۲۷ دی ۱۳۸۹ - ۲۰:۳۷
کد خبر: ۹۵۸۹۹
رییس بنیاد بین المللی نهج البلاغه:

ولایت عنصر مهم رهایی انسان از لغزش‌ها است

خبرگزاری رسا ـ رییس بنیاد بین المللی نهج البلاغه با اشاره به این‌که ولایت انسان را از لغزش ها بازمی دارد تأکید کرد: بر خلاف نظر برخی که تقوا را مسأله ای سخت و پیچیده و مختص اهل سلوک می دانند،امام علی(ع) تقوا را نخستین اصل در تربیت فرزند معرفی می کنند چرا که تقوا در واقع راه ورسم بهتر زیستن است.
ولايت فقيه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درمشهد، حجت الاسلام والمسلمین سیدجمال الدین دین پرور، رییس بنیاد بین المللی نهج البلاغه، روز گذشته در همایش در سایه سار نهج البلاغه که در جوار حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شد، با اشاره به نامه 31 نهج البلاغه به تبیین اصول تربیتی اسلام پرداخت وگفت: این نامه، یک ایین نامه تربیتی برای همه پدران و مربیان در جهت رشد و تربیت فرزندان و نسل جوان است که در آن افزون بر نکات تربیتی، کلیدهای تعلیم و تربیت نیز بیان شده و می‌طلبد، متخصصان ودست اندرکاران علوم تربیتی آن را راهنمای خود قرار دهند.

وی افزود: حضرت علی(ع) در این نامه، آماده کردن شرایط در متربی و نشان دادن دلسوزی خود به او را نخستین گام در تربیت معرفی می کنند چرا که فراهم بودن این شرایط میزان تأثیرگذاری آموزه های مربی را در مخاطب افزایش می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین دین پرور اظهار داشت: امیرمؤمنان(ع) در ادامه، چهار نکته تقوا، ملازمت بر امر خدا، آبادانی قلب و اعتصام به حبل الله را از مهمترین مواردی می داند که آموختن ان به فرزند (متربی) بسیار حائز اهمیت است؛ بر خلاف نظر برخی که تقوا را مسأله ای سخت و پیچیده دانسته و تصور می کنند مختص اهل سلوک است، امام(ع) تقوا را نخستین اصل در تربیت فرزند معرفی می کنند چرا که تقوا در واقع راه ورسم بهتر زیستن است.

رییس بنیاد بین المللی نهج البلاغه تصریح کرد: تقوا به معنای خودیابی و خودنگاهداری در برابر خداست. رابطه کودک با خدا باید به خوبی تبیین شودتا او از همان ابتدا بداند که انسان ها در برابر خدا مسوولند وباید اوامر ونواهی او را رعایت کنند.

وی ادامه داد: رعایت تقوا همچنین به شناساندن شخصیت و هویت انسانی فرد کمک کرده و او را از بحران هویت که منشأ بسیاری از انحرافات و گناهان است بازمی دارد چرا که وقتی مقام وجایگاه خود را در جهان شناخته وبه وظایف خود در قبال خدا پی برد و او را همواره بر خود ناظر دید، هرگز راضی نخواهد شد شأن خود را با ارتکاب گناه و بزه پایین بیاورد.

این استاد حوزه علمیه با تأکید براینکه در تربیت، تنها دانستن و اگاهی کافی نیست و باید همراه عمل باشد، ابراز داشت: کودک باید توجیه شود که اوامر و نواهی خدا تبصره بردار نیست و عمل به آن کلید رمز سعادت و به سود خود و برنامه زندگی اوست که از سوی خالق جهت کمال او تدوین شده است.

حجت الاسلام‌والمسلمین دین پرور در خصوص آبادانی قلب گفت: والدین باید این را به کودک بیاموزند که همان‌‌گونه که جسم انسان نیاز به مراقبت و سلامت دارد، روح او نیز باید از فرسودگی و بیماری حفظ شود و راه آن، ذکر و یاد خداوند در زبان وعمل است. اینکه برخی می گویند عمل هرچه باشد مشکلی نیست مهم این است که قلب پاک باشد درست نیست، چگونه ممکن است اعمال وحواس ما که مبادی ورودی قلب هستند نادرست باشند اما قلب پاک بماند.

این پژوهشگر حوزوی بیان داشت: برخی حبل الله را عهد و اطاعت الهی می دانند اما در تفاسیرشیعه، حبل الله به معنای ولایت است. اگر فرد از کودکی بیاموزد که همواره به این ریسمان و ستون محکم پایبند باشد در مسائل مختلف پایش نمی لغزد. این ولایت است که انسان را از لغزش ها بازمی دارد. از این رو از باید کودک را باید با امامت که واسطه های فیض و هدایت الهی هستند آشنا کرد.

وی افزود: اعتصام نیز به معنای دریافت و عمل به دستورات اهل بیت(ع) است، بنابراین علم و عمل دو مؤلفه اصلی اعتصام هستند.

حجت الاسلام‌والمسلمین دین‌پرور با بیان اینکه فیض عام الهی همه عالم را فراگرفته است یادآور شد: هنر مربی این است که متربی را متوجه این امر کند تا او در راه دریافت این فیض تلاش کند. همه این اصول ومعارف در صورتی نصیب انسان می شود که خود بخواهد، انسان در هر جایگاه و مرتبه ای باشد می تواند سیر وسلوک کند و ترک جماعت به بهانه سلوک امری مذموم است.

گفتنی است، سلسله همایش‌های در سایه‌سار نهج‌البلاغه از 26 تا 28 دی‌ماه به همت اداره امور فرهنگی آستان قدس در بنیاد پژوهش‌های اسامی آستان برگزار می‌شود./930/پ201/س
ارسال نظرات