۰۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۵
کد خبر: ۱۹۳۱۳۱

فاجعه انسانی در سودان جنوبی

خبرگزاری رسا ـ تونی لَنزر یکی از مقامات سازمان ملل که در چند روز گذشته نیز در شهر بور بوده به بی بی سی گفت: که شاهد "وحشتناک ترین چیزهایی بوده که می‌شود تصور کرد."
سودان جنوبي

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا؛ بی بی سی فارسی در خبری گفت: شواهد تازه حاکی از این هستند که در جنگ قدرت سالوا کی‌یر رئیس جمهور سودان جنوبی و معاون سابقش ریک ماکار قتل‌عام قومی گسترده‌ای اتفاق افتاده است.


درگیری‌ها هفته گذشته در جوبا پایتخت سودان جنوبی آغاز شد و به سراسر این کشور گسترش پیدا کرد.


به گزارش بی بی سی؛ شورشیان هوادار آقای ماکار که از قوم نوئر هستند دو شهر مهم بور و بنتیو در شمال پایتخت را در کنترل گرفته‌اند. بنتیو مرکز اصلی استخراج نفت در سودان جنوبی است.


سالوا کی‌یر، رئیس جمهور سودان جنوبی، ریک ماکار را به کودتا متهم کرده اما آقای ماکار این موضوع را رد می‌کند. دولت می‌گوید در خشونت‌های قومی هیچ نقشی نداشته است اما به زودی علیه شورشیان وارد عمل خواهد شد.


این نگرانی وجود دارد که رقابت شخصی آقایان کی‌یر و ماکار این کشور را به سوی یک جنگ داخلی و قومی تمام عیار سوق دهد.


اختلاف دو رقیب از ماه ژوئیه و زمانی آغاز شد که رییس جمهوری سودان جنوبی ریک ماکار را از سمت معاونت ریاست جمهوری برکنار کرد.


خانم مک‌نیش خبرنگاری بی بی سی به نقل از سایمون (یک قربانی) گفته است: او و 250 مرد دیگر محاصره و دستگیر شدند و به مرکز پلیس در یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق حومه جوبا منتقل شدند. به گفته این شخص، پس از ورود دستگیرشدگان به زندان، افراد مسلح از پنجره به سوی آنان شلیک می‌کردند و در طول دو روز همه زندانیان را به جز 12 نفر کشتند.


یک خبرنگار در جوبا به نقل از شاهدان عینی می‌گوید نیروهای امنیتی بیش از 200 نفر را که اکثر آنها از قبیله نوئر بود‌ه‌اند به ضرب گلوله کشته‌اند.


تونی لَنزر یکی از مقامات سازمان ملل که در چند روز گذشته نیز در شهر بور بوده به بی بی سی گفت: که شاهد "وحشتناک ترین چیزهایی بوده که می‌شود تصور کرد."
سالوا کی‌یر چند روز بعد از مراسم دومین سال استقال سودان جنوبی معاونش ماکار را برکنار کرد.


آمار رسمی شمار قربانیان درگیری‌ها را پانصد نفر اعلام کرده اما سازمان‌های امدادرسان می‌گویند ارقام واقعی بسیار بیشتر است.


به گفته آژانس کمک‌های انسان‌دوستانه سازمان ملل، در نتیجه درگیری‌های اخیر سودان جنوبی، تا کنون 81 هزار نفر آواره شده‌اند که نیمی از آنها خواستار اسکان در اردوگاه‌های سازمان ملل هستند.


بی بی سی فارسی در ادامه افزود: سازمان ملل تاکنون 7 هزار صلح‌بان به سودان جنوبی اعزام کرده اما بان کی مون دبیرکل این سازمان دیروز خواستار اعزام 5500 سرباز دیگر به این کشور شد.


دبیر کل سازمان ملل متحد همچنین گفت کسانی که مسئول نقض حقوق بشر در سودان جنوبی هستند باید پاسخگوی اعمال خود باشند./1421/1409/ح

ارسال نظرات