۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۲
کد خبر: ۷۴۰۱۲۳
آیت الله کعبی:

بدون تحول در آموزش و پرورش، اقتصاد کشور تکان نخواهد خورد

بدون تحول در آموزش و پرورش، اقتصاد کشور تکان نخواهد خورد
نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان این که برای ایجاد کارآفرینی و رشد اشتغال در جامعه به چند عنصر نیازمند هستیم، ایجاد فرهنگ کار و اشتغال را یکی از الزامات نهضت کارآفرینی و رشد اشتغال در کشور دانست.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله عباس کعبی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در اجلاس سراسری مدیران هنرستان‌های کشاورزی سراسر کشور که در مشهد مقدس برگزار شد با اشاره به ایام محرم الحرام و ضرورت الهام از  نهضت حسینی اظهار داشت: آنچه که امروزه در کشور ما به آن نیاز وجود دارد، عزت و کرامت اجتماعی است و تاریخ نیز ریشه روحی و روانی و اجتماعی لشکریانی که در مقابل امام حسین علیه السلام ایستادند، حاکمیت ذلت اجتماعی بر افراد بود.

وی افزود: برای ذلت هم بُعد فردی وجود دارد و هم بُعد اجتماعی؛ اولاً ذلت از لحاظ شرعی حرام است؛ ثانیا باید با ذلت جنگید و ثالثاً شعار نهضت حسینی مقابله و مبارزه با ذلت اجتماعی است و ذلت با بخشنامه و شعار از بین نرفته و عزت و کرامت نیز با بخشنامه و شعار شکل نمی گیرد؛ بلکه باید ذلت چیست و ریشه های آن کدام است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: ذلت یعنی ضعف و جامعه ذلیل، یعنی جامعه‌ ضعیف و عقب مانده، بی‌ریشه و جاهل؛ چنانکه پیامبر گرامی اسلام توانست با تبدیل جامعه جاهلی آن دوران به جامعه فرزانه، به جامعه عزت بخشیده و جامعه عقب مانده را به جامعه پیشرفته تبدیل کرد و یکی از ابعاد انقلاب اسلامی ایران نیز ایجاد عزت اجتماعی است.

آیت الله کعبی با اشاره به ریشه‌های ذلت و ضعف در جامعه و افراد آن عنوان داشت: برای ریشه‌های ذلت و ضعف در جامعه، عوامل مختلفی وجود دارد که برخی از آن ریشه‌ها، جهل، فقر و نداری، فساد، تبعیض، تحقیر اجتماعی، انحراف و گمراهی اجتماعی، گناه و تکبر است که انسان با وجود این ریشه ها به گونه‌ای رشد می کند که در زیر بار تهدید، تطمیع و تزویر، تنها به فکر نان خود خواهد بود.

حل مشکل بیکاری کلید ایجاد عزت اجتماعی است

وی افزود: ریشه تمام کسانی که در مقابل امام حسین علیه السلام ایستادند این بود که به فکر نان بودند؛ حتی اگر از راه حرام تامین شود و امروزه کلید ایجاد عزت اجتماعی، حل مشکل مزمن بیکاری است و باید بیکاری در جامعه ریشه کن شود و اگر ما بتوانیم مشکلات بی کاری را برطرف کنیم، بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور نیز به پشتوانه آن برطرف می‌شوند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه خاطرنشان کرد: بنای اسلام در کار و اشتغال این است که اسلام به بخش خصوصی توجه کرده و او را تشویق می کند، نه بخش دولتی را؛ چراکه کار و بخش دولتی حتی اگر روزی خود را از راه حلال کسب کند، این ارزش نیست؛ بلکه این کار استثنائا قابل قبول است و همه انبیای الهی کار شخصی داشته و از بیت المال استفاده نمی‌کردند.

ایجاد فرهنگ کار از الزامات نهضت کارآفرینی و اشتغال است / آموزش و پرورش اولویت اول کشور

نماینده مجلس خبرگان رهبری در ادامه با بیان این که مسئله بیکاری صرفا با وجود صنایع بالادستی و استراتژیک برطرف نمی شود افزود: صنایع بالادستی و استراتژیک جامعه هرچند می‌توانند باعث رشد اقتصاد کشور شوند؛ اما نمی‌توانند مسئله بیکاری را حل و فصل کنند و باید ما به فکر صنایع پایین دست، خوشه‌های صنعتی، کشاورزی، دامداری و بنگاه‌های اشتغال زود بازده باشیم که الحمدالله برای رشد و شکوفایی اقتصادی ظرفیت خوبی در کشور ما وجود دارد.

عناصر کارآفرینی و اشتغال در کشور

آیت الله کعبی بیان داشت: برای ایجاد جریان کارآفرینی و اشتغال به چند عنصر نیازمند هستیم که حل مسائل حقوقی زمین ها، یکی از این عناصر است و باید زمین‌های انفال، زمین‌های در حوزه محیط زیست و کاربری‌های زمین ها مشخص شده و تعیین تکلیف شوند.

وی افزود: دومین عنصر تربیت نیروهای انسانی ماهر و توانمند است و سومین عنصر وجود و اعطای سرمایه مالی و بسیج آن در جهت ایجاد بنگاه‌های اشتغال زود بازده برای خرید ابزار کار می باشد؛ نه اینکه سرمایه‌ها به افراد بیکار داده شده و هدف اصلی محقق نشده و کار در زمین ماند؛ علاوه بر اینکه باید فرهنگ کار در کشور ایجاد و تقویت شود؛ چراکه ایجاد فرهنگ کار یکی از الزامات نهضت کارآفرینی و اشتغال است.

ضرورت چابک سازی دولت و تغییر ساختار آن

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ضرورت چابک سازی دولت و تغییر ساختار آن تاکید کرد: باید دولت را چابک و کوچک کرده و ساختار دولت را متحول و به بخش خصوصی اهمیت زیادی قائل باشیم تا ایجاد کار و اشتغال بیشتر صورت پذیرد؛ اما باید توجه شود که اهمیت به بخش خصوصی به معنای اقتصاد سرمایه‌داری نیست و اقتصاد مردمی غیر از اقتصاد سرمایه‌داری است و باید همه مردم جامعه در اقتصاد نقش آفرین بوده و بخش تعاون، تقویت شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با اشاره به راه‌اندازی و ایجاد سامانه کاریابی در وزارت تعاون کشور ابراز کرد: باید دانست که صرف ایجاد سامانه کاریابی، سبب حل مشکل اشتغال در جامعه نخواهد شد و لازم است این راهکارها و فرایندها طی شود که عبارتند از «شناسایی نیروی های کار و بیکار در کشور، استعداد سنجی کارگران، ارائه مشاوره‌های لازم برای کار کارگران، حمایت مالی و اقتصادی لازم، نظارت و بازخورد گیری».

ایجاد فرهنگ کار از الزامات نهضت کارآفرینی و اشتغال است / آموزش و پرورش اولویت اول کشور

لزوم تاسیس قرارگاه های کارآفرینی با ظرفیت‌های مردمی در استان ها

آیت الله کعبی اظهار داشت: باید در هر کدام از استان‌های کشور قرارگاه‌های کارآفرینی و اشتغال با ظرفیت‌های مردمی تشکیل شود و افراد کارآفرین وارد میدان شده و آموزش های کارآفرینی را راه اندازی کرده و برای دانش آموزان دوره آموزشی گذاشت و افق‌های آینده را برای آنان روشن کرد که اگر این کار صورت پذیرد قطعاً تحولاتی ایجاد خواهد شد و انگیزه‌های لازم برای دانش آموزان و دانشجویان ایجاد می‌شود.

آموزش و پرورش همچنان اولویت اول کشور است

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اهمیت آموزش و پرورش در ایجاد فرهنگ کار و اشتغال در دانش آموزان و جوانان و ایجاد انگیزه‌های لازم و تعیین نوع نگرش آنان نسبت به کار و تولید خاطرنشان کرد: به نظر من آموزش و پرورش همچنان اولویت اول کشور است و باید همه ظرفیت‌های ملی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به صورت حساب شده در خدمت آموزش و پرورش قرار گیرد؛ چراکه بدون تحول در آموزش و پرورش، اقتصاد کشور تکان نخواهد خورد.

آیت الله کعبی در پایان تاکید کرد: باید رویکرد هنرستان‌های کشاورزی سراسر کشور و مدیران آنها، رویکرد ایجاد تحول فکری، ارزشی و تحول در اندیشه و روح و روان دانش آموزان باشد تا آنان به جای مدرک گرایی به فکر تولید و کار و اشتغال باشند و لازم است راهکارهای لازم برای رسیدن به هدف آنان از سوی هنرستان‌های کشاورزی سراسر کشور ارائه و آموزش داده شده و به آنان شناسانده شود‌.

ارسال نظرات