۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲
کد خبر: ۲۸۲۳۵۰
رییس سابق موساد:

اسرائیل همیشه برای ارزیابی‌ها و قضاوت‌های آمانو ارزش قائل بوده است

خبرگزاری رسا ـ رییس سابق موساد درباره ادعای آسوشیتدپرس در خصوص توافق ایران و آژانس برای بازرسی تهران از تاسیسات هسته‌ای مشکوک گفت که اسرائیل تاکنون به آمانو احترام گذاشته و برای ارزیابی‌ها و قضاوت‌های او نیز ارزش قائل بوده است.
رييس سابق موساد

 

به گزارش خبرگزاری رسا، افریم هالوی رییس سابق موساد در مصاحبه با پی بی اس، در خصوص حمایتش از توافق هسته‌ای ایران و قدرت های جهانی، تاکید کرد: من معتقدم که این توافقنامه راه ها را خواهد بست و راه هایی را که ایران می تواند به قابلیت های نظامی اتمی دست یابد حداقل به مدت 10 سال مسدود می کند.


وی در ادامه افزود: من بر این باورم که مقرراتی که بین طرف های مذاکره کننده مورد توافق قرار گرفته است، مقرراتی است که به ما یک پاسخ معتبر در قبال تهدید نظامی ایران می دهد، حداقل برای یک دهه.


رییس سابق موساد در پاسخ به این سوال که "شما گفته اید این توافق از نقطه نظر ایرانی ها یک توافق تاریخی است، منظورتان چیست؟"، گفت: طی سال های گذشته ایرانی ها حاضر به مذاکره در خصوص برنامه های اتمی خود بر اساس گفت وگو و گفت وگوهای بین المللی نبودند. ایرانی ها می گفتند که برنامه اتمی، یک حق حاکمیتی است و آنها می توانند هر کاری می خواهند انجام دهند.
ولی ایرانی ها اکنون وارد مذاکرات تفصیلی در خصوص توانایی های هسته‌ای شده‌اند. آنها توافقنامه‌ای را قبول کرده اند که فهرست تاسیسات مختلف ایران را ارائه می کند.


افریم هالوی در ادامه اظهار داشت: ایرانی ها در مرحله نخست موافقت کرده‌اند تا تاسیسات اتمی اراک را تغییر دهند، تاسیساتی که قادر به تولید پلوتونیوم بوده است. و این بدان معناست که قابلیت تولید پلوتونیوم از بین خواهد رفت. یعنی در نهایت ایران قادر به نظامی کردن فعالیت اتمی خود نخواهد بود و نمی تواند حداقل به مدت 10 سال به هیچ کشوری حمله کند. اگر توافق هسته‌ای با ایران تنها همین یک بخش را نیز داشت، فکر می کنم باز هم ارزش قبول کردن داشته باشد.


این مقام سابق رژیم صهیونیستی در ادامه در خصوص اختلاف نظر خود با بنیامین نتانیاهو بر سر توافق هسته‌ای ایران، گفت: من به جزییات این توافقنامه دقت کرده ام. همان طور که گفتم، در خصوص مساله اراک، برنامه تولید پلوتونیوم، این رآکتور از بین خواهد رفت. همین طور در خصوص تاسیسات اتمی فردو که سانتریفیوژهای زیادی در آن نصب شده، فردو نیز به یک مرکز تحقیقاتی محدود خواهد شد.


وی افزود: در خصوص تاسیسات هسته‌ای نطنز نیز مسیر شفاف تری برای نظارت بر فعالیت های آن وجود خواهد داشت. بنابر این من معتقد هستم که بر اساس این توافقنامه، قابلیت های اتمی ایران محدود خواهد شد.


افریم هالوی در خصوص ادعای آسوشیتدپرس در خصوص توافق ایران و آژانس برای بازرسی تهران از تاسیسات هسته‌ای مشکوک، تاکید کرد: این یک توافقنامه محرمانه است که بین یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران حاصل شده است.
اسرائیل تاکنون به آمانو احترام گذاشته و برای ارزیابی ها و قضاوت های او نیز ارزش قائل بوده است. من فکر می کنم ما باید منتظر بمانیم و ببینیم نتیجه مذاکراتی که هم اکنون بین ایرانی ها و آمانو ادامه دارد، چه خواهد شد./994/ب102/د

ارسال نظرات