۱۲ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۹:۴۰
کد خبر: ۹۹۴۸۹
امام جمعه موقت اهواز:

اصلاح جامعه نیازمند تربیت صحیح فرزندان است

خبرگزاری رساـ امام جمعه موقت اهواز، جامعه ایران را جامعه ای اسلامی و دینی دانست و اظهار داشت: جهت گیری هایی جامعه ایران، اسلامی و دینی است اما عملکرد های مردم به طور کامل اسلامی نیست؛ از این رو طلاب و روحانیان وظیفه دارند با بصیرت افزایی در جامعه نسبت به اقدام های دشمنان، توطئه های آنان را شناسایی کرده و سعی در خنثی سازی آن باشند.
حجت الاسلام و المسلمين حسن زاده، امام جمعه موقت اهواز
حجت الاسلام سید ابوالحسن حسن زاده، امام جمعه موقت اهواز، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با اشاره به معنای تربیت اسلامی، اظهار داشت: پرورش دادن استعداد های نهفته انسانی در ابعاد گوناگون و آنچه که انسان را به اهداف متعالی بشری سوق می دهد را تربیت اسلامی می گویند.

وی با بیان این که تربیت جایگاه ویژه ای در قرآن و احادیث ائمه اطهار (ع) دارد، تصریح کرد: تربیت در قرآن با عنوان تزکیه آمده و پیامبر نیز بیان می کند اِنى بُعِثتُ ِلاُتَمِمَ مَکارِمَ الاَخلاق که همانا من براى کامل کردن کرامت ‏هاى اخلاقى مبعوث شده ‏ام.

امام جمعه موقت اهواز، با بیان این که خداوند همواره انسان را به فراگیری تربیت فرا می خواند، اذعان داشت: خداوند تبارک و تعالی در دستورات شرعی شیوه تربیت انسان را از دوران نوزادی تا سن ازدواج و پس از آن بیان می کند.

وی به کتب موجود در دین مبین اسلام اشاره کرد و اظهار داشت: پدران و مادران باید با مراجعه به کتب موجود در دین مبین اسلام شیوه های نوین تربیتی را فرا گیرند و فرزندان خود را بر اساس آموزه های دینی تربیت کنند.

استاد حوزه علمیه خوزستان، با بیان این که دین مبین اسلام کامل و مرجع ترین دین در جهان است، اذعان داشت: آن چه که امروز در روانشناسی تربیت فرزندان بیان می شود همان مطالبی است که پیامبر اکرم(ص) در 1400 سال پیش مطرح کرده بود و والدین را نسبت به تربیت صحیح فرزندان فرا می خواند.

وی به عوامل محیطی تأثیر گذار در شکل گیری تربیت فرزندان اشاره کرد و گفت: خانواده، مراکز آموزشی که شامل دبستان، دبیرستان و دانشگاه است، عوامل محیطی، رسانه های گروهی که شامل صدا، سیما، اینترنت، ماهواره و جامعه از عوامل تأثیر گذار در شکل گیری تربیت فرزندان است.

رییس شورای ائمه جماعات خوزستان، فرهنگ اصیل اسلامی ایرانی را در حال گسترش در سطح جهان دانست و خاطر نشان کرد: خوشبختانه روز به روز شاهد گشترش آرمان های اصیل اسلامی ایرانی در جهان هستیم که این مسأله به برکت اقدام ها و تلاش های شایان روحانیان و فعالان عرصه های فرهنگی و دینی است.

وی با بیان این که جامعه ایران جامعه ای اسلامی و دینی است، تصریح کرد: جهت گیری هایی جامعه ایران، اسلامی و دینی است اما عملکرد های مردم به طور کامل اسلامی نیستند که این مسأله نیز به دلیل تهاجم گسترده فرهنگی دشمنان در سطح منطقه است.

استاد حوزه علمیه خوزستان، با اشاره به این که روحانیان وظیفه دارند ارزش های اسلامی را به جوانان و نوجوانان معرفی کنند، بیان داشت: طلاب و روحانیان مدارس علمیه خوزستان وظیفه دارند با معرفی ارزش های اصیل اسلامی و ایرانی به جوانان و اصلاح برخی از روش های ناپسند، آرمان های دینی را در جهان گسترش دهند

وی به نقش مساجد نسبت به جذب جوانان و نوجوانان به معارف الهی اشاره کرد و اظهار داشت: فعالان عرصه های دینی باید با جذب جوانان و نوجوانان به مساجد، آنها را با آرمان های اصیل اسلامی آشنا کنند و سطح علمی، بصیرت دینی و سیاسی آنان را افزایش دهند.

رییس شورای ائمه جماعات خوزستان، به نقش رسانه های گروهی نسبت به بیان آموزه های اسلامی برای خانواده ها اشاره کرد و گفت: رسانه های جمعی باید با معرفی ارزش های دینی به خانواده ها و بیان شیوه های صحیح تربیتی، آنان را نسبت به توطئه های دشمنان آگاه سازند و دسیسه های دشمنان را خنثی کنند.

وی به اصولى استخراج شده از متون دینی نسبت به تربیت صحیح فرزندان اشاره کرد و اذعان داشت: اصل خدامحورى، تعبد مدارى، زندگى محوری، آرمان‏گرایى، متربى‏ محورى، اعتدال‏گرایى، فرد محورى، عمل‏گرایى، اخلاق‏مدارى، سعى‏محورى، محبت‏محورى، نظارت‏مدارى، خوف و رجا، فناپذیرى دنیوى و آخرت‏اندیشى، از اصول استخراج شده متون دینی، نسبت به تربیت صحیح فرزندان است.

امام جمعه موقت اهواز، به اصل خدا محوری از اصول استخراج شده از متون دینی اشاره و تصریح کرد: این اصل جوهره اساسى رفتار یک انسان دین ‏دار را تشکیل مى‏دهد که مهم‏ترین اصل ایجاد تمایز تربیت دینى به شمار مى‏آید.

وی به مفهوم واژه‏ تعبد اشاره کرد و اظهار داشت: تعبد به معنای ارتباط انسان با خدا است که مستلزم تواضع، خشوع و فروتنى در برابر او و پرهیز از طغیان، تکبر و گردن‏کشى از دستورها و احکام وى است.

رییس شورای ائمه جماعات خوزستان، در پایان سخنان خود، بیان داشت: تربیت دینى در عین حال که انسان را به سوى خدا سوق مى‏دهد، تأمین‏کننده‏ نیازهاى او است./945/ت302/ص
ارسال نظرات