۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۶
کد خبر: ۳۲۴۵۶۶
حجت الاسلام پناهیان:

مهم‌ترین حکمت نماز جماعت ولایت مداری است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام پناهیان مهم‌ترین حکمت نماز جماعت را ولایت مداری دانست و گفت: وقتی انسان برای اقامه نماز پشت سر امام جماعت می‌ایستد و از او تبعیت می‌کند به نوعی او را امام و ولی خود قرار داده و از او پیروی می‌کند.
حجت الاسلام پناهيان
حجت الاسلام پناهيان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه شب گذشته در نشست ماهانه ائمه جماعات قزوین که با حضور جمعی از اساتید، مدیران و طلاب حوزه‌های علمیه قزوین در شبستان امیرالمومنین مسجد النبی قزوین برگزار شد با اشاره به اهمیت و جایگاه مسجد، گفت: در درجه نخست مسجد برای نماز فرادا بنا نشده بلکه محلی است برای اقامه نماز جماعت.

 

مهم‌ترین حکمت نماز جماعت ولایت مداری است

وی در ادامه مهم‌ترین حکمت نماز جماعت را ولایت مداری دانست و افزود: وقتی انسان برای اقامه نماز پشت سر امام جماعت می‌ایستد و از او تبعیت می‌کند به نوعی او را امام و ولی خود قرار داده و از او پیروی می‌کند.

 

این محقق حوزوی در ادامه اضافه کرد: اگر در مسجدی مردم نماز خواندند و رفتند اما اهل ولایت نشدند باید به طور صریح گفت که بر روی افکار این مردم به طور صحیحی کار نشده است.

 

حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه جماعت بدون امام در اصل امکان پذیر نخواهد بود تصریح کرد: امام جماعت باید روح دین را برای مردم تبیین و تشریح کند یعنی همان کاری که رسول گرامی اسلام برای مردم آن زمان انجام می‌دادند.

 

وی در ادامه با بیان اینکه وقتی اسم مسجد به گوش انسان می‌خورد نماز جماعت در ذهن ما نقش می‌بندد اظهار کرد: نخستین معنای مسجد تبعیت از امام جماعت است از این رو این پیروی در واقع تمرین ولایت مداری است.

 

حجت الاسلام پناهیان اظهار کرد: کسانی که پشت سر امام جماعت نماز می‌خوانند ور حقیقت کرنش می کنند که این حرکت خود مرتبه ای از ولایت پذیری  وپیروی از امام جماعت است.

 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: امام هادی در زیارت جامعه کبیره آئین نامه ولایت مداری را به طور کامل تنظیم کرده است طوری که نماینده منصوب می‌کردند و به شیعیان تاکید می کردند اگر این نماینده من حکمی صادر کردبدون نظر من خواهد بود که این کار امام همان ولایت مطلقه است.

 

این کارشناس مذهبی در ادامه افزود: پیامبر اکرم هم برای والی مکه نوشتند که نماینده من بدون نظر من به شما حکم خواهد کرد از این رو این مسائل همه دارای ابعاد سیاسی است در نتیجه در مسجد باید افراد را سیاسی تربیت کرد.

 

امام جماعت باید بینش سیاسی مردم را ارتقا دهد

این کارشناس مهدویت با بیان اینکه در حکومت ولی عصر تمام کسانی که در هر سطحی مقام و مسؤولیتی دارند باید عدالت داشته باشند، گفت: خود شخص امام جماعت هم از این قاعده مستثنی نبوده و باید عادل باشد تا بتواند مسائل سیاسی روز دنیا را برای مرد روشن  وبینش سیاسی مردم را ارتقا دهد.

 

حجت الاسلام پناهیان در پایان با بیان اینکه پیامبر گرامی اسلام در پیمان عقبه دوم نخستین اقدامشان منصوب کردن 12فرماندار برای کل شهر مدینه بود، افزود: این کار پیامبر یک حرکت سیاسی برای حفظ ارزش‌های دین اسلام بود از این رو اگر مردم بینش صحیحی از دین وسیاست داشته باشند زندگی سالمی خواهند داشت./873/202/ب1

ارسال نظرات