۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۶
کد خبر: ۲۱۷۵۲۱
نماینده ولی فقیه در همدان:

بوعلی سینا از مفاخر عالم اسلام و مذهب تشیع است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان این که بوعلی سینا از مفاخر عالم اسلام و مذهب تشیع است، گفت: گرامیداشت مقام ابن سینا و برگزاری همایش عقلانیت در حرکت سینوی گامی مؤثر در معرفی این حکیم بزرگ به مردم است.
آيت الله طه محمدي، امام جمعه همدان

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت‌الله غیاث الدین طه محمدی،‌ نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان در همایش عقلانیت در حکمت سینوی، بوعلی سینا را از مفاخر عالم اسلام و مذهب تشیع دانست و افزود: گرامیداشت مقام ابن سینا و برگزاری مراسماتی از این قبیل می تواند گامی مؤثر در معرفی این حکیم بزرگ به مردم باشد چراکه در غیر این صورت مردم چنین شخصیت های علمی را نخواهند شناخت.

 

وی با اشاره به فلسفه وجودی بوعلی شناسی، یادآور شد: فلسفه بوعلی شناسی و برگزاری همایش عقلانیت در حکمت سینوی در واقع همان خورشید شناسی و تقدیر از مواهب این خورشید است.

 

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان با بیان اینکه آرامگاه بوعلی سینا به مرکزی فرهنگی، غلمی و مذهبی تبدیل شده است، اظهار داشت: خوشبختانه بخشی از دین ما به بوعلی سینا به عنوان شخصیتی که درد دین داشت و انسانی متعالی بود با تبدیل شدن این محل به مرکزی فرهنگی ادا شد و امروز مردم همدان آرامگاه بوعلی سینا را مکانی فرهنگی می دانند.

 

وی در پایان سخنان خود با تأکید بر تقویت بنیاد علمی فرهنگی بوعلی سینا، گفت: این بنیاد فضا و ساختمانی در شأن و منزلت نام ابن سینا می خواهد، از طرفی به همکاری تمام کسانی که دغدغه نشر آثار بوعلی سینا را دارند، نیازمند است.

 

عظمت ابن سینا بسیار بیشتر از شهرت او است

 

غلامرضا اعوانی، دبیر علمی همایش عقلانیت در حکمت سینوی و رییس انجمن حکمت و فلسفه ایران نیز در این همایش گفت: عظمت شیخ الرییس بوعلی سینا بسیار بیشتر از شهرت این حکیم بزرگ است.

 

اعوانی، ابن سینا را اثرگذارترین شخصیت علمی عنوان کرد و گفت: بوعلی سینا بزرگترین فیلسوفی است که طب و فلسفه را در هم آمیخته است.

 

وی با بیان اینکه کتاب قانون ابن سینا در کشور های اروپایی در طول 10 سال پنج بار تجدید چاپ شده است، اظهار داشت: ابن سینا همچون خورشیدی است که در آسمان فرهنگ و ادب می درخشد که این فرهنگ را باید پاس بداریم.

 

اعوانی با اشاره به کمبود عقلانیت در دنیای اسلام، خاطرنشان کرد: در حال حاضر شاهد این هستیم که تکفیری ها منکر عقل و تدبیر و مفاهیم قرآنی می شوند و گرایش های ضدعقلی بسیاری در طول تاریخ ایجاد شده اند لذا باید از حکت و عقلانیت سینوی در راستای حکمت الهی استفاده کنیم تا عقل در دنیای اسلام نهادینه شود.

 

وی در ادامه یادآور شد: جهت گیری حکمت سینوی، حکمت الهی بود که باید در تدوین این حکمت گام برداریم و در حال حاضر نیز تدوین آثار شیخ الرئیس بوعلی سینا را در دستور کار خود قرار داده ایم.

 

دبیر علمی همایش عقلانیت در حکمت سینوی با بیان اینکه کتاب قانون و آثار لاتین ابن سینا برای ششمین بار در حال تصحیح است، خاطرنشان کرد: آثار ابن سینا پنج بار تصحیح و به بهترین شکل منتشر شده است و در حال حاضر نیز تصحیح ششم آن برای نسل امروز انجام می شود.

 

وی اظهار داشت: 40 درصد آثار شیخ الرئیس هنوز به چاپ نرسیده و این موضوع مایه شرم است هرچند آثار منتشر شده از این حکیم نیز علمی نیست.

 

اعوانی در پایان سخنان خود یادآور شد: باید جهت چاپ مجدد آثار ابن سینا در ایران اقدامات کافی صورت بگیرد و از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم می خواهیم در این زمینه حمایت های لازم را انجام دهد.

 

گفتنی است، همایش عقلانیت در حکمت سینوی با حضور  علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و 17 نفر از اندیشمندان و فلاسفه کشور و همچنین رییس انجمن حکمت و فلسفه جمهوری تاجیکستان در سالن همایش های دانشگاه علوم پزشکی همدان برگزار شد./998/د101/ب4

ارسال نظرات