۰۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۷
کد خبر: ۱۶۹۰۵۴
سلیمی نمین:

احمدی نژاد برخی را با حمایت و برخی را با انتشار اسناد تخریب می کند

خبرگزاری رسا ـ مدیر مرکز مطالعات و تدوین تاریخ ایران در واکنش به حمایت احمدی نژاد از جلیلی تاکید کرد: احمدی نژاد بازیگردانی است که برخی کاندیداها را با حمایت و برخی دیگر را با انتشار اسناد تخریب می کند،‌ اگر جلیلی نظر احمدی نژاد را دنبال می کرد سوریه تاکنون توسط اسرائیل نابود شده بود.
سليمي نمين سليمي نمين

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، عباس سلیمی نمین، مدیر مرکز مطالعات و تدوین تاریخ ایران، شب گذشته در همایش «جریان شناسی انتخابات» در محل مسجد زینبیه مشهد اظهار داشت: این که برخی کاندیداها دیگران را تخریب می کنند تبعات منفی بسیاری دارد؛ کسی که بدون این که خود را اثبات کند و نقاط قوت خود را در معرض قضاوت قرار دهد، از نقاط ضعف دیگران، بهره برداری کند، با شکست مواجه می شود.

 

وی در تشریح آرایش انتخاباتی حاضر گفت: حدود دو سال است که دو رقیب عمده یعنی هاشمی و احمدی نژاد شرایط دوقطبی در کشور ایجاد کرده اند و از ضعف های طرف مقابل، برای استمرار خود در قدرت بهره می گیرند. اما امروز این آرایش تا حد زیادی به هم ریخته است.

 

سلیمی نمین ادامه داد: در این میان، مهم این است که چرا هاشمی و احمدی نژاد به این جا رسیدند که یکدیگر را به عنوان رقیب ترجیح دادند زیرا این که فرد خودش رقیب خود را تعیین کند بسیار هنرمندانه و سبب موفقیت اوست؛ احمدی نژاد از دولت دهم به بعد گرایشاتی پیدا کرد که ما عنوانش را فردگرایانه می گذاریم؛ یعنی فرد به جای قانون محوری، حس می کند همه امور به او بستگی دارد و تنها کسی است که می تواند نجات بخش جامعه باشد و امور را به درستی پیش ببرد خود اوست.

 

این پژوهشگر برجسته تاریخ معاصر ایران اضافه کرد: این حس که چون توانسته جلوی برخی انحرافات و لغزش ها را در جامعه بگیرد، باید به عنوان ناجی همچنان حضور داشته باشد و قدرت را ترک نکند، سبب شده است دولتی که اصولا فقط مجری انتخابات است و نباید دخالتی داشته باشد، از امکانات عمومی برای به قدرت رساندن فردی که زمینه استمرار دولت را فراهم می کند بهره گیرد.

 

وی با بیان این که هاشمی و احمدی نژاد در حالی که هر دو برای اثرگذاری در انتخابات تلاش چشمگیر دارند، در ظاهر این امر را تکذیب می کنند، در تشریح علل رقابت احمدی نژاد با هاشمی ابراز داشت: احمدی نژاد از دو سال پیش، شباهت های زیادی به لحاظ دیدگاه با هاشمی(منجی کشور بودن) پیدا می کند، این مسأله را در نوع گزینش ها و حلقه نزدیک احمدی نژاد که اغلب نیروهای هاشمی هستند می توان به وضوح مشاهده کرد بنابراین به ابزارهایی هم که هاشمی (برای بقای در قدرت) در اختیار گرفته نزدیک می شود و حتی اصولگرا بودن خود را که از دلایل مهم روی کارامدنش بوده انکار می کند.

 

اصولگرایی این است که افراد با مبانی انقلاب سنجیده شوند نه با یک فرد

وی با بیان این که در نظام اسلامی، همه افراد و جریانات بر اساس اصول سنجیده می شوند، افزود: با این حال احمدی نژاد از یک دورانی به جای اصول، خود را مبنای صحت و ارزش بودن امور قرار داد و اقدام به حراج گذاشتن ماشین و لباس و... کرد. احمدی نژاد به عنوان بازیگردان قوی صحنه سیاست تلاش می کند جایگاه اصولگرایی را در جامعه تضعیف کرده و گزینه ای را معرفی کند که آمدن او نیز به تضعیف اصولگرایی بینجامد.

 

سلیمی نمین ادامه داد: امروز نیز سنجش رفتار دولت نه بر اساس اصول که بر اساس فردمحوری صورت می گیرد تا جایی که افرادی چون مرتضوی را به این دلیل که خوب به شخص احمدی نژاد خدمت می کنند، آنقدر ارزشمند می داند که حاضر است به خاطرشان رو در روی قوای قضائیه و مقننه بایستد.

 

مدیر مرکز مطالعات و تدوین تاریخ ایران خاطرنشان کرد: احمدی نژاد با تکیه بر اصول به صحنه آمده اما با این وجود وقتی رویکردش به قدرت گرایی می رسد، طبعا اصولگرایی و جایگاه قدرتمند آن در جامعه، برایش قابل تحمل نخواهد بود از این رو مشاهده می کنیم که برای نام نویسی کاندیدای مد نظر خود همزمان با رقیب ظاهری اش(هاشمی) در ستاد انتخابات وزارت کشور حضور می یابد تا اینگونه القا شود که دایره رقابت میان این دو باقی مانده است.

 

عدم تایید صلاحیت هاشمی و مشایی ما را از اثرگذاری پشت پرده این دو غافل نکند

وی گفت: گرچه با عدم تایید صلاحیت هاشمی و مشایی، آرایش صحنه انتخابات تغییر کرده اما ما باید همچنان به این بازیگردانان توجه جدی داشته باشیم.احمدی نژاد و هاشمی همچنان می توانند اثرگذار باشند و انتخابات را وارد صحنه ای کنند که مردم کمتر بتوانند اندیشمندانه حضور یابند. هاشمی می تواند با حمایت خود از یک کاندیدا آراء او را بالا ببرد و احمدی نژاد نیز پس از ناامیدی از کاندیدای خود می تواند برخی کاندیدها را با حمایت یا تظاهر به حمایت، تخریب کند. بنابراین اینگونه نیست که چون شخص هاشمی نیامده، پرداختن به جریان هاشمی لزومی ندارد.

 

اغراق گویی در مورد کاندیداها عامل بازدارنده شکل گیری بینش و تفکر است

وی در ادامه با تأکید بر پرهیز از اغراق در مورد کاندیداها، اغراق گویی را از عوامل بازدارنده و ضدشکل گیری بینش و تفکر خواند و گفت: وقتی می پذیریم باید در جامعه چرخش قدرت به وجود بیاید و قدرت دست نیروهای رده اول انقلاب نماند تا دچار انجماد سیاسی شویم، قاعده این است که به استعدادهای جدید اجازه ورود بدهیم و نیروهای تازه نفس را به میدان آوریم و در عین حال برای مقابله با انحرافات در وادی چرخش قدرت، با بدعت ها مقابله کنیم.

 

حضور حداکثری و انتخاب آگاهانه؛ دو مؤلفه مهم خلق حماسه سیاسی

سلیمی نمین با بیان این که نقاط ضعف و قوت یک کاندیدا در کنار هم باید مدنظر قرار گیرد، افزود:  خوشبختانه در این دوره، با تعدد سلایقی که میان کاندیداها وجود دارد، مشارکت مدنظر رهبری به منظور دفع تهدیدات قطعا حاصل خواهد شد اما حماسه سیاسی تنها با حضور حداکثری شکل نمی گیرد بلکه زمانی اتفاق می افتد که با حضور آگاهانه، بازگشت به عقب نداشته باشیم و کاندیدایی انتخاب شود که در مقابل بیگانگان عزتمندانه بایستد.

 

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به این که نظام تاکنون با پشتوانه حضور آگاهانه ملت، بسیاری تهدیدات را پشت سر گذاشته است، گفت: ساختار انتخاباتی ما و نوع بازیگردانی پیچیده عناصر قدرت، تشخیص را برای مردم مشکل می کند. در این دوره نیز احمدی نژاد و هاشمی طوری عمل کردند که تا آخرین لحظه نیت شان به راحتی برای مردم قابل تشخیص نبود در نتیجه مردم وقت کمتری برای تشخیص دارند.

 

در فاصله بین دو انتخابات بیکار ننشینیم؛ عناصر مطلع، در قبال آگاه کردن جامعه مسؤولند

وی با بیان این که پیچیدگی زمانی آغاز می شود که از بازیگردانان صحنه بی اطلاع باشیم، تأکید کرد: باید در فاصله بین دو انتخابات در مورد جریانات کنونی و آینده به جامعه اطلاعات دهیم نه این که بنشینیم در زمان انتخابات دست به کار شویم. در این صورت نتیجه این می شود که جامعه در مورد کاندیداها غیر از اظهارات خودشان راه دیگری برای کسب اطلاعات ندارد.

 

وی با انتقاد از کم کاری کسانی که متعهد به دادن اطلاعات به جامعه هستند، اظهار داشت: این مسأله فشار کار مردم را برای تشخیص بیشتر می کند. عناصر مطلع، در قبال آگاه کردن جامعه وظیفه دارند اما نه در ایام انتخابات زیرا در این ایام، ذهن جامعه گارد می گیرد. در عین حال مردم بدانند که تلاش و تأمل برای انتخاب صحیح و سلامت انتخابات، اجر الهی دارد. مردم می توانند صحت و سقم ادعاهای کاندیداها را با  رجوع به عملکرد گذشته شان یا مراجعه به افرادی که در دایره مدیریتشان بوده اند تشخیص دهند.

 

سلیمی نمین با بیان این که فهم و درک مردم ارتباط مستقیمی با میزان اطلاعاتی دارد که به آن ها منتقل می شود، یادآور شد: تجلی قدرت حضور مردم وقتی است که آگاهی بیشتری به کاندیداها داشته باشند، مردم بصیرت دارند اما دستمایه این بصیرت، اطلاعات است، اطلاعاتی که خیلی ها مایل نیستند به جامعه منتقل شود.

 

نفس ائتلاف هم یک کار اخلاقی است و هم قدرت انتخاب مردم را تقویت می کند

وی در ادامه در مورد احتمال ائتلاف جلیلی با اصولگرایان، ابراز داشت: نفس ائتلاف، کار ارزشمندی است؛ هر چه از منیت های خود (که غالب نخبگان دچار آن هستند) فاصله بگیریم، هم کار اخلاقی است و هم قدرت انتخاب مردم را تقویت می کنیم تا راحت تر به تشخیص برسند. اما به طور خاص در مورد ائتلاف 1+2 زمزمه هایی مبنی بر حضور تا آخرین لحظه و عدم کنار کشیدن به نفع دیگران وجود دارد.

 

مدیر مرکز مطالعات و تدوین تاریخ ایران در پاسخ این پرسش که چرا هاشمی با تأکید بر روی نقشش در فتنه رد صلاحیت نشد؟، اقدام شورای نگهبان در رد پیشنهاد مجلس برای گذاشتن شرط سنی برای ریاست جمهوری را اشتباه خواند و گفت: اگر شورای نگهبان این پیشنهاد را پذیرفته بود امروز چنین شبهاتی مطرح نمی شد و موجب نمی شد به شکل غیرمنطقی یک مظلومیتی برای هاشمی رقم بخورد.

 

وی، زیر سؤال بردن کارآیی هاشمی در مجمع تشخیص مصلحت نظام به دلیل رد صلاحیت در انتخابات به خاطر سن بالا را غیرمنطقی دانست و خاطرنشان کرد: ماهیت این منصب با ریاست جمهوری متفاوت است، هاشمی در مجمع تشخیص مصلحت نظام در عرصه فکری می تواند مفید واقع شود.

 

فردگرایی احمدی نژاد او را عملا به مشی هاشمی نزدیک کرده است

سلیمی نمین در پاسخ این سؤال که آیا نقاط قوت احمدی نژاد به نقاط ضعفش برتری دارد؟، یادآور شد: در دولت نهم، اینگونه بود و نقاط قوت بر نقاط ضعف برتری داشت اما در دولت دهم که صراحتا خلاف قانون عمل کرد اینگونه نیست؛ اگر احمدی نژاد نمی خواست موقعیت هاشمی تقویت شود، مسائل معیشتی و اقتصادی را رها نمی کرد که به هاشمی در بحرانی جلوه دادن وضع کشور، امتیاز دهد.

 

وی گفت: فردگرایی احمدی نژاد او را عملا به مشی هاشمی نزدیک کرده است از این رو تداوم اصولگرایی در جامعه با فردمحوری او در تضاد بوده و از سوی دیگر آمدن هاشمی و نیروهای او برای احمدی نژاد مطلوب است چرا که می تواند با آنها معامله کند (چنان که امروز برخلاف دولت نهم، با دانشگاه آزاد شروع به معامله کرده است) ولی با شاخص های اصولگرایی نمی تواند معامله کند.

 

وی در مورد چگونگی جمع میان رقابت با هاشمی به صحنه آمدن و هم نظر شدن با هاشمی در پایان دولت، خاطرنشان کرد: این مسأله بار اول نیست که اتفاق می افتد و پیش از این نیز سابقه داشته است چنان که در دوم خرداد نیز افرادی بودند که با رقابت با هاشمی روی کار آمدند اما در پایان دولت شان دست در دست هاشمی بودند.

 

برخی فرصت طلبانه و برخی ساده اندیشانه در توهم ناجی بودن احمدی نژاد مؤثر بودند

این تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: متاسفانه احمدی نژاد از اواسط دولت خود تحت تأثیر القائاتی قرار گرفته که خود را منجی جامعه تصور کرد و در این توهم خیلی ها موثر بودند؛ برخی فرصت طلبانه و برخی از روی ساده اندیشی و عدم وسعت نظر.

 

سلیمی نمین در مورد نحوه تبلیغات تلویزیونی کاندیداها گفت: مناظرات دو به دو از شیوه های خوبی برای رشد است اما در این دوره با تعداد زیاد کاندیداها مناظره از حالت جدی خود خارج می شود.

 

اگر جلیلی نظر احمدی نژاد را دنبال می کرد سوریه تاکنون توسط اسرائیل نابود شده بود

وی در خصوص این شبهه که جلیلی کاندیدای پنهان دولت است، تصریح کرد: احمدی نژاد بازیگردانی است که برخی کاندیداها را با حمایت و برخی دیگر را با انتشار اسناد تخریب می کند. او با جلیلی در بسیاری از مسائل از جمله مذاکرات هسته ای و مسأله سوریه اختلاف نظر دارد و حمایت رهبری سبب شده جلیلی تاکنون در سمت خود در شواری عالی امنیت ملی باقی بماند. اگر جلیلی نظر احمدی نژاد را دنبال می کرد سوریه تاکنون توسط اسرائیل نابود شده بود.

 

وی ادامه داد: قطعا با آمدن جلیلی، شرایط خوبی برای احمدی نژاد ایجاد نمی شود بنابراین امروز اگر احمدی نژاد برای جلیلی حرفی می زند به منظور تخریب است نه حمایت.

 

چارچوب حزبی الزاماتی دارد که با تفکرات اسلام همخوانی ندارد

مدیر مرکز مطالعات و تدوین تاریخ ایران با بیان این که دو ملاک داشتن صلاحیت و میزان رأی آوری را باید در کنار هم مد نظر قرار داد، ابراز داشت: این که رهبری در یکی از سفرهای استانی خود به لزوم تأمل یا تجدید نظر نسبت به سیستم اداری و ساختار سیاسی کشور اشاره داشتند، منظور این است که نقاط ضعف، رفع شود، به عنوان مثال سیستم نباید به گونه ای باشد که فرد یا جریانی به راحتی اجازه پیدا کند جلو بیاید و از موج ایجاد شده بهره برداری کند.

 

سلیمی نمین اضافه کرد: رفع این ضعف نیز، از طریق محدود کردن مردم در چارچوب حزبی ممکن نیست چرا که چارچوب حزبی الزاماتی دارد که با تفکرات اسلامی ما همخوانی ندارد، مانند این که همه افراد را ملزم به پیروی بی چون و چرا از نظرات رییس حزب می داند./930/پ201/ج

 

ارسال نظرات