۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۲
کد خبر: ۷۳۶۳۳۲
عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی مطرح کرد؛

تعامل حوزه قم و نجف، لازمه گسترش اسلام ناب در جهان

تعامل حوزه قم و نجف، لازمه گسترش اسلام ناب در جهان
عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی لازمه شکوفایی جهان اسلام و گسترش اسلام ناب در دنیا را نیازمند تفاهم حوزه علمیه نجف و قم دانست.

حجت الاسلام والمسلمین محمد جعفر حسینیان عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، جایگاه فقه در پاسخگویی به نیاز های انقلاب اسلامی و رشد حرکات اجتماعی و سیاسی را بی بدیل عنوان کرد و با اشاره به سفر اخیر آیت الله اعرافی به نجف، زمینه سازی تفاهم و هم افزایی میان علمای قم و نجف را یک ضرورت برای پیشرفت و گسترش دامنه نفوذ اسلام ناب در سراسر جهان دانست.

وی با اشاره به روند رو به رشد انقلاب اسلامی و ضرورت پیش بینی نیازهای آینده این انقلاب اظهار داشت: در آینده ای نه چندان دور اسلام ناب به دیگر نقاط جهان نفوذ خواهد کرد و مدیریت این دامنه وسیع به الزاماتی نیاز دارد که مهم ترین و زیربنایی ترین این الزامات ارتباط حوزه های علمیه مختلف با یکدیگر، خصوصا ارتباط محوری ترین حوزه های علمیه دنیا یعنی قم و نجف و قاعده مند شدن این ارتباط است.

عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم اسلامی، تفاهم این دو حوزه مقدس را موجب تقویت پایه های فقه و توسعه دایره آن در عرصه موضوعات دانست و فقه حکومتی را مهم ترین عرصه همکاری این دو حوزه عنوان کرد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینیان توافق حوزه علمیه قم و نجف در خط سیر تکامل اجتماعی شان را سبب حفظ تراث فقهی حوزه های علمیه در طول تاریخ دانست و افزود: ارتباط دو حوزه باعث حفظ تراث علمی علمای گذشته و تلفیق آن با فقه معاصر شده و قابلیت این را دارد که ماحصل این تلفیق وارد نظام آموزشی حوزه ها شود و در یک هماهنگی بیشتر در ضمن یک راهبرد یکسان، نظام فقهی فقاهت را پیش برند تا فقه منشأ جریان سازی و موضوع سازی در کشورهای اسلامی شود.

وی بر تداوم اینگونه سفرها برای هماهنگی بیشتر و ایجاد نظام فقهی یکسان تأکید و در ادامه از فعالیت های دفتر فقه معاصر حوزه علمیه قم ابراز خرسندی کرد و گفت: این دفتر فعلیت های قابل تمجیدی داشته، اما نباید به همین اندازه اکتفا کنیم و باید دائما زیربنا ها بازخوانی شود و نقطه اساسی فقه معاصر یعنی فقه حکومتی را پرورش دهیم.

وی اولین کار برای فعالیت در عرصه فقه معاصر را شناسایی نیازهای فقهی پیش روی انقلاب و کشور عنوان کرد و بیان داشت: ما باید به گونه ای عمل کنیم که مثل گذشته فقط پاسخگوی مسائل جدیدی که در یک نظام فکری دیگر تولید شده نباشیم، بلکه موضوعات و نیازها را خودمان بر اساس فقه به وجود بیاوریم.

حجت الاسلام والمسلمین حسینیان موضوع سازی را یکی از مهم ترین عوامل پیشرفت یک جامعه عنوان کرد و گفت: بعد از انقلاب، ما دارای حکومت و قدرت شدیم و به همین دلیل علما و فقها باید نسبت به پاسخگویی مسائل جدید نظیر رابطه دین و حکومت، اتحاد جهان اسلام، دولت سازی، نظام اجتماعی و اقتصادی اسلام و... جوابگو باشند.

وی با اشاره به بیانات امام خمینی(ره) مبنی بر پویایی فقه و توانایی آن در اداره دنیا اظهار داشت: فقه باید الزامات توسعه نظام و دولت در مراحل پنجگانه ای که امامین انقلاب ترسیم کرده اند را معین کند، نه اینکه تدبیر را به الگوهای غیر اسلامی بسپاریم.

حجت الاسلام والمسلمین حسینیان مبنای تفقه را بر اساس اندیشه امامین انقلاب، فقه جواهری خوانده و انجام اقداماتی که منجر به شکوفایی جهان اسلام می شود را برعهده حوزه نجف و قم دانست و توضیح داد: یک بال شکوفایی جهان اسلام در نجف و بال دیگر در قم است؛ باید برای توسعه گفتمان در نجف و دیگر مراکز اسلامی ستادی تشکیل شود و بر اساس اهداف ترسیم شده فعالیت کند تا با سرعت بیشتر و کیفیت بهتر گفتمان انقلاب اسلامی گسترش پیدا کند.

ارسال نظرات