۱۸ آبان ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۳
کد خبر: ۸۹۹۵۵
آیت الله طبرسی:

بررسی جایگاه فقاهت و مرجعیت محور کنگره های عالمان دینی باشد

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در مازندران با اشاره به جایگاه علما و فقها در دین مبین اسلام گفت: بررسی جایگاه فقاهت، مرجعیت و اجتهاد باید محور کنگره های عالمان دینی باشد.
آيت الله نورالله طبرسي
آیت الله نور الله طبرسی، نماینده ولی فقیه در مازندران، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، با اشاره به در پیش بودن برگزاری نخستین کنگره ملی شخصیت شناسی آیت الله صالحی مازندرانی، تکریم و تجلیل از عالمان و بزرگان دینی را تکریم دین مبین اسلام دانست و گفت: امروز احیاء عالمان دینی یک اقدام بسیار شایسته است.

وی با بیان این که کنگره عالمان و شخصیت های دینی باید در خون شأن آنها برگزار شود، افزود: باید در چنین کنگره هایی به جایگاه علمی و فقهی علما بیشتر پرداخته شود.

امام جمعه ساری با تأکید بر این که نقش علما و بزرگان دینی باید بیشتر برای مردم تبیین شود، تصریح کرد: جایگاه فقاهت، مرجعیت و اجتهاد باید محور کنگره هایی باشد که برای علما و فقها برگزار می شود.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به جایگاه علمی و فقهی آیت الله صالحی مازندرانی، گفت: این عالم ربانی از جایگاه علمی بالایی برخوردار بود که محور اصلی این کنگره نیز باید در این خصوص باشد.

آیت الله طبرسی همچنین به نقش آیت الله صالحی مازندرانی در ولایت مداری مردم استان اشاره کرد و گفت: بنده با آیت الله صالحی مازندرانی در زندان های رژیم طاغوت با هم بودیم و خاطرات زیادی را برایم نقل می کرد که باید به فعالیت های سیاسی و انقلابی این عالم ربانی بیشتر توجه شود.

امام جمعه ساری با مهم ارزیابی کردن جایگاه فقاهت و اجتهاد علما و فقها در طول تاریخ، گفت: این جایگاه از اهمیت والایی برخوردار است و کنگره های علمی باید تاریخ فقاهت، نقش علما در عصر غیبت، مرجعیت علما، بحث ولایت فقیه، دیانت و سیاست را به خوبی مورد تحلیل و بررسی قرار دهند.

نماینده ولی فقیه در مازندران با اشاره به این که آیت الله صالحی مازندرانی در عرصه فقه و فقاهت از جایگاه والایی برخوردار بودند، ادامه داد: تدریس وی در سطوح عالی حوزه علمیه قم که یکی از فرازهای خوب و موفق ایشان در قم بود که باید عمیق تر و بیشتر معرفی شود.

آیت الله طبرسی در ادامه با اشاره خاطراتی از آیت الله صالحی مازندرانی گفت: بیشتر آشنایی ما در مشهد بود و بعد در قم در درس خارج فقه آیت الله گلپایگانی(ره) و آیت الله میرزا هاشم آملی(ره) شرکت می کردیم و آیت الله صالحی مازندرانی متن درس آیت الله میرزا هاشم آملی را پیاده می کردند.

وی با اشاره به این که الگو برداری از سیره ائمه معصومین(ع) در زندگی آیت الله صالحی مازندرانی به وضوح مشخص بود، خاطرنشان کرد: ساده زیستی و خلاقیت این عالم ربانی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

امام جمعه ساری با بیان این که آیت الله صالحی مازندرانی در ادبیات، فقه و اصول بسیار زحمت کشید، ادامه داد: وی آشنایی زیادی نیز با معقول داشت.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری احترام و علاقه بیار با طلاب را از دیگر ویژگی های بارز آیت الله صالحی مازندرانی دانست و بیان داشت: این عالم ربانی بسیار به طلاب بها می داد، شاید دستش خالی بود اما از لحاظ عاطفی پناهگاهی برای شاگردان بود.

وی در ادامه یا بیان این که وسعت علمی کنگره های علما و فقهای دین باید بیشتر شود، ادامه داد: باید مقالات و آثار ارسالی به چنین کنگره هایی کاملاً علمی و در شأن آن عالم ربانی باشد.

آیت الله طبرسی با اشاره به این که آیت الله صالحی مازندرانی در درس خواندن همت بسیار بالایی داشت، گفت: وی یکی از زحمتکشان حوزه بود، شاید بیش از ده ساعت در روز مطالعه می کرد و باید زندگی او برای نسل جوان یک الگو باشد.

وی با تأکید براین که خدمات فرهنگی، اجتماعی و علمی آیت الله صالحی مازندران به طور شفاف برای جامعه بزگو شود، اضافه کرد: این عالم ربانی در طول دوران حیات پر برکتش خدمات بسیاری در حوزه های مختلف تقدیم نظام اسلامی کرد./950/ت302/الف
ارسال نظرات