۰۳ آذر ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۰
کد خبر: ۹۱۳۳۷
مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان:

بصیرت اساس مدیریت جامعه اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد اسلامی خوزستان، بصیرت را اساس مدیریت جامعه اسلامی دانست.
حجت الاسلام جوانمردزاده، مسؤول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه هاي آزاد اسلامي خوزستان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت‌الاسلام عبدالباری جوانمردزاده، مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد اسلامی خوزستان، پیش ازظهر امروز در مراسم تشکیل کانون‌های‌ ضیافت اندیشه در اهواز گفت: کرسی‌های آزاداندیشی که در ابتدای تشکیل این کانون راه‌اندازی می‌شوند، فضایی علمی به دور از عوام‌زدگی، نشست‌های آزاد، نظام‌مند، تخصصی و منطقی را دربر می‌گیرند و فرق آن‌ها با تریبون آزاد در منطقی بودن و عادلانه بودن آن‌ها است.

وی افزود: در عید غدیر همه موجودات احساس تکامل می‌کنند؛ زیرا که دین در سایه انتصاب ولایت امام علی(ع) کامل شده است؛ افراد بشر متفاوت هستند؛ برخی از افراد شکرگزارند و برخی دیگر این‌گونه نیستند. علت ناشاکر بودن برخی از افراد این است که خود را عالم می‌دانند و نمی‌پسندند که موجودی عالم‌تر و مدیرتر از آن‌ها وجود داشته باشد.

حجت الاسلام جوانمردزاده گفت: در کنار قدرت باید علم وجود داشته باشد و علم در این وادی به عنوان ضرورت شناخته شده است؛ علم از ملزومات مدیریت است و در دین اسلام که کامل ترین دین است تعبیر شده که « اطلبوا العلم من المهد الی اللحد».

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد اسلامی خوزستان، افزود: اما بر اساس آنچه دین اسلام ادعا می‌کند، ابزار سومی هم برای مدیریت و اداره جامعه وجود دارد که آن ایمان است. ثروت یک قدرت مادی است و به تنهایی در کنار علم خطرناک می‌شود.

وی ادامه‌داد: اگر عالمی فاسد شود، جامعه و جهان را به فساد می‌کشد؛ پس علم هم به‌تنهایی نمی‌تواند جامعه را هدایت کند. دانشمندان غربی متوجه شدند که برای هدایت جامعه هوش معنوی لازم است.

حجت الاسلام جوانمردزاده، خاطر نشان کرد: بصیرت، اساس مدیریت است و یکی از عواملی که در جامعه دوران امام علی(ع) باعث شد که حکومت ایشان به تعویق بیفتد، نبود بصیرت در افراد جامعه بود. بصیرت و هوشیاری محصول در کنار هم قرار گرفتن ایمان و علم است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه امروزه مساله جدی و دغدغه‌انگیز، حسن عاقبت افراد است و حسن عاقبت شامل همه افراد نمی‌شود، افزود: طرح ضیافت اندیشه طرح موفقی بود که مخاطبان زیادی داشت؛ در این طرح فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی در قالب دستورالعمل درآمد. در کانون‌های طرح ضیافت اندیشه، ما شما را اکرام کنیم اما این اکرام و اطعام ما از نوع علمی، روحی و بصیرتی است. طرح ضیافت اندیشه به این مرحله رسید و در استمرار آن کانون‌های این طرح تعریف شدند.

حجت الاسلام جوانمردزاده گفت: قبل از راه‌اندازی هر کرسی اعلام می‌کنیم که کسانی که در موضوع مورد بحث، تخصص داشته و نسبت به مساله جبهه خاصی دارند، می‌توانند برای حضور در کرسی ثبت‌نام کنند تا کرسی‌ها دارای موافقان و مخالفانی باشد و به نقد و مناظره کشیده شود. مجری برنامه‌ها برخلاف مجری‌ تریبون آزاد که یک انسان متکلم صرف است، افرادی متخصص در موضوع کرسی‌ها هستند؛ همچنین موضوعات کرسی‌ها کاربردی و نه نظری هستند و هر موضوع نتیجه و سرانجامی دارد.

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد اسلامی خوزستان گفت: از اهداف کیفی این طرح حاکم شدن فضای عقلانی در دانشگاه‌ها، به وجود آمدن فضای استدلال، خود اتکایی و رشد سطح فکری دانشجویان، گسترش فرهنگ نقدپذیری به عنوان زمینه‌ای برای نقدپردازی و رسیدن به وحدت نظر است.

وی با تاکید براین‌که حاکم ساختن فضای عقلانیت، منطق و استدلال از اهداف این کانون‌ها است، ادامه‌داد: دشمن از تقابل غیر منطقی و اختلاف و شقاش لذت می‌برد و از این فضا سوء‌استفاده می‌کند؛ نظرات مختلف ما به معنای دشمنی ما نیست و این موضوع القای غلطی است. مهار هرج و مرج فرهنگی در جامعه برای رفع شبهات و پاسخگویی به مسائل فرهنگی از دیگر اهداف این طرح است./945/پ201/ص
ارسال نظرات