۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۰
کد خبر: ۷۵۵۸۱۸
تاریخ و تجربه؛ قسمت اول

ماجرای واگذاری خانه‌های «شهرنو» به روایت شیخ حسین انصاریان

ماجرای واگذاری خانه‌های «شهرنو» به روایت شیخ حسین انصاریان
روایتی از شیخ حسین انصاریان در گنجینهٔ تاریخ شفاهی مرکز اسناد انقلاب اسلامی به ثبت رسیده است که به چگونگی ختم غائلهٔ «شهر نو» و خرید خانه‌ها از صاحبانش پرداخته شده و روایت‌گر یک تجربه خوب از دیروز برای امروز جامعه است.

این روزها، چگونگی حل برخی از موضوعات و چالش‌های اجتماعی به یک موضوع داغ در فضای رسانه‌ای تبدیل شده است. با نگاهی به گذشتهٔ انقلاب اسلامی و مسیرِطی‌شده می‌توان تجربیات تلخ و شیرینی از چگونگی حل‌وفصل مسائل، در سال‌های اول انقلاب، یافت.

بازخوانی و درس‌گرفتن از  تجربیات موفق می‌تواند شعار "تاریخ برای امروز" را محقق کند.

شیخ حسین انصاریان واعظ مشهور در بخشی از خاطرات خود در گنجینهٔ تاریخ شفاهی مرکز اسناد انقلاب اسلامی به ثبت رسیده است به چگونگی ختم غائلهٔ «شهر نو» و خرید خانه‌ها از صاحبانش پرداخته شده است و روایت‌گر یک تجربه خوب از دیروز برای امروز جامعه است.

وی می‌گوید: یک بار مردم حمله کردند آن‌جا را آتش زدند. کار افراطی هم صحیح نیست هم این‌که آقای طالقانی خیلی از این عمل ناراحت شد و در یک سخنرانی‌اش خیلی حمله کرد به آن‌هایی که این کار را کردند. من اول فرستادم شهرنو آمار گرفتم؛ ۱.۱۲۰ خانه در ۸۰ هزار متر ساختمان در آن‌جا وجود داشت؛ یک طبقه و دو طبقه، تمام این خانه‌ها مرکز فحشا بود. خیلی نرم باها آن‌ها صحبت، و همه‌ی خانه‌ها را قیمت‌گذاری کردیم. خانه‌ها را به ما واگذار کردند ولی به نام من در محضر نوشتند که وکیل آقای قدوسی (دادستان کل انقلاب اسلامی) بودم. من امضا می‌کردم و پول‌شان را هم نقد می‌دادم.

[مصاحبه‌کننده] مقاومتی نکردند؟

انصاریان: اغلب‌شان نه، چون پیرمرد هم شده بودند، پشیمان هم شده بودند. با آن‌ها برای توبه کردن هم صحبت می‌کردیم. خیلی‌هایشان هم گریه می‌کردند و با کمال رضایت... حتی بعضی‌ها پول خانه‌های‌شان را نگرفتند، گفتند حالا که شما می‌خواهید یک کار خدایی کنید ما سند را به نام‌تان می‌زنیم می‌رویم.

ارسال نظرات