ‌شد در حال حاضر هم این‌ گونه است و باید در جهت احیای امر اهل بیت(ع) به گونه‌ای عمل شود که گویا خود امام زنده هستند و در زمینه هدایت جهان نقش‌آفرینی می‌ کنند.

حجت‌ الاسلام زمانی به نقش حوزه های علمیه در فعالیت ‌های بین‌الملی اشاره کرد و افزود: نزدیک یک سال است که در مدیریت حوزه‌ های علمیه معاونت بین ‌الملل حوزه علمیه قم راه‌اندازی شده است گرچه در مدت سی سال فعالیت‌ های زیادی انجام شده است؛ اما نیاز بود که حوزه ‌های علمیه مستقل از حیث حوزوی تصمیم بگیرند و از آنچه در اختیار دارند در جهت نشر معارف دینی و اهل بیت(ع) به کار گیرند./934/پ201/س
ارسال نظرات