۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹
کد خبر: ۷۳۶۱۹۵

آفتی به نام حجاب‌استایل‌!

آفتی به نام حجاب‌استایل‌!
حجاب‌استایل‌ها و بلاگر‌های حجاب برای محجبه‌ها برنامه دارند و به دنبال آن هستند ذائقه، سبک زندگی و نگاه این قشر را تغییر دهند.

حجاب‌استایل‌ها هدف‌شان زنان و دختران مذهبی، چادری و محجبه هستند. بلاگر‌های حجاب نه‌تنها به برداشتن روسری یا بی‌حجابی توصیه نمی‌کنند بلکه با پوشش نسبتا کامل در برابر دوربین قرار می‌گیرند تا با تولید محتوا برای اقشار محجبه ذائقه‌سازی کنند و به آن‌ها یاد بدهند چگونه می‌توانند در عین داشتن پوشش، متفاوت به نظر برسند و جلب توجه کنند. آن هم در شرایطی که فلسفه حجاب همین مساله جلب توجه است. این بلاگر‌ها برای خودشان یک شعار دارند: «استایلت را حرفه‌ای بساز». آن‌ها به دنبال ترویج حجاب فشن هستند. همین استایل حرفه‌ای تبلیغ‌شده از سوی بلاگر‌های حجاب هم توانسته ذائقه بخشی از قشر محجبه و مذهبی را تغییر دهد و آن‌ها را به سمت استفاده از مانتوی پوشیده و بلند به‌جای چادر ترغیب کند. 

چهره و رفتارهای‌شان با افراد محجبه همخوانی ندارد؛ صور‌ت‌هایی با آرایش غلیظ و رفتار‌هایی که نشان‌دهنده صلابت و متانت، وقار یک زن مومن و محجبه نیست. پوشش‌هایشان تداعی‌کننده فلسفه حجاب نیست. رنگ‌های شاد و متنوع و زرق‌و‌برق‌های بیش از حد چادر‌ها و عباهای‌شان گاهی وقت‌ها بیشتر از آن که فلسفه پشتش داشته باشد، جلب توجه می‌کند. با وجود این نمی‌توان انکار کرد به لحاظ پوشیدگی این پوشش‌ها کامل است. حجاب‌استایل‌ها و بلاگر‌های حجاب برای محجبه‌ها برنامه دارند و به دنبال آن هستند ذائقه، سبک زندگی و نگاه این قشر را تغییر دهند.

ریشه‌های شکل‌گیری حجاب‌استایل‌ها و بلاگر‌های حجاب 

شکل‌گیری جریان حجاب‌استایل از یک خلأ و نیاز آغاز شد. اقشار محجبه و مذهبی جامعه در آشفته‌بازار البسه‌ای که هیچ یک از مولفه‌های ایرانی و اسلامی را ندارد، برای پیداکردن لباس‌های مورد نظرشان با چالش مواجه بودند و همین خلأ هم دست‌اندرکاران مد را به این فکر انداخت که می‌توانند بر روی مساله مد در حوزه لباس پوشیده و حجاب سرمایه‌گذاری کنند. همچنان که در سایر کشور‌های دنیا هم با پدیده مدگرایی مواجهیم و برند‌های مشهوری همچون دولچه‌گابانا سراغ تولید لباس‌های پوشیده رفته‌اند تا بخشی از بازار بزرگ زنان مسلمان البته از قشر مرفه را در دست بگیرند و از این رهگذر اصل و فلسفه حجاب را دچار استحاله کرده و تولیدکنندگان خرد و محلی در حوزه حجاب را کنار بزنند. در ایران هم مشابه این پدیده شکل گرفت. حجاب‌استایل‌ها برای تبلیغ کالاهای‌شان سراغ ظرفیت فضای مجازی و بلاگر‌ها رفتند.

همان بلاگر‌هایی که بخشی از زندگی روزمره خود را در ویترین شبکه‌های اجتماعی پیش چشم دنبال‌کنندگان‌شان به تصویر می‌کشند این بار با پوشش و چهره‌های متفاوتی جلوی دوربین ظاهر شدند. رفته‌رفته این شیوه از پوشش و استایل در میان قشر محجبه و چادری محبوبیت پیدا کرد و امروز شاهد رشد قارچ‌گونه حجاب استایل‌هایی هستیم که با کمک از مانکن‌ها و بلاگرها، هر روز محصولات تازه‌ای را به مخاطبان خود معرفی می‌کنند. مانکن‌هایی که یک روز با پوشش کامل و با چادر‌های عبایی جواهر‌دوزی در قاب شبکه‌های اجتماعی ظاهر می‌شوند و فردایش با یک شومیز یا لباسی که هیچ‌یک از مولفه‌های پوشش را ندارد تا ثابت کند دین و حجاب برای حجاب‌استایل‌ها و شبکه تبلیغاتی‌شان فقط ابزاری برای کسب درآمد بیشتر است!

این بار هم در درجه نخست، پای پول در میان است! 
گروه مخاطب و قشر هدف حجاب‌استایل‌ها و بلاگر‌های حجاب، اقشار مذهبی و محجبه جامعه هستند و در پاسخ به نیاز‌های این گروه پدیده بلاگری حجاب و حجاب‌استایل‌ها را شکل دادند تا از این مسیر ذائقه اقشار محجبه و مذهبی جامعه را هم تغییر دهند و حجاب را از فلسفه اصلی خود دور کنند. بر این اساس، طبق یک پژوهش اجتماعی شاهد آن هستیم که این گروه در کار خود موفق عمل کرده و موجب شده‌اند تا بخشی از بانوان محجبه و چادری به سمت مانتو‌های پوشیده و عبایی گرایش پیدا کنند. این پژوهش می‌گوید تمایل برخی از بانوان برای استفاده از مانتوی پوشیده و بلند به‌جای چادر افزایش یافته و جامعه چادری نیز اندکی کاهش یافته است. در همین راستا برخی بلاگر‌ها و اینفلوئنسر‌های مذهبی (عمدتا دختران جوان) نیز در صفحات خود درحال عادی‌سازی استفاده از مانتوی بلند و عبا به‌جای چادر هستند.

اما ماجرا به همین جا ختم نخواهد شد و ماموریت حجاب‌استایل‌ها و بلاگر‌های حجاب در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی فقط همین تغییر ذائقه خانم‌های چادری به سمت پوشش‌هایی همچون عبا یا مانتو‌های پوشیده نیست. براساس نظریه یادگیری اجتماعی، حجاب‌استایل‌ها فقط نوع پوشش روسری و استند مانتو‌های هوایی و تور‌های پر زرق و برق و مدل‌دار را تبلیغ نمی‌کنند. این افراد مانند سایر بلاگر‌ها با به اشتراک‌گذاری بخشی از زندگی روزمره خود با مخاطبان به نوعی سبک زندگی آن‌ها را مورد هدف قرار داده‌اند. سبکی از زندگی که با عنایت به ویژگی‌های فضای مجازی و ارتباط‌گیری این افراد با مخاطبان‌شان می‌تواند به شکلی نرم و خزنده تغییر کند و به اهدافی که برای‌مان در نظر گرفته‌اند نزدیک‌تر شود.

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات