۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۷۳۶۲۸۸

همایش علوم انسانی اسلامی برگزار شد

همایش علوم انسانی اسلامی برگزار شد
همایش دو روزه علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه مصباح یزدی با رونمایی از دو اثر از آثار آن مرحوم آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، همایش علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه مصباح یزدی، در تالار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی برگزار شد.

این همایش دو روزه صبح امروز با خیرمقدم حجت الاسلام والمسلمین علی مصباح یزدی آغاز و با سخنرانی آیت الله رجبی ادامه پیدا کرد.

در افتتاحیه این همایش آیت الله رجبی به تشریح فواید و برکات علوم انسانی اسلامی برای حوزه علمیه، نظام اسلامی و عرصه جهانی علوم انسانی پرداخت.

وی در مواجهه با علوم انسانی غربی که به ارزش های دینی حمله می کنند، راه مقابله را تجهیز حوزه علمیه به ابزار علوم انسانی اسلامی عنوان کرد.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی همچنین با بیان اینکه عدم تحول در علوم انسانی سبب رکود و خارج شدن از عرصه اجرایی این علوم خواهد شد اظهار داشت: با بهره گیری از منبع وحی در علوم انسانی می توان تحولی شگرف در علوم انسانی ایجاد کرد.

در ادامه مراسم آیت الله محسن اراکی عضو مجلس خبرگان رهبری، به عنوان دومین سخنران ویژه مراسم علامه مصباح را پدر علوم انسانی اسلامی دانست و گفت: در جغرافیای جهان اسلامی افراد بسیاری در علوم انسانی اسلامی فعالیت کردند که خوشبختانه افراد زیادی هستند اما علامه مصباح جامع ترین این افراد بود به صورتی که روش ورود آن مرحوم به مباحث انسانی نیز منحصر به فرد بود.

در ادامه این مراسم پس از سخنرانی یک از مهمانان بین الملل این همایش به زبان عربی، پرویز داودی از اساتید اقتصاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی به سخنرانی پرداخت.

وی ایراد سیستم آموزشی فعلی را تکنوکرات پروری به جای متفکر پروری عنوان کرد و در خصوص مبانی اقتصادی اسلامی به عنوان یک علم انسانی نکاتی را یادآور شد.

در این همایش دو اثر از آثار مرحوم علامه مصباح یزدی به همراه چکیده مقالات همایش و آثار دایره المعارف علوم عقلی رونمایی شد.

این همایش امروز عصر و فردا صبح در کمیسیون های تخصصی ادامه خواهد یافت و عصر جمعه 26 خرداد طی مراسم پایان خواهد یافت.

ارسال نظرات