حوزههای علمیه در پژوهشهای علوم اسلامی مسؤولیت سنگینی دارند
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از ستاد خبری هفته پژوهش قم، علی شریفی با بیان اینکه پژوهش های اسلامی دارای سابقه دیرینه ای است، اظهار داشت: نقطه آغاز آن را می توان در انقلاب علمی که از امام محمد باقر(ع) و امام جعفر صادق(ع) ایجاد شد، پیدا کرد.
وی خاطرنشان کرد: پژوهش اسلامی امروز به یاری میراث گرانقدر ائمه اطهار(ع) و ساحت نورانی قرآن کریم به شجره تنومندی تبدیل شده که طی سالیان متمادی از سوی علماء و دانشمندان علوم اسلامی بارور شده است.
سرپرست معاونت پژوهشی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با بیان اینکه غنا و فراوانی منابع باقیمانده در این حوزه دلالت بر اهمیت پژوهشهای اسلامی میکند، گفت: با مشاهده سیر حرکت پژوهش های اسلامی می توان به پویایی و نداشتن رکود آن را در دوره های گوناگون تاریخ جهان اسلام درک کرد.
علی شریفی با اشاره دیگر ویژگی های پژوهش اسلامی در دوران کنونی اذعان داشت: گستردگی و توسعه دامنه این نوع از پژوهشها مشهود بوده که با وجود مراکز و مجامعی پژوهشی موضوع و مواد متنوع را نیز دربر میگیرد.
وی خاطرنشان کرد: غنای منابع موجود، با توجه به سه ویژگی پویایی و رکود نداشتن و توسعه پژوهش اسلامی افق روشنی فراروی پژوهش های این حوزه ایجاد میکند.
سرپرست معاونت پژوهشی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با بیان اینکه نقش حوزههای علمیه در پژوهشهای اسلامی بر کسی پوشیده نیست، اذعان داشت: فلسفه وجودی حوزههای علمیه نیز بر این موضوع استوار است.
شریفی تصریح کرد: با توجه به غنای منابعی که به عنوان میراث عظیم امروز در اختیار حوزه های علمیه ما قرار گرفته است، به طور طبیعی مسئولیت حوزه در پرداختن به امر عظیم تحقیق و پژوهش در حوزههای گوناگون علوم اسلامی مسئولیتی خطیر است.
وی با اشاره به نقش دانشگاهها در پژوهش اظهار داشت: درباره دانشگاهها نیز به دلیل آنکه دانشگاه به تعبیر امام خمینی(ره) کارخانه انسانسازی است و با توجه به اینکه در تعامل تنگاتنگ با جوانان و نیازهای فکری و روحی آنها قرار دارد، بازوی قوی و توانایی برای حوزه های علمیه به شمار می آید چرا که می تواند نیازهای فکری جوانان و نوجوانان را شناسایی کرده و پژوهش های اسلامی را به سمت تامین این نیازها سوق دهد.
سرپرست معاونت پژوهشی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم خاطرنشان کرد: در این راستا میتوان از منابع مبتنی بر اصول و زیرساخت های اندیشه اسلامی قرآن کریم و نهج البلاغه، کتب معتبر روایی مانند تهذیب و استبصار، کتب فقهی و اصولی استفاده کرد.
شریفی منابع میان رشته ای را دومین گروه منابع حوزه علوم انسانی ذکر و تصریح کرد: این منابع مانند تاریخ، روانشناسی، جامعه شناسی و سیاست به نوعی با علوم اسلامی ارتباط دارند.
وی خاطرنشان کرد: منابع انتقادی مراد از آن کتابهایی است که با رویکرد انتقادی و در بیشتر مواقع ایجاد شبهه نسبت به مسائل اسلامی به رشته تحریر درآمده که پژوهشگر علوم اسلامی لازم است این منابع را بشناسد و در تقویت پژوهشهای این حوزه بکوشد.
سرپرست معاونت پژوهشی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با بیان اینکه خلأ پژوهش اسلامی در جهان پژوهش های مبتنی بر نیازها و مشکلات کنونی است، اذعان داشت: علوم انسانی که امروزه در دانشگاهها به جوانان آموزش داده می شود کتابهای ترجمه شده غربی است و بسیاری از راهبردهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و انسانشناسی در جامعه در تعالیم ارزشمند قرآن کریم نهفته شده که در پژوهش اسلامی کمتر به آن توجه شده است.
شریفی به حمایتهای صورت گرفته در زمینه پژوهش اشاره و تاکید کرد: به طور اصولی حرکت و تکاپو منجر به ایجاد حمایت می شود و توسعه مراکز دینی و پژوهشی دینی دلالت بر این موضوع دارد که در این زمینه حمایتهای خوبی صورت پذیرفته است.
وی تصریح کرد: پژوهش و تحقیق به طور معمولی در مدارس، دانشگاهها و حتی در بین طلبهها کلمه سنگین و در بیشتر مواقع وحشتانگیز است.
سرپرست معاونت پژوهشی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم خاطرنشان کرد: اکثر علمآموزان از این واژه هراس دارند و تحقیق را کاری سخت می دانند و این مسئله به معنی ضعف جایگاه پژوهش و پژوهشگران در کشور نیست، ولی گرچه جایگاه خوبی از نظر ارزشی دارند، ولی به لحاظ کمی در اقلیت هستند.
شریفی با اشاره به برخی مشکلات جامعه پژوهشگران علوم انسانی و به ویژه اسلامی عنوان داشت: پرداخت ناکافی به نیازهای پژوهشی روز، تمرکز استعدادها و نیروهای خلاق در رشتههای علوم تجربی و فنی و تکرار و موازیکاری فعالیتهای پژوهشی از جمله این مشکلات است.
وی تاکید کرد: در گام نخست لازم است نیازهای پژوهشی شناسایی شده و به تقویت استعدادها و توانمندیها در عرصههای جدید بپردازیم. /901/د102/ع