۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۱
کد خبر: ۴۳۵۵۵۹
حجت الاسلام مهدوی ارفع:

شب زنده داری نتیجه تقوا الهی است

کارشناس مسائل مذهبی گفت: شب زنده داری نتیجه تقوا است، اگر خداوند به کسی زمان خصوصی برای ملاقات می دهد، به خاطر این است که آن فرد یا به خاطر شوق به بهشت، یا به سبب ترس از جهنم و یا به خاطر کسب رضایت الهی به عنوان موجودی که اسحقاق بندگی را دارد، با دوری از گناه در طول روز، حضور خداوند را درک کرده است.
حجت الاسلام حمیدرضا مهدوی ارفع

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام حمید رضا مهدوی ارفع در سخنرانی عصر امروز که بعد از مراسم جزء خوانی در حوزه علمیه امام صادق (ع) واقع در خیابان چهار باغ عباسی برگزار شد، گفت: پیروزی در جنگ هشت ساله حاصل شب زنده داری جوانان بود.

 

وی در ابتدا با اشاره به نامه چهل و پنجم نهج البلاغه به تبیین اوصاف افراد حزب الهی پرداخت و افزود: انسان های حزب الهی ویژگی هایی دارند که همه آن ویژگی ها در نامه چهل و پنجم نهج البلاغه بیان شده، اولویت بندی کردن در کارهای واجب و مستحب، تحمل دشمنی ها و سختی ها در مسیر بندگی خداوند و سحر خیزی و شب زنده داری سه ویژگی مهمی است که یک مؤمن انقلابی باید از آن ها برخوردار باشد.

 

حجت الاسلام مهدوی ارفع ادامه داد: یکی از مسائل مهمی که دامن گیر جوانان امروزی شده، عدم اولویت بندی بین اعمال واجب و مستحب است، اساساً مؤمن انقلابی مادامی که کار درجه یک روی زمین گذاشته شده به سراغ کار درجه دو نمی رود، مؤمن انقلابی به دنبال مستحباتی است که کمتر وقت می گیرد و بیشتر تأثیر می گذارد، نگذارید مشغول شدن به مستحبات شما را از واجبات دور کند.

 

کارشناس مسائل مذهبی در تشریح ویژگی دوم انسان حزب الهی تبیین کرد: صبر و بردباری در مواجهه با سختی ها و شدائد زمانی با ارزش است که انسان را پیشرفت دهد، یعنی صبری مورد نظر است که رو به جلو باشد نه موجب رکود حرکت انسان شود، مثلاً صبر در برابر خواهش های نفسانی یعنی مبارزه با خواهش های دل.

 

وی با اشاره به حکمت سیصد و پنجاه و یکم نهج البلاغه که امیرمؤمنان(ع) در یکی از بندهای آن فرموده اند زمانی که در اوج گرفتاری های و سختی ها قرار می گیری فرج الهی فرا می رسد، تأکید کرد: لازمه صبر پیش برنده یا رو به جلو این است که انسان امید به پیروزی داشته باشد، به خاطر همین است که مؤمن انقلابی همیشه اهل نشاط است، او می داند تحمل سختی نهایتاً او را به پیروزی خواهد رساند.

 

حجت الاسلام مهدوی ارفع ابراز کرد: سحر خیزی و مناجات شبانه با خداوند وجه تمایز اهل حق و اهل باطل است، این تمایز به خاطر ظاهر کار نیست بلکه به خاطر فعل و انفعالاتی است که در شخص شب زنده دار رخ می دهد.

 

کارشناس مسائل دینی به آیه پنجم سوره مزمل که می فرماید«إِنَّا سَنُلْقِی عَلَیْکَ قَوْلاً ثَقِیلاً» اشاره کرد و گفت: زمانی که بارِ سنگین رسالت بر دوش پیامبر(ص) گذاشته شد، خداوند خواندن نماز شب را بر پیامبر(ص) واجب کرد، این یعنی مسؤولیت سنگین تر ارتباط قوی تری را با خداوند می طلبد، ای مسؤولان فرهنگی شما که بار انقلاب را به دوش می کشید باید سحر پربارتری نسبت به عوام جامعه داشته باشید.

 

وی اظهار کرد: علامه طباطبایی می گوید در سحر یک روز منتظر هم مباحثه ای خود بودم که ناگهان علی آقای قاضی تشریف آوردند و به من گفتند، اگر دنیا می خواهی نماز شب بخوان، اگر آخرت می خواهی نماز شب بخوان، امام خمینی(ره) هم شاگرد چنین استادی هستند که در حال بیماری در بیمارستان هر نیمه شب دو ساعت مناجاتشان با خداوند ترک نمی شد.

 

حجت الاسلام مهدوی ارفع با اشاره به رفتار جوانان و نوجوانانی که در جنگ هشت سال دفاع مقدس حضور داشتند، افزود: اگر جوانان در جنگ بدون سلاح کافی، بدون آموزش قبلی و بدون آمادگی جسمانی بر دشمن غلبه می کردند به خاطر همین شب زنده داری ها بود، بنده خودم در جنگ نوجوان بودم که یک شب ناگهان از خواب بیدار شدم و احساس کردم نماز جماعت صبح برپا شده و من جا مانده ام، سریعاً وضو گرفتم و برگشتم تا نماز جماعت صبح را اقامه کنم، دیدم همه نمازگزاران اعضای نمازشمان را هماهنگ با یکدیگر انجام نمی دهند، تازه متوجه شدم همه مشغول نماز شب خواندن بودند.

 

فعال سیاسی فرهنگی گفت: شب زنده داری نتیجه تقوا است، اگر خداوند به کسی زمان خصوصی برای ملاقات می دهد، به خاطر این است که آن فرد با دوری کردن از گناه یا به شوق بهشت، یا به سبب ترس از جهنم و یا به خاطر کسب رضایت الهی به عنوان موجودی که اسحقاق بندگی را دارد، در طول روز حضور خداوند را درک کرده است./867/202/ب3

ارسال نظرات