۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۱
کد خبر: ۴۶۲۶۴۹
حجت الاسلام والمسلمین غرویان:

نیاز علمی جامعه در صنعت نشر به مرز هشدار رسیده است/ حفظ بازار فروش اساس تفکر تالیف را شکل می دهد

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که توجه به نیاز علمی جامعه در مقوله کتاب نگاری به هشدار جدی تبدیل شده است، گفت: متاسفانه در جامعه مولفان امروزی «انگیزه حفظ بازار» اساس تفکر تالیف را شکل داده است و نقش محوری را در جامعه علمی ما بازی می کند.
حجت الاسلام و المسلمین غرویان

حجت الاسلام والمسلمین محسن غرویان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به تحلیل سرانه مطالعه کتاب و نقش حوزویان در این زمینه پرداخت و گفت: در نگاه یک مسلمان در جامعه اسلامی کتاب مساوی با علم است؛ بر این اساس زندگی و جامعه را باید با علم و دانش به سوی حقیقت هدایت کنیم و نیازهای آن را برآورده سازیم.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه علم و دانش باید محور کار و زندگی یک جامعه اسلامی معیار باشد، اظهار داشت: میزان سرانه مطالعه و کتابخوانی زمانی کاهش پیدا می کند که علم و دانش آموزی برای آن جامعه نقش محوری نداشته باشد و این حقیقت تلخ به این معنا است که درجه علم و دانش و دانایی جامعه کاهش پیدا کرده است؛ بر این اساس باید مسؤولان به این حقیقت در برنامه های توسعه جامعه نگاهی کلان و محوری داشته باشند بنابراین هرقدر میزان مشوق هایی که از سوی سیاست گذاران یک جامعه تعیین می شود بیشتر باشد در مقابل روح علم پذیری و عالم شدن افراد آن جامعه تقویت خواهد شد.

حجت الاسلام المسلمین غرویان با بیان این که هر چه مقدمات و زمینه های کتابخوانی در جامعه فراهم باشد رغبت جامعه به سوی کتابخوانی بیشتر خواهد بود، ابراز داشت: مطالعه کتاب در کشور های اروپایی به یک نیاز روزمره تبدیل شده است؛ بر اساس این می توان به این نتیجه رسید که در این کشورها میزان ارزش هر انسانی به میزان دانایی او در جامعه ارزش گذاری شده است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که توجه به نیاز علمی جامعه در مقوله کتاب نگاری به هشدار جدی تبدیل شده است، گفت: متاسفانه در جامعه مولفان امروزی «انگیزه حفظ بازار» اساس تفکر تالیف را شکل داده است و نقش محوری را در جامعه علمی ما بازی می کند؛ بر این اساس در بازار کتاب شاهد چاپ و نشر آثاری هستیم که با محوریت رؤیا و اقوال علما در شفای انواع مریضی ها و موضوعات دون پایه ای از این قبیل به چهلمین چاپ و بالاترین تیراژ خود دست یافته اند.

وی افزود: در این آثار مولفان اقوال آیات عظام مراجع تقلید و عارفان مرحوم را از کتب هم ردیف اثر خود کپی کرده و هیچ کار علمی و تحقیقی بر روی اثر صورت نمی پذیرد.

حجت الاسلام و المسلمین غرویان با بیان این که نیاز جامعه کتابخوان امروزی ما  چهارچوب علمی ندارد، اظهار داشت: این موضوع باعث شده که مولفان دیگر رغبتی به تولید آثار تحقیق شده علمی نداشته باشند این در حالی است که تالیف در جامعه امروزی به چسب و قیچی تبدیل شده است که مطالب متعددی از کتب مختلف انتخاب و کپی برداری و به چاپ می رسد.

استاد حوزه علمیه قم در پایان با تاکید بر تقویت و تغییر سیاست گذاری های صنعت چاپ از سوی دولتمردان گفت: برای رونق کتابخوانی باید سیاست گذاری کلان و زیر بنایی شکل بگیرد که عالمان دینی در صنعت نشر و تولید کتاب در صدر باشند تا بتوانند نیاز علمی جامعه را به سوی قابل قبولی سوق بدهند./837/ت302/ق

ارسال نظرات