۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۴۵۹۶۶۲
معاون پژوهش دبیرخانه ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش ‌و پرورش خبر داد؛

دهمین نشست سالانه مدیران حوزه‌های علمیه و آموزش‌وپرورش در مشهد مقدس برگزار می‌شود

رحیمی از برگزاری دهمین نشست سالانه مدیران حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش در هجدهم و نوزدهم آبان در مشهد مقدس خبر داد و اهداف این نشست را تبیین و تشریح کرد.
علیرضا رحیمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علیرضا رحیمی، معاون پژوهش دبیرخانه ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش امروز در نشست خبری با موضوع دهمین همایش سالانه مدیران حوزه‌های علمیه و دبیران کمیته‌های استانی و ستادی، ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش که در محل دبیرخانه ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش برگزار شد، با بیان اهمیت بالای ارتباط مستمر میان حوزه علمیه و آموزش و پرورش از برگزاری دهمین نشست سالانه مدیران حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش در مشهد مقدس خبر داد.

علیرضا رحیمی همکاری بین حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش را به عنوان یک ضرورت ارزیابی و خاطرنشان کرد: اسناد موجود همچون نقشه جامع علمی کشور و سند تحول آموزش و پرورش بر لزوم همکاری‌ مستمر بین این دو نهاد تأکید دارند.

وی با اشاره به این که در سند تحول آموزش و پرورش اهداف عملیاتی و اهداف کلان و راهکارهای اجرایی متعددی وجود دارد که بر همکاری‌ مستمر این دو دستگاه تأکید می‌کند، اظهار داشت:‌در جای‌جای این اسناد تأکید شده است تا دستگاه تعلیم و تربیت رسمی و عمومی همواره از ظرفیت‌های حوزه‌های علمیه در ساحت‌ها و عرصه‌های مختلف کاری خود بهره‌ گیرد.

معاون پژوهش دبیرخانه ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش تصریح کرد:  در سند تحول آموزش و پرورش 131 راهکار عملیاتی وجود دارد که تحقق 95 راهکار آن، منوط به همکاری آموزش و پرورش با حوزه‌های علمیه است از این رو اگر آموزش و پرورش زمینه‌ استفاده از ظرفیت‌های حوزه‌ علمیه را فراهم نسازد، بخش عمده‌ای از سند تحول بنیادی اجرایی نخواهد شد.

وی از برگزاری دهمین نشست همایش سالانه مدیران حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش در مشهد مقدس خبر داد و یادآور شد: این نشست در هجدهم و نوزدهم آبان ماه برگزار می‌شود تا زمینه‌های اجرایی شدن این اسناد در آن بررسی شود.

رحیمی در ادامه افزود: فرهنگ همکاری و مشارکت در یک امر، کار ساده‌ای نیست و نیازمند فرهنگ‌سازی بیش از پیش است، از این رو دستگاه عظیم تعلیم و تربیت رسمی و عمومی و دستگاه تأثیر گذار و مؤثر حوزه علمیه با برگزاری این نشست در تلاشند تا بتوانند بیشتر از گذشته زمینه همکاری و تعامل را فراهم آورند تا به هدف واحدی برسند.

وی به سه هدف کلی از برگزاری این نشست اشاره و اظهار داشت: اولین هدف از اهداف برگزاری این نشست، توسعه و تعمیق همکاری‌های بین دو دستگاه است.

معاون پژوهش دبیرخانه ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش دومین هدف از برگزاری این نشست را تبیین و تشریح سیاست‌های دو دستگاه معرفی و ابراز داشت: یکی از اصول حاکم بر همکاری‌ها، استقلال حقوقی هر دو دستگاه است از این رو در همکاری‌های بین این دو نهاد، قرار نیست آموزش و پرورش جای حوزه را بگیرد یا آموزش و پرورش جای خود را به حوزه بدهد، به همین جهت ضروری است تا هر کدام از این دستگاه‌ها با حفظ استقلال خود در چهار چوب قوانین و مقرارت بتوانند از ظرفیت‌های یکدیگر بهره ببرند.

وی با بیان این که شناسایی و بررسی موانع و مشکلات سومین هدف از برگزای این نشست است، افزود:‌ زمانی که معاونان و مدیران ارشد هر دودستگاه در این نشست گردهم می‌آیند، موانع و مشکلاتی که در استمرار داشتن همکاری‌ها وجود دارد، ‌بررسی و چاره‌اندیشی مؤثرتری خواهد داشت.

علیرضا رحیمی گفت: با گذشت ده دوره از برگزاری این نشست، برای اولین بار برنامه‌های دبیرخانه ستاد همکاری به طور رسمی همزمان با تصویب آن، ابلاغ نیز شده است و در طی سال‌های گذشته این همکاری‌ها از لحاظ مبانی قانونی تا این حد پیش نرفته بود.

وی در پایان این نشست با بیان این‌که امروزه حوزه علمیه پاسخگوی نیاز‌های آموزش و پرورش نیست تصریح کرد: 127 هزار مدرسه در کشور وجود دارد که تنها در 27 هزار مدرسه اقامه نماز جماعت توسط روحانی انجام می‌شود و این آمار بیانگر آن است که مدارس نیاز مبرمی به حضور مبلغان در مدارس دارند از این رو ظرفیت‌سازی حوزه‌های علمیه برای ایجاد رشته‌های تخصصی و دوره‌های مختلف در آن، یکی از اهدافی است که دبیرخانه به دنبال آن است تا حوزه‌های علمیه توجه ویژه‌ای به همکاری با آموزش و پرورش داشته باشند. /878/202/ب3

ارسال نظرات