۰۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۷۳۶۷۴۱
مسئول شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه خراسان شمالی:

جهان در فکر حذف دلار از مبادلات اقتصادی است

جهان در فکر حذف دلار از مبادلات اقتصادی است
حجت‌الاسلام آزموده گفت: تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا افزون بر اینکه به کشورهای هدف تحریم صدمات زیادی وارد کرده است بر جایگاه دلار هم تأثیر معکوس گذاشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام نعمت‌الله آزموده، مسئول شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه خراسان شمالی، امروز، در نشست اعضای ستاد نماز جمعه استان، با اشاره به تأثیر معکوس تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا بر جایگاه دلار، اظهار داشت: تحریم‌ها اگرچه در سال‌های اخیر صدمات زیادی را به کشورهای هدف تحریم وارد کرده است. لکن، اکنون سال‌ها است این آمریکای جهان خوار کُند شده و تبدیل به ضد خود شده است، هم کشورهای مورد تحریم و هم عموم کشورها درصدد برهم زدن سلطه دلار بر اقتصاد جهان شده‌اند.

وی با بیان اینکه جهان در فکر حذف دلار از مبادلات اقتصادی است، افزود: حذف دلار از مبادلات جهانی به یکی از مهم‌ترین اتفاقات تبدیل‌شده و روند شروع این مسئله روزبه‌روز تشدید می‌شود.

وی اضافه کرد: به‌طوری‌که وزیر خزانه‌داری آمریکا در جلسه استماع کمیته مالی مجلس نمایندگان آمریکا اخیراً اذعان کرد که تحریم‌های آمریکا علیه برخی کشورها آن‌ها را به سمت جستجوی ابزارهای پرداخت جایگزین به‌جای دلار سوق داده است.

حجت‌الاسلام آزموده با اشاره به دلیل کنار گذاشتن دلار از مبادلات اقتصادی برخی کشورها، ادامه داد: در سال‌های اخیر با توجه به روند افزایشی تحریم‌های آمریکا به‌ویژه علیه ایران و سپس روسیه، بسیاری از کشورها ضرورت کنار گذاشتن دلار از مبادلات اقتصادی را مورد تأیید قرار داده و گام‌هایی در راستای تحقق این امر برداشته‌اند.

وی تصریح کرد: برخی از کارشناسان هشدار داده‌اند که اتکای بیش‌ازاندازه آمریکا به تحریم‌ها برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی و امنیتی این کشور باعث تضعیف جایگاه دلار شده و درنتیجه تغییر سبد ذخایر ارزی جهان رویدادی دور از ذهن نیست و ممکن است در آینده‌ای نه‌چندان دور رخ دهد.

حجت‌الاسلام آزموده خاطرنشان کرد: در واقع یکی از مظاهر آشکار ضعف آمریکا، تضعیف روزافزون دلار به‌عنوان ارز اصلی جهانی است. باوجوداینکه هنوز هم دلار بزرگ‌ترین ارز ذخیره جهان محسوب می‌شود، اما استفاده آمریکا از آن به‌عنوان یک سلاح مالی، باعث تسریع حرکت بسیاری از کشورها برای تنوع بخشیدن به سرمایه‌گذاری‌ها در ارزهای جایگزین شده است.

 وی افزود: اکنون برخی کشورها با توجه به استفاده ابزاری واشنگتن از دلار در راستای اعمال فشار بر دیگر کشورها و نیز تحریم‌های فزاینده‌ای که ایالات‌متحده علیه کشورهای رقیب و مخالف خود اعمال می‌کند به استفاده از ارزهای ملی برای تبادلات مالی و تجاری رو آورده‌اند.

مسئول شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه خراسان شمالی گفت: در رأس این کشورها چین، روسیه هستند و اکنون کشورهایی مانند هند، برزیل، مالزی، ترکیه، ونزوئلا و ایران نیز رویه مشابهی را در پیش‌گرفته‌اند. کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز توافق کرده‌اند که دلار آمریکا را از تمامی مبادلات مالی و تجاری خود کنار بگذارند. /9314/

هادی رحیمی
ارسال نظرات