۲۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۱
کد خبر: ۲۵۴۰۲۷
عضو هیأت علمی مرکز جامع علوم اسلامی:

رواج شبهات به دلیل عدم آشنایی عموم مردم با قرآن است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام حاج ابوالقاسم با بیان این که تدبر به معنای تعمق در آیات قرآن و پیدا کردن مصادیق روز آیات و حل مسائل کنونی است، گفت: اگر از قرآن سوء استفاده می شود به خاطر این است که عامه مردم با قرآن بیگانه اند از این رو وقتی کسی به نام اسلام و قرآن حرفی می زند خیلی ها به شبهه می افتند.
قران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد حاج ابوالقاسم، عضو هیأت علمی مرکز جامع علوم اسلامی عصر امروز در همایش تخصصی رویش فرهنگ که در هتل ولایت برگزار شد، با بیان این که فرهنگ عبارت از باورها و رفتارها در هر جامعه ای است، گفت: در جامعه دینی باورها و رفتار ها بر اساس گزاره های دینی شکل می گیرد.

 

وی با اشاره به این که در قرآن به عمیق ترین و دقیق ترین باورها اشاره شده است، تصریح کرد: باورها، رفتار انسان ها را می سازد، رفتارها متناسب با باورها شکل می گیرد و قرآن مشتمل بر عالی ترین باورها است.

 

اهمیت تدبر در آیات قرآن

این حافظ و داور مسابقات بین المللی قرآن کریم بر ترویج فهم مفاهیم قرآنی و تدبر در قرآن تأکید و اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب می فرماید: «قرآن کتاب نور، معرفت، نجات، سلامت، رشد و تعالی و قرب به خدا است، ما این خصوصیات را چه وقت به دست می آوریم؛ همین که قرآن را در جیب خود قرار دهیم و یا در سفر از زیر قرآن رد شویم و یا این که در جلسه ای این کتاب آسمانی را تلاوت کنیم، کافی است؟ نه تدبر در قرآن لازم است».

 

وی در ادامه به روایت هایی در اهمیت تدبر در آیات قرآن اشاره و تصریح کرد: تدبر یعنی در آیات قرآن تعمق و مصادیق روز آیات را پیدا و جلوه ها و مشکلات امروزی را حل کنیم. امام کاظم(ع) در این خصوص می فرماید: «هر آن چه در قرآن آمده است تا روز قیامت مشکل شما را حل می کند.» بنابراین مشکلات ما به ویژه در زمینه فرهنگی به دلیل عمل نکردن به قرآن است.

 

حجت الاسلام حاج ابوالقاسم با اشاره به آیه ای از سوره محمد که خداوند سفارش به تدبر در آیات قرآن  می فرماید، تصریح کرد: اگر یاد بگیریم که با قرآن به صورت تدبر در آن، انس بگیریم همه خصوصیات حاصل می شود و تلاوت با تدبر اثر بخش می شود.

 

این فعال بین المللی قرآن کریم با بیان حدیثی از امام رضا(ع) که می فرمایند: «قرآن را هر سه روز یک بار ختم می کنم. اگر بخواهم، کمتر از این هم  می توانم ، اما من در هر آیه تدبر می کنم»، گفت: تسط بر مجموعه آیات قرآن از مرور آن ها به دست می آید. بنابراین یک آیه را مرتب مرور کنید تا درس ها و مصادیق جدیدی از آیات برای شما نمایان شود.

 

وی با اشاره به سخن امام رضا(ع) در پاسخ به سؤال راوی که پرسید «چه می شود که هر چقدر قرآن را بیشتر منتشر و تدریس می کنند، طراوت آن بیشتر می شود» که فرمودند: «خدا آن را برای همه عصر ها و انسان ها آفریده است»، افزود: دشمنان اسلام این باور را ترویج می کنند، که دوره و زمانه قرآن گذشته است و در ابعاد و مبانی مختلف از جمله مسائل سیاسی، اجتماعی و حقوق زن و غیره به قرآن هجوم می آورند.

 

حجت الاسلام حاج ابوالقاسم، افزود: امام باقر (ع) می فرمایند: « قرآن زنده است و آیات قرآن نمی میرد» و در روایتی دیگر آمده است: «قرآن درباره عده ای نازل شده است و تا روز قیامت مصداق دارد.» این روایت ها روش فهم قرآن را به ما آموزش می دهد. این که اگر در قرآن خداوند از قارون، حضرت موسی و سامری سخن گفته است، مصداق آن ها در همه زمان ها وجود دارد. اگر به این صورت با قرآن برخورد کردید، خواهید دید که قرآن برای همیشه زنده است.

 

این حافظ قرآن کریم به تفاوت تدبر در قرآن و تفسیر قرآن اشاره و تصریح کرد: در قرآن یک بار در سوره فرقان به تفسیر اشاره شده در حالی که بارها به تدبر در آیات قرآن تأکید شده است؛ تفسیر یعنی پی بردن به جوانب پنهانی آیه که نیاز به تخصص دارد و تدبر به معنای پی بردن به مصادیق و جلوه های آیه ها در زندگی است و گاهی لوازمی دارد که با اندکی تفکر بر ما آشکار می شود.

 

ضرورت درک مفاهیم روز قرآن و پاسخگویی به شبهات قرآنی/ سوء استفاده از قرآن به دلیل عدم آشنایی عموم مردم با قرآن است 
وی به اهمیت درک مفاهیم روز قرآن و پاسخگویی به شبهات قرآنی اشاره و اظهار کرد: ما باید به جایی برسیم که اگر کسی ایده ای را مطرح کرد، آیات قرآن در ذهن ما باشد. اگر از قرآن سوء استفاده می شود به خاطر این است که عامه مردم با قرآن بیگانه اند از این رو وقتی کسی به نام اسلام و قرآن حرفی می زند خیلی ها به شبهه می افتند.

 

حجت الاسلام حاج ابوالقاسم، با اشاره به مسأله بدحجابی، گفت: بسیاری از بانوان از اهمیت حجاب مطلع نیستند در حالی که سه آیه صریح در قرآن به حجاب پرداخته است.

 

این حافظ قرآن، با بیان این که هر کسی با توجه به تخصص خود باید به برخی از آیات قرآن آشنایی داشته باشند، افزود: به عنوان مثال افراد نظامی این آیه از قرآن را توجه داشته باشند که می فرماید: «اگر 20 نفر از شما در مقابل دشمن باشید و اهل صبر باشید، بر 200 نفر غلبه خواهید کرد.» و پزشک این آیه را در کار خود در نظر داشته باشند که می فرماید: « اگر کسی یک نفر را زنده کند مثل این است که جمعی از انسان ها را زنده کرده است.» یا افراد کاسب به آیاتی که در خصوص کم فروشی است توجه داشته باشند.

 

اهمیت تبیین جنبه هایی از قرآن که محبت انسان را شعله ور می کند

وی به هیأت های مذهبی، حوزه ها و دستگا های متولی فرهنگ توصیه کرد: پیام های دینی را با ادبیات مناسب در هیأت ها مطرح کنید و فرهنگ سازی انجام دهید. در هر هفته یک آیه را برجسته و تبلیغ کنید و به صورت کابردی در آورید.

 

حجت الاسلام حاج ابوالقاسم با اشاره به ابعاد هنری قرآن کریم، ادامه داد: افزون بر پرداختن به مفاهیم قرآن باید به جنبه هایی که محبت انسان را شعله ور می کند، نیز توجه کنیم؛ قرآن دارای لطائف بسیار است. از کسانی که اهل فن هستند بخواهید این لطایف را بیان کنند، تا قرآن در دل ها نفوذ کند./1310/پ202/ب5

ارسال نظرات