۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۳
کد خبر: ۴۲۵۶۰۶

منتقدان در نمایشگاه کتاب به رواج آثار عامه‌پسند هشدار دادند

در نشست «سبک زندگی و مصرف فرهنگی با تاکید بر مصرف کتاب» عنوان شد: بازاری شدن آثار فرهنگی خطرناک است و اینکه رسانه‌ها کتاب‌های عامه‌پسند را تبلیغ می‌‌کنند اصلا به نفع فضای فرهنگی نیست.
نمایشگاه کتاب تهران

به گزارش خبرگزاری رسا، نوزدهم اردیبهشت ماه در تالار بزرگ سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب نشستی با عنوان «سبک زندگی و مصرف فرهنگی با تاکید بر مصرف کتاب» با حضور طلیعه خادمیان و افسر افشار نادری برگزار شد.


در ابتدای نشست افسر افشار نادری در مورد رواج  مصرف‌گرایی در حوزه کتاب گفت: مصرف‌گرایی بعد از جنگ جهانی دوم به منظور شناخت مخاطب و شناخت بازار شروع شد. بعد از رواج مصرف‌گرایی، رشد اقتصاد و دست‌مزدها را می‌‌طلبید تا مازاد تولیدها مصرف شود. امروز هزینه زیادی برای کتاب شده است ولی کمتر به بحث فرهنگ کتاب پرداخته شده است. مصرف می‌‌تواند در جامعه امروز حرف دیگری را مطرح کند ما کتاب‌هایی را با جلد زیبا می‌‌بینیم که نمی‌توان گفت دانش ما را تقویت می‌‌کند.

وی افزود: ما در هر کوچه سوپرمارکت داریم ولی در یک منطقه بزرگ کتاب‌فروشی وجود ندارد. در مدارس مسابقات کتاب صوری برگزار می‌‌شود؛ این‌ها یعنی که سعی نمی‌کنیم کتاب را به صورت کاربردی استفاده کنیم. وقتی ما کتاب‌خوان نیستیم بچه‌های ما نیز کتاب‌خوان نمی‌شوند. عده‌ای معتقدند کتاب گران است واقعا اگر علاقه‌مند به مطالعه هستند چرا از کتاب دیجیتال استفاده نمی‌کنیم که قیمت آن‌ها به نسبت کتاب‌های چاپی ارزان‌تر است.

افشار نادری بر چهار فاکتور مطرح شدن سبک زندگی تاکید کرد و گفت: ما کتاب را تبلیغ نمی‌کنیم. برای رشد کتاب‌خوانی علاوه بر اطلاع‌رسانی و تبلیغات باید بچه‌ها از سنین پایین به کتاب‌خوانی علاقه‌مند شوند و اگر بچه‌ها در مدرسه کتابخوان شدند به دنیای بهتری وارد می‌‌شوند. ما  فقط با بحث کتابخوانی می‌‌توانیم فرهنگ را بهتر کنیم.

وی در صحبت پایانی خود گفت: باید مهارت ارتباطی داشته باشیم و تاکید می‌‌کنم کتاب یک کالای فرهنگی است و کتابخوانی یک رفتار فرهنگی است با کتابخوانی می‌‌توانیم به کمال مطلوب برسیم.

همچنین در ادامه این نشست طلیعه خادمیان در راستای سبک زندگی و مصرف فرهنگی با تاکید بر مصرف کتاب گفت: اگر فرهنگ را ساده‌سازی کنیم، بزرگترین آسیبی است که جهان امروز به کتاب وارد می‌‌کند. ممکن است ما فکر کنیم کودکان کتاب را درک نمی‌کنند ولی رمزگشایی از آن با دیدن آغاز می‌‌شود. برای مثال، جوانان در خانواده‌های متوسط بیش‌تر دوست دارند ببینند و گوش کنند ولی حاضر نیستند بخوانند.

او نسبت به رواج آثار بی‌ارزش در بازار کتاب هشدار داد و گفت: بازاری شدن آثار فرهنگی خطرناک است و اینکه می‌بینم رسانه‌ها کتاب‌های عامه‌پسند را تبلیغ می‌‌کنند اصلا به نفع فضای فرهنگی ما ارتقاء سطح آگاهی عمومی نیست.

بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «فردا برای برای خواندن دیر است...» از ۱۵ تا ۲۵ اردیبهشت در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار می‌شود. مجموعه شهر آفتاب در اتوبان خلیج فارس، روبه روی حرم مطهر امام خمینی رحمة الله علیه قرار دارد./998/د102/ق

منبع: ستاد خبری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

ارسال نظرات