۰۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۷
کد خبر: ۹۸۷۳۷

نخستین هم‌اندیشی راهکارهای بیان و ترویج احکام شرعی وقف در مشهد برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نخستین جلسه هم‌اندیشی راهکارهای بیان و ترویج احکام شرعی وقف با حضور جمعی از اساتید و فضلای حوزه علمیه مشهد در اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی برگزار شد.
وقف
به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، نخستین جلسه هم اندیشی راهکارهای بیان و ترویج احکام شرعی وقف با حضور جمعی از اساتید و فضلای حوزه علمیه مشهد در سالن جلسات اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در مشهد برگزار شد.

در این جلسه الاسلام حجت گنابادی ‌نژاد، مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: فقها و علما در طول تاریخ حامی وقف و موقوفه‌ ها بوده‌اند و وقف از افتخارات و برکات دین اسلام است.

وی با بیان اینکه 70 درصد از اراضی استان خراسان رضوی موقوفه است، اظهار کرد: آیا می‌شود انسان از مال موقوفه بهره‌مند باشد اما مسائل شرعی و احکام فقهی آن را نداند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به اینکه امروز در جامعه ما کم‌توجهی یا بی‌توجهی به مسئله وقف واضح است، تصریح کرد: به دلیل فقدان بیان مسائل شرعی مربوط به وقف برای مردم، این موضوعات برای مردم ناآشنا هستند.

وی با بیان این‌که فقدان توجه مردم به خاطر نبود اطلاع‌رسانی به آنها است، ابراز کرد: اگر مسائل شرعی مربوط به وقف درست و مناسب برای مردم روشن شود مردم هم با این پذیرش احکام شرعی مشکل ندارند.

حجت الاسلام گنابادی‌نژاد با اشاره به اینکه امروز 50 درصد از موقوفات در کشور و 70 درصد آن‌ها در استان متعلق به امام حسین(ع) است، بیان کرد: وقف در ایران گره خورده با نام اهل بیت(ع) است.

وی با بیان اینکه در طول تاریخ در ارتباط با حقوق موقوفات رجحان وجود داشته است، ادامه داد: اما خوشبختانه جایگاه مستحکم وقف در فقه و پاسداشت شجاعانه علما نسبت به وقف همواره پشتیبان وقف بوده است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، ابطال قانون فروش آب وقفی از سوی امام‌(ره) در فاصله سه ماه از پیروزی انقلاب را دلیلی بر اهمیت توجه به مسأله وقف دانست و افزود: انتشار کتاب استفتائات رهبر معظم انقلاب در ارتباط با موضوع وقف هم نشان از اهمیت بالای این مطلب دارد.

وی حفظ و ایجاد موقوفات را برخاسته از راهنمایی‌های روحانیت دانست و افزود: از این به بعد هم اگر بخواهیم وقف حفظ شود، بدون حمایت روحانیت معظم امکان‌ پذیر نیست./934/د103/س
ارسال نظرات