۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۶
کد خبر: ۴۲۷۰۹۶
وزیر خارجه فلسطین: 

فرانسه برای برگزاری کنفرانس صلح مصمم است

وزیر خارجه فلسطین، با وجود مخالفت رژیم صهیونیستی با برگزاری کنفرانس بین المللی سازش، تاکید کرد که فرانسه برای برگزاری این کنفرانس تصمیم جدی دارد.
وزیر خارجه فلسطین

به گزارش خبرگزاری رسا، ریاض المالکی، وزیر خارجه فلسطین طی اظهاراتی پس از دیدار «ژان مارک ارو» وزیر خارجه فرانسه با محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین، گفت: ما امروز به سخنان وزیر خارجه فرانسه درباره محتوای نشست وی با نتانیاهو گوش فرا دادیم و وی تاکید کرد که فرانسه در حال اجرای مقدمات برگزاری نشست وزراست.

 

مالکی افزود: ممکن است این نشست وزرا بنا به دلایل فنی و تضمین حضور وزرا از جمله جان کری وزیر خارجه آمریکا، یک یا دو روز دیرتر از زمان اعلام شده برگزار شود اما فرانسه برای برگزاری این نشست مصمم است.

 

فرانسه اعلام کرده است که این نشست روز 30 ماه جاری میلادی( 10 خرداد) با مشارکت تعدادی از کشورها از جمله فلسطین و رژیم صهیونیستی در پاریس برگزار می شود تا برگزاری کنفرانس بین المللی صلح در اواسط سال جاری مورد بررسی قرار گیرد.

 

مالکی در ادامه اظهار داشت: ما از جانب خود همکاری در تمامی مسائل و زمینه ها را اعلام کردیم و از این تصمیم فرانسه خرسند هستیم و امیدواریم که این تلاش های آنها به موفقیت برسد زیرا در حال حاضر تنها تلاش است که ممکن است به روند سیاسی نیز بُعد مهمی اعطا کند.

 

وزیر خارجه فلسطین در خصوص موضع رژیم صهیونیستی در قبال طرح فرانسه نیز تصریح کرد: ما می دانیم که اسرائیل از همان لحظه نخست با این طرح مخالفت کرده و نتانیاهو نیز بار دیگر ضمن اعلام مخالفت تاکید کرد که بایستی مذاکرات دوجانبه وجود داشته باشد اما وزیر خارجه فرانسه به ما گفت که فرانسه برای برگزاری این کنفرانس و اجرای مقدمات آن اصرار دارد.

 

وزیر خارجه فرانسه روز گذشته در قدس اشغالی با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی دیدار کرد و پس از آن نیز برای دیدار با محمود عباس عازم رام الله شد.

 

بنیامین نتانیاهو روز گذشته در جلسه هفتگی کابینه خطاب به وزرای کابینه درباره دیدارش با «ژان مارک ارو» وزیر خارجه فرانسه گفت: به وزیر خارجه فرانسه گفتم که تنها راه صلح حقیقی با فلسطینیان، مذاکرات مستقیم بدون پیش شرط است، تاریخ شاهد است که ما از طریق مذاکرات به صلح با مصر و اردن دست یافتیم.

 

وی افزود: وزیر خارجه فرانسه تصریح کرد که حمایت فرانسه از تصمیم یونسکو در خصوص حمایت از موضع فلسطین و مخالفت با هر گونه حق اسرائیل در مسجد الاقصی ناشی از عدم فهم وضعیت است.

 

لوران فابیوس وزیر خارجه سابق فرانسه اخیرا از طرح ابتکاری برای برگزاری کنفرانس بین المللی احیای روند سازش بین تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی خبر داد و اعلام کرد که در صورت شکست این مذاکرات، پاریس احتمالا دولت فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت.

 

در همین رابطه جنبش حماس در بیانیه ای که در سایت این جنبش قرار گرفت، تاکید کرد که طرح سازش فرانسه برای ملت فلسطین و منافع ملی آن زیان آور است و در واقع تلاشی برای احیای مذاکرات شکست خورده با رژیم اشغالگر و دور زدن انتفاضه قهرمانانه در کرانه باختری و قدس اشغالی است.

 

این جنبش دلیل مخالفت خود را خطرات این طرح به خصوص حذف حق فلسطینیان در قدس و بازگشت آوارگان فلسطینی برشمرد.

 

مذاکرات سازش میان رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان فلسطینی در آوریل 2014 به علت اختلاف درباره ادامه فعالیت های شهرک سازی این رژیم در کرانه باختری اشغالی و بخش شرقی بیت المقدس اشغالی، شکست خورد.

 

مذاکرات سه جانبه صلح بین تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی با محوریت آمریکا در چندین دور برگزار شد اما ادامه شهرک سازی های غیر قانونی صهیونیست ها در سرزمین های اشغالی و همچنین خلف وعده مقام های این رژیم در آزاد کردن شماری از فلسطینیان در بند باعث شد که مذاکرات صلح بار دیگر با شکست روبرو شود.

 

آمریکا در حالی محوریت مذاکرات صلح بین فلسطینی ها و رژیم صهیونیستی را برعهده گرفت که تاکنون 43 قطعنامه شورای امنیت در محکومیت اقدامات این رژیم اشغالگر علیه مردم مظلوم فلسطین را وتو کرده و در بسیاری از نشست بین المللی دیگر با اعمال نفوذ مانع از احقاق حقوق فلسطینی ها شده است./847/ب102/د

ارسال نظرات