۱۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۷
کد خبر: ۹۴۵۴۸
سرپرست معاونت پژوهشی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم:

حوزه‌های علمیه در پژوهش‌های علوم اسلامی مسؤولیت سنگینی دارند

خبرگزاری رسا ـ سرپرست معاونت پژوهشی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم گفت: به طور طبیعی مسئولیت حوزه در پرداختن به امر عظیم تحقیق و پژوهش در حوزه‌های گوناگون علوم اسلامی مسئولیتی خطیر و سنگین است.
پژوهش


به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از ستاد خبری هفته پژوهش قم، علی شریفی با بیان اینکه پژوهش های اسلامی دارای سابقه دیرینه ای است، اظهار داشت: نقطه آغاز آن را می توان در انقلاب علمی که از امام محمد باقر(ع) و امام جعفر صادق(ع) ایجاد شد، پیدا کرد.

وی خاطرنشان کرد: پژوهش اسلامی امروز به یاری میراث گرانقدر ائمه اطهار(ع) و ساحت نورانی قرآن کریم به شجره تنومندی تبدیل شده که طی سالیان متمادی از سوی علماء و دانشمندان علوم اسلامی بارور شده است.

سرپرست معاونت پژوهشی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با بیان اینکه غنا و فراوانی منابع باقیمانده در این حوزه دلالت بر اهمیت پژوهش‌های اسلامی می‌کند، گفت: با مشاهده سیر حرکت پژوهش های اسلامی می توان به پویایی و نداشتن رکود آن را در دوره های گوناگون تاریخ جهان اسلام درک کرد.

علی شریفی با اشاره دیگر ویژگی های پژوهش اسلامی در دوران کنونی اذعان داشت: گستردگی و توسعه دامنه این نوع از پژوهش‌ها مشهود بوده که با وجود مراکز و مجامعی پژوهشی موضوع و مواد متنوع را نیز دربر می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: غنای منابع موجود، با توجه به سه ویژگی پویایی و رکود نداشتن و توسعه پژوهش اسلامی افق روشنی فراروی پژوهش های این حوزه ایجاد می‌کند.

سرپرست معاونت پژوهشی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با بیان اینکه نقش حوزه‌های علمیه در پژوهش‌های اسلامی بر کسی پوشیده نیست، اذعان داشت: فلسفه وجودی حوزه‌های علمیه نیز بر این موضوع استوار است.

شریفی تصریح کرد: با توجه به غنای منابعی که به عنوان میراث عظیم امروز در اختیار حوزه های علمیه ما قرار گرفته است، به طور طبیعی مسئولیت حوزه در پرداختن به امر عظیم تحقیق و پژوهش در حوزه‌های گوناگون علوم اسلامی مسئولیتی خطیر است.

وی با اشاره به نقش دانشگاه‌ها در پژوهش اظهار داشت: درباره دانشگاه‌ها نیز به دلیل آنکه دانشگاه به تعبیر امام خمینی(ره) کارخانه انسان‌سازی است و با توجه به اینکه در تعامل تنگاتنگ با جوانان و نیازهای فکری و روحی آنها قرار دارد، بازوی قوی و توانایی برای حوزه های علمیه به شمار می آید چرا که می تواند نیازهای فکری جوانان و نوجوانان را شناسایی کرده و پژوهش های اسلامی را به سمت تامین این نیازها سوق دهد.

سرپرست معاونت پژوهشی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم خاطرنشان کرد: در این راستا می‌توان از منابع مبتنی بر اصول و زیرساخت های اندیشه اسلامی قرآن کریم و نهج البلاغه، کتب معتبر روایی مانند تهذیب و استبصار، کتب فقهی و اصولی استفاده کرد.
شریفی منابع میان رشته ای را دومین گروه منابع حوزه علوم انسانی ذکر و تصریح کرد: این منابع مانند تاریخ، روانشناسی، جامعه شناسی و سیاست به نوعی با علوم اسلامی ارتباط دارند.

وی خاطرنشان کرد: منابع انتقادی مراد از آن کتاب‌هایی است که با رویکرد انتقادی و در بیشتر مواقع ایجاد شبهه نسبت به مسائل اسلامی به رشته تحریر درآمده که پژوهشگر علوم اسلامی لازم است این منابع را بشناسد و در تقویت پژوهش‌های این حوزه بکوشد.

سرپرست معاونت پژوهشی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با بیان اینکه خلأ پژوهش اسلامی در جهان پژوهش های مبتنی بر نیازها و مشکلات کنونی است، اذعان داشت: علوم انسانی که امروزه در دانشگاه‌ها به جوانان آموزش داده می شود کتاب‌های ترجمه شده غربی است و بسیاری از راهبردهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و انسان‌شناسی در جامعه در تعالیم ارزشمند قرآن کریم نهفته شده که در پژوهش اسلامی کمتر به آن توجه شده است.

شریفی به حمایت‌های صورت گرفته در زمینه پژوهش اشاره و تاکید کرد: به طور اصولی حرکت و تکاپو منجر به ایجاد حمایت می شود و توسعه مراکز دینی و پژوهشی دینی دلالت بر این موضوع دارد که در این زمینه حمایت‌های خوبی صورت پذیرفته است.
وی تصریح کرد: پژوهش و تحقیق به طور معمولی در مدارس، دانشگاه‌ها و حتی در بین طلبه‌ها کلمه سنگین و در بیشتر مواقع وحشت‌انگیز است.

سرپرست معاونت پژوهشی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم خاطرنشان کرد: اکثر علم‌آموزان از این واژه هراس دارند و تحقیق را کاری سخت می دانند و این مسئله به معنی ضعف جایگاه پژوهش و پژوهشگران در کشور نیست، ولی گرچه جایگاه خوبی از نظر ارزشی دارند، ولی به لحاظ کمی در اقلیت هستند.

شریفی با اشاره به برخی مشکلات جامعه پژوهشگران علوم انسانی و به ویژه اسلامی عنوان داشت: پرداخت ناکافی به نیازهای پژوهشی روز، تمرکز استعدادها و نیروهای خلاق در رشته‌های علوم تجربی و فنی و تکرار و موازی‌کاری فعالیت‌های پژوهشی از جمله این مشکلات است.

وی تاکید کرد: در گام نخست لازم است نیازهای پژوهشی شناسایی شده و به تقویت استعدادها و توانمندی‌ها در عرصه‌های جدید بپردازیم. /901/د102/ع

ارسال نظرات