۲۲ آبان ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۴
کد خبر: ۹۰۳۳۲
امام جمعه مرند:

تلاش امام باقر تبیین بستر اصیل رهبری در جامعه اسلامی بود

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مرند گفت: یکی از خطوط برجسته تلاش فرهنگی و دینی امام باقر‌(ع)، شناساندن و تعریف بستر اصیل رهبری جامعه اسلامی بود.
شهادت حضرت امام باقر(ع)
حجت الاسلام علی نعمت زاده، امام جمعه شهرستان مرند، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز که در آستانه فرا رسیدن سالروز شهادت حضرت باقر العلوم (ع) ترتیب یافت، اظهار داشت: امام محمدباقر(ع) همچون سایر امامان بزرگوار شیعه، عمر پر برکت خود را در جهت نگهبانی و حراست از اندیشه و رفتار اصیل دینی و اسلامی قرار داد.

وی با بیان این‌که آن امام همام با بنیادی‌ترین شیوه با انحرافات و کج‌روی‌های مقابله کرد، گفت: در زمان امام محمدباقر‌(ع) به دلیل حاکمیت حکومت منحوس بنی‌امیه، جامعه اسلامی از سیستم اصیل رهبری و هدایت محروم بوده و فرهنگ دینی مورد تهاجم جدی قرار گرفته بود.

حجت الاسلام نعمت زاده گفت: اوضاع فرهنگی و دینی در عصر امام محمدباقر‌(ع) چنان بود که حتی بسیاری از کسانی که جامه اهل علم و دین بر تن داشتند و وظایف آنان دفاع از فرهنگ اصیل دین و تعلیم و نشر آن بود، مجذوب دنیا و سیاست‌های نامطلوب امویان شده بودند و دین اسلام را مطابق میل حکام بنی امیه توجیه و تحریف کردند.

وی ادامه داد: در چنین فضایی بود که امام محمدباقر‌(ع) جریان فرهنگی شکوهمندی را بنیان نهاد و عمر پر برکت خویش را وقف احیای فرهنگ اصیل دینی و نشر معارف اهل بیت معصومین و رسول خدا‌(ص) کرد.

امام جمعه مرند تصریح کرد: یکی از خطوط برجسته تلاش فرهنگی و دینی امام باقر‌(ع)، شناساندن و تعریف بستر اصیل رهبری جامعه اسلامی بود، چرا که انحراف اصلی در همین زمینه پدید آمده بود و سایر ابعاد دینی و اسلامی را نیز تهدید کرده بود؛ از این رو تعالیم امام در این زمینه تا آن حد برای امویان خطرناک بود که آنها نمی‌توانستند این تعالیم را نادیده بگیرند و عاقبت به تبعید و بازداشت آن حضرت منجر شد.

وی خاطر‌نشان کرد: امام باقر‌(ع) و بعد از وی امام جعفر صادق‌(ع) از موقعیت مساعد سیاسی برای نشر تعالیم اصیل اسلامی و معارف‌ اسلام بهره جستند و دانشگاه تشیع و علوم اسلامی را پایه‌ریزی کردند، حتی بعد از آنان، شاگردان ایشان نگهبانان حقیقی تعلیمات پیامبر‌(ص) و قانون عدالت بودند.

حجت الاسلام نعمت‌زاده افزود: این امام همام به قدری فقه و دانش اهل بیت(ع) را گسترش داد و زمینه ترویج احکام و بسط کلام شیعی را فراهم کرد که با عنوان شکافنده علوم و دانش‌ها لقب یافت.

وی با بیان این‌که دوران امام باقر(ع) آرامش و آزادی نسبی شیعیان برقرار بود، تأکید کرد: آن امام هوشیار و فرهیخته، در این دوران به فکر نجات افکار مسلمان از الحاد، بدبینی، کفر و نیز مانع انحراف اصول و معارف اسلامی از مسیر راستین بود و از توجیهات غلط دستورات دین که به وسیله خلفای وقت صورت می‌گرفت جلوگیری می‌کرد./935/ت302/س
ارسال نظرات