۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۳
کد خبر: ۴۲۷۷۸۹
نماینده مجلس وحدت مسلمین پاکستان در گفت‌وگو با رسا تصریح کرد؛

تلاش عربستان برای تغییر بافت اهل سنت پاکستان/ مساجد سلفی‌های پاکستان مرکز تربیت عناصر تروریستی است

نماینده مجلس وحدت مسلمین پاکستان با انتقاد از سکوت و بی تفاوتی دولت نواز شریف نسبت به کشتار شیعیان به دست گروه‌های تکفیری گفت: عربستان به دنبال تغییر بافت اهل سنت پاکستان و تزریق اندیشه‌های وهابی در میان آنها است.
عقیل حسین خان، نماینده وحدت مسلمین پاکستان

 

حجت الاسلام عقيل حسين خان، نماینده مجلس وحدت مسلمین پاکستان در مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا اجحاف دولت پاکستان در حق شیعیان را دلیل اصلی تحصن علمای پاکستانی در اسلام آباد عنوان کرد و گفت: حتی کار به جایی رسیده است که در مدت اخیر نیروهای دولتی چهار شیعه بی‌گناه را در منطقه دیره غازی خان به شهادت رساندند اما دولت تنها سکوت اختیار کرد. از سوی دیگر باید تاکید داشت که در چند سال اخیر بیست و سه هزار شیعه به شهادت رسیدند اما هیچکدام از قاتلان تحت پیگرد قرار نگرفتند و دولت در این باره کاملا بی تفاوت بوده است.

 

وی افزود: تحصن حجت الاسلام و المسلمین راجه ناصر عباس و جعفری نیز در اعتراض به این جنایت‌ها و سکوت ظالمانه دولت پاکستان صورت پذیرفته است.

 

این عالم پاکستانی به حضور شماری از احزاب و علمای اهل تسنن در این تحصن اشاره و عنوان کرد: شاخه سیاسی حزب منهاج القرآن و حزب "سنی تحریک پاکستان" به همراه شمار بالایی از علمای اهل سنت لبنان در این تحصن اعتراضی حضور بالایی داشته اند.

 

کاسه گدایی دولت پاکستان همواره به سمت عربستان دراز بوده است

 

حجت الاسلام عقیل حسین خان با یادآوری رابطه نزدیک دولت نواز شریف با عربستان سعودی، تصریح کرد: کاسه گدایی دولت پاکستان همواره به سمت عربستان و آمریکا دراز بوده است. بر کسی پوشیده نیست که امروز عربستان سعودی دلیل اصلی ترویج تروریسم و گروه‌های تکفیری در منطقه است اما دولت نواز شریف با این وجود به همکاری با عربستان ادامه می‌دهد. شکست عربستان در جبهه‌های مختلف منطقه موجب شده که آل سعود به فکر انتقام از جمهوری اسلامی و شیعیان در پاکستان بیفتد.

 

وی ادامه داد: آل سعود با توجه به وضعیت نابسامان اقتصادی دولت پاکستان، از کمک‌های مالی خود به دولت نواز شریف سوء استفاده کرده و سیاست‌ها خود را به پاکستان دیکته می‌کند. در واقع وزارت امور خارجه پاکستان هیچ استقلالی از خود ندارد و تنها به مجری سیاست‌های عربستان سعودی و آمریکا است. با توجه به حضور چند ساله نواز شریف در عربستان سعودی پس از متواری شدن از پاکستان، این فرد کاملا از عقاید و اندیشه‌های وهابی تاثیر گرفت و به مجری سیاست‌های عربستان تبدیل شده است.

 

آغاز موج شیعه ستیزی در پاکستان به پیروزی انقلاب اسلامی ایران باز می‌گردد

 

این عالم پاکستانی فعالیت آزادانه مبلغان سلفی در مساجد اهل تسنن را عامل ترویج اندیشه وهابی و تکفیری برشمرد و گفت: این جریان‌های سلفی در کنار برخی از احزاب سیاسی همه تلاش خود را به کار گرفته اند که سیاست‌های عربستان را به اجرا درآورند. باید توجه داشت که موج شیعه ستیزی در پاکستان به صورت فراگیر پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و از ترس تاثیر پذیری شیعیان از انقلاب امام خمینی (ره) به راه افتاد و تا امروز ادامه پیدا کرده است. زیرا پاکستانی‌های سنی و شیعه ارادت بسیار بالایی به انقلاب اسلامی ایران دارند.

 

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از خواسته‌های تحصن علمای پاکستان مقابله با مدارس سلفی و شخصیت‌های حامی اندیشه‌های تکفیری است. چرا که این‌ها مانند بیماری‌های واگیر دارد به نشر اندیشه تکفیری می‌پردازند.

 

حجت الاسلام عقیل حسین خان با تاکید براینکه شیعیان هیچگاه برای مقابله با جریان‌های افراطی از اقدامات مسالمت‌آمیز عدول نکرده اند،‌ بیان داشت: شیعیان هیچگاه به دنبال ایجاد هرج و مرج و درگیری داخلی در لبنان نبوده اند چون این امور در قاموس آنها نمی‌گنجد. تنها راهکاری که شیعیان به دنبال آن هستند اتحاد و پیگیری مطالبه های مشروع خود است، مانند همان تحصنی که علیه دولت ایالت بلوچستان صورت پذیرفت و دولت مجبور به پذیرش خواسته‌های شیعیان شد.

 

 

عربستان به دنبال تغییر بافت اهل سنت پاکستان است

 

وی به تمجید از حمایت‌های علمای اهل سنت پاکستان از شیعیان در مقابل تکفیری‌ها پرداخت و گفت: اکثریت اهل سنت پاکستان را بریلیوی‌ها شکل می‌دهند که بسیار معتدل بوده و دوست‌دار اهل بیت (ع) و مخالف اندیشه سلفی هستند. اتفاقی که در پاکستان در حال وقوع است تلاش سلفی‌ها با حمایت مالی و معنوی سعودی‌ها برای تغییر اندیشه‌های بریلیوی‌ها ست. متاسفانه در مساجد مختلف پاکستان مبلغان سلفی به صورت فعال در حال تربیت عناصر تکفیری و سلفی هستند و باید هشیار بود که عربستان شمار بالایی از اهل سنت معتدل پاکستان را برای تزریق اندیشه های‌ سلفی نشانه گرفته است.

 

وی افزود: انجام فعالیت‌های تقریب بین مذاهب می‌تواند تاثیر بسیار بالایی برای جلوگیری از اندیشه‌های تکفیری در پاکستان باشد. در مدت اخیر ما شاهد برخی همایش‌ها و نشست‌ها در جمهوری اسلامی ایران بودیم که تاثیر گذار بود. برای مثال در محرم گذشته که تکفیری‌ها برای مجالس امام حسین (ع) خط و نشان کشیده بودند این بریلیو‌ی‌ها بودند که با مقابله با تکفیری‌ها برخواستند و مانع از تعرض به مجالس امام حسین (ع) شدند.

 

نماینده مجلس وحدت مسلمین پاکستان در پایان خاطر نشان کرد: افرادی مانند فضل الرحمن و سمیع الحق کهاز عناصر وابسته عربستان سعودی هستند گاهی حرف هایی در راستای وحدت مسلمانان می‌زنند اما اقدامات آنها کاملا مخالف گفته‌هایشان است و بدون اغراق سرپرستی گروه‌های تکفیری در پاکستان از سوی همین شخصیت‌ها دنبال می‌شود. نباید فراموش کرد که عربستان، ترکیه و قطر مجدانه و با اموال کلان به دنبال ترویج اندیشه‌ سلفی در پاکستان هستند و مقابله جدی با این اقدامات ضروری به نظر می‌رسد./983/ب985/ک

 

ارسال نظرات