۱۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۷
کد خبر: ۴۳۵۶۲۲
استاد حوزه علمیه خواهران:

توبیخ نفس یکی از راه های اصلاح است

استاد حوزه علمیه خواهران توبیخ نفس را یکی از راه های شروع اصلاح دانست و گفت: اگر فقط از خود تعریف کنیم رشد نمی کنیم، انتقاد موجب رشد و اصلاح کارها می شود.
تهذيب نفس

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مریم پور حسینی، استاد مکتب نرجس، امروز در این مکتب با اشاره به فرازهایی از دعای 16 صحیفه سجادیه به اهیمت توبیخ نفس تأکید کرد.

 

وی با اشاره به این که امام سجاد(ع) می فرمایند: «من نفس خود را توبیخ می کنم برای این که امید دارم این توبیخ نفس راه اصلاح من باشد»، گفت: حضرت توبیخ نفس را راهی برای اصلاح می داند.

 

پورحسینی با تأکید بر اهمیت توبیخ نفس، اظهار کرد: بحث رشد معنوی را باید جدی بگیریم، همان گونه که در امور مادی می گوییم که باید از جایی شروع کرد تا موفق شد بنابراین در بعد معنوی نیز باید از جایی آغاز و تصمیم به رشد خود بگیریم.

 

این استاد مکتب نرجس توبیخ نفس را یکی از راه های شروع اصلاح دانست و گفت: در اصلاح باید شروع را جدی گرفته و یکی از اقدامات توبیخ خود است که وقتی با خود شرط گذاشته که دیگر گناه نکنیم و مراقبت داشته باشیم باید شرط و عهد ها را انجام داده سپس نوبت به محاسبه از خود می رسد.

 

پورحسینی افزود: برای این که توبیخ کردن موثر واقع شود باید به حرف های قرآن، قیامت، ثبت اعمال و حسابرسی اعتقاد داشته باشیم، خود را محاسبه کرده و سپس خود را به خاطر اعمال نادرست توبیخ کنیم.

 

این استاد حوزه عتاب نفس را بسیار اررزشمند بیان و اظهار کرد: اگر قرار باشد تنها به ظواهر دنیا توجه داشته باشیم از جمله این که ملاک ما این باشد که سر سفره چند مدل غذا بوده و ظاهر هر فرد چگونه است، هیچ تغییری نمی کنیم.

 

وی به مراتب معاتبه اشاره و بیان کرد: معاتبه یا توبیخ شامل دو مرحله انتقاد از نفس خود و توبه و جبران مافات است که وقتی انسان کار خود را نادرست دانست و خود را توبیخ کرد توبه کرده و در پی جبران باشد.

 

پورحسینی جبران برخی از مسائل تربیتی را مشکل بیان کرد و گفت: در بحث تربیتی گاهی جبران کردن مشکل است بنابراین نیابد افسار گسیخته عمل کرد که نتوان آن را جبران کرد از جمله برخی از خانواده ها فرزندان خود را مدیریت نمی کنند و با تهیه گوشی و تبلت در سنین پایین و عدم کنترل آن ها، با مشکلاتی مواجه می شوند.

 

این استاد حوزه در ادامه به حدیثی از امام علی (ع) درباره توبیخ حود اشاره و ابراز کرد: ایشان می فرمایند: «هر کسی که نفس خود را مذمت کند اصلاح می کند اما هر کسی از خود تعریف کند خود را تباه کرده است.»

 

وی خاطرنشان کرد: نفس انسان مدح را دوست دارد اما اگر فقط از خود تعریف کنیم رشد نمی کنیم، انتقاد موجب رشد و اصلاح کارها می شود./202/1310/ب1

ارسال نظرات