۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۰
کد خبر: ۴۲۶۲۴۹
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور:

قرآن زیر بنای تحول و توسعه علوم انسانی در عرصه جهانی است

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با بیان اینکه قرآن جامع‌ترین برنامه زندگی بشر را در خود نهفته دارد و تمامی علوم عالم در این کتاب آسمانی گنجانده شده است، گفت: قرآن زیر بنای تحول و توسعه علوم انسانی و علوم اسلامی است.
حجت الاسلام حمید محمدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی بعد از ظهر امروز در پیش نشست«همایش علوم انسانی قرآن بنیان؛ چیستی، چرایی و چگونگی» با اشاره به اینکه قرآن کتابی است که طبق آیات مبین آن هر «رطب و یابسی» در آن وجود دارد، گفت: قرآن معدن علوم مختلف است و انسان هر شاخه ای از علوم را که بخواهد می‌تواند در این کتاب پیدا کند.

 

وی با اشاره به اینکه متأسفانه تاکنون در تولید علوم انسانی بر محوریت قرآن کریم کوتاهی شده است، گفت: متأسفانه اندیشمندان امروزی برای تولید علوم انسانی اسلامی به دنبال منابع مختلف و نظریه پردازی های گوناگون هستند در حالی که ریشه تمام علوم انسانی در قرآن نهفته است و قرآن بنیان تمام علوم را به صورت راهبردی مشخص کرده که تنها با فیش برداری و سند نویسی می‌توان موضوعات علمی مختلف را در قرآن از هم تفکیک کرد.

 

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان اینکه متأسفانه قرآن در جامعه اسلامی در طول ادوار مختلف تاریخی محجور واقع شده است، گفت: در طول ادوار مختلف تاریخی سعی شده که نسبت به قرآن به صورت تطبیقی عمل شود یعنی اندیشمندان مسلمان منتظر یافته های علمی شده‌اند و پس از کشف یافته های علمی سعی کرده‌اند آیات قرآن کریم را با آن تطبیق دهند که این کار موجب پایین آوردن شان اعظم این معجزه الهی است.

 

حجت الاسلام محمدی افزود: وسعت علوم قرآنی به حدی است که نه تنها پاسخگویی اکتشافات علمی امروز است بلکه به مدد قرآن می‌توان رشته‌های جدید علمی را ایجاد کرد زیرا قرآن کامل‌ترین نظریات را در علوم مختلف به ویژه علوم بین رشته ای دارد.

 

وی با بیان اینکه هدف از تأسیس نظام اسلامی عمل به دستورات و آموزه‌های قرآن کریم بوده است، گفت: متأسفانه با وجود این بیش از ۳۰ و اندی سال از تولد انقلاب و نظام اسلامی می‌گذرد این هدف بنیادین تشکیل انقلاب مغفول مانده است و باید در برنامه‌های کلان علمی و توسعه ای کشور به این مقوله توجه شود.

 

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور تصریح کرد: حوزه و دانشگاه با اتکا به قرآن و تفاسیری که ائمه(ع) از قرآن در منابع دینی ارائه دادند به سرعت می‌توانند مسیر تولید علوم انسانی را هموار کنند و باید توجه داشت که اگر علوم انسانی با تکیه بر قرآن و نظریه‌های قرآنی استخراج شود نه تنها در زمان حاضر کاربرد محور خواهد بود بلکه خواهد توانست پاسخگوی نیازهای علمی آیندگان نیز باشد.

 

حجت الاسلام محمدی یادآور شد: حوزه و دانشگاه با تربیت پژوهشگران زبده قرآنی در رشته‌های مختلف می‌توانند سرنوشت علوم انسانی را در جامعه بشری تغییر داده و زمینه تحول کوتاه مدت علوم انسانی را در کشور و در عرصه جهانی فراهم کنند و جهش علمی که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید دارند همین جهش است که براساس علوم قرآنی ممکن خواهد شد./۹۶۸/پ202/ی

ارسال نظرات