۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۰
کد خبر: ۲۹۰۷۹۰
آیت الله شبستری:

معضل خشک شدن دریاچه ارومیه سلامت مردم را تهدید می کند

خبرگزاری رسا ـ نماینده خبرگان رهبری گفت: تبعات خشک شدن دریاچه ارومیه سلامت مردم ساکن در استان‌های شمال‌غرب را به مخاطره انداخته است.
آيت الله شبستري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهدشبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی عصر امروز در نشست بررسی وضعیت دریاچه ارومیه که با حضور دست‌اندرکاران مبارزه با این معضل زیست محیطی از استان‌های مختلف کشور همراه بود، اظهار داشت: آثار زیان‌بار خشک شدن دریاچه ارومیه سلامت مردم منطقه را تهدید می کند.

 


وی خاطرنشان کرد: از دیدگاه آیات قرآنی، روایات و احادیث وارده؛ برنامه ریزی و اولویت بندی برنامه ها مورد تأکید است، اگر امروز با معضل خشکی دریاچه ارومیه مقابله نشود، در سال‌های نه چندان دور شاهد معضلاتی بسیار وسیع‌تر در عرصه های مختلف خواهیم بود.

 


نماینده خبرگان رهبری با تقدیر از جدیت و پیگیری دولت در امر احیای دریاچه ارومیه، تصریح کرد: طرح این مسأله از سوی رییس جمهور در نخستین سخنرانی پس از پیروزی در انتخابات نشانگر قرار گرفتن احیای دریاچه ارومیه در اولویت برنامه های دولت است، انتظار داریم اقدامات جدی در این راستا صورت گیرد.

 


امام جمعه تبریز با بیان این‌که کارهای مطالعاتی و کارشناسی در سال‌های متمادی به اندازه کافی صورت گرفته است و امروز زمان اقدامات عملی برای احیای این دریاچه است، گفت: خشک شدن دریاچه ارومیه حیات جمعیت زیادی را تهدید می کند، به عبارت بهتر تبعات خشک شدن دریاچه ارومیه سلامت مردم ساکن در استان‌های شمال‌غرب را به مخاطره انداخته است.

 


وی با اشاره به پیشنهادات مختلف از سوی کارشناسان امر برای احیای دریاچه ارومیه اظهار داشت: در کنار انتقال آب از سایر حوضه های آبی و تأمین حق آبه دریاچه، بایستی لای‌روبی رودخانه ها و جلوگیری از حفر چاه های غیرمجاز نیز در اولویت قرار گیرد، امروز نیازمند مدیریت جهادی برای احیای دریاچه ارومیه هستیم.

 


آیت الله شبستری با تأکید بر این‌که احیای این دریاچه مورد عنایت خاص رهبری است و همواره روند اجرای طرح های نجات را پیگیری می کنند، گفت: دولت اعلام کرده که برنامه 10 ساله برای احیای دریاچه ارومیه دارد، باید دانست که 10 سال زمان زیادی نیست و در صورت کوتاهی و تلف کردن زمان، شاهد خشکی کامل دریاچه خواهیم بود.

 


همچنین عیسی کلانتری، دبیر کارگروه احیای دریاچه ارومیه در سخنانی با بیان این‌که احیای این دریاچه با تداوم مصرف کنونی و برداشت‌های غیرمجاز آب ممکن نیست، اظهار داشت: 90 درصد منابع آبی کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود در حالی که تنها 9 درصد تولید ناخالص داخلی از این بخش به دست می آید.

 


وی با اشاره به این‌که در حوضه دریاچه ارومیه 100 درصد هزینه اجرای سامانه های آبیاری تحت فشار، توسط دولت پرداخت می شود، گفت: حق آبه دریاچه ارومیه بر اساس برنامه نجات 10 ساله، دو میلیارد و 576 میلیون متر مکعب در سال است که بخش عمده ای از حق آبه به دلیل تداوم توسعه باغات وارد پیکره دریاچه نمی شود.

 


کلانتری با بیان این‌که عزم دولت برای احیای دریاچه ارومیه جدی است، خاطرنشان کرد: امسال 19 هزار 500 میلیارد ریال برای اجرای برنامه های نجات دریاچه در سالجاری اختصاص یافته است، با این‌که از سال 82 تا 92 هیچ اعتباری برای نجات دریاچه ارومیه هزینه نشده است./935/202/ب1

ارسال نظرات