۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۹
کد خبر: ۷۴۶۰۷۱
مدیر حوزه علمیه فارس در گفت‌وگو با رسا خبر داد؛

برگزاری همایش بین المللی سیره نبوی در طب در شیراز

برگزاری همایش بین المللی سیره نبوی در طب در شیراز
حجت الاسلام والمسلمین محمودی از برگزاری ششمین همایش بین المللی سیره نبوی در طب با همکاری حوزه علمیه و دانشگاه در شیراز خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالرضا محمودی رئیس همایش بین المللی سیره نبوی در طب در گفت با خبرنگار خبرگزاری رسا در فارس، از برگزاری ششمین همایش سیره نبوی در طب خبرداد و گفت: با همکاری حوزه و دانشگاه ۵ دوره این همایش در سنوات قبل برگزار شد و 30 آبان تا 2 آذر سال جاری نیز ششمین دوره همایش برگزار می شود.

وی به پیشینه همایش سیره نبوی در طب اشاره کرد و اظهار داشت: 12 سال قبل یکی از کشورهای اروپای غربی که مدعی لیبرال دموکراسی است به ساحت پیامبر اکرم(ص) جسارت کرد و وقتی به شیرازه و خاستگاه اسلام که پیامبر اکرم(ص) می باشد هتک حرمت ‌شود این نشان دهنده این است که بدخواهان بشریت منشا و سرچشمه وحی را هدف قرار داده اند

مدیر حوزه علمیه فارس افزود: در آن زمان حوزه علمیه و دانشگاه قرار گذاشتند این هتک حرمت را به فرصتی برای تبیین سیره نبوی در طب تبدیل کنند و واژه طب در حقیقت تعریف و توصیفی است که امیر بیان حضرت علی(ع) در وصف پیامبر مطرح کردند و فرمودند «طَبِيبٌ دَوَّارٌ بِطِبِّهِ» .

وی اظهارداشت: در دوره اول همایش بحث تبیین سیره نبوی در طب مطرح شد و در دوره دوم و سوم ترویج سیره نبوی در طب بود و در دوره پنجم و ششم نظریه پردازی در این زمینه را داشتیم که شخصیت دانشمند حوزه علمیه آیت الله احمد بهشتی نظریه طب متعالیه را مطرح کردند که توسط سایر دانشمندان تبیین شد و آثار عملی این نظریه بحث درمان در منزل توسط پزشکان در در دانشگاه علوم پزشکی بود.

حجت الاسلام والمسلمین محمودی خاطرنشان کرد: رویکرد دوره ششم همایش تاثیر گذاری خواهد بود که محورهای کلی آن ویژگی‌های فرشتگی پزشکی ، سلامت معنوی بر مبنای حیات طیبه نبوی، تبیین نظام غایی طبابت در سیره نبوی، جایگاه نفس در نسل‌های مختلف پزشکی ، سلامت و آسیب‌های اجتماعی از منظر سیری نبوی و علوم میان رشته ای انسانی اسلامی و پزشکی در سیره نبوی می باشد.

وی بیان کرد: تلاش شورای سیاست گذاری این همایش بر این بود که جایگاه نفس و سلامت معنوی در سیره نبوی را به نحو مطلوب تبیین کنند و همین امر موجب استقبال فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی شد ضمن اینکه در همه دوره ها ما شاهد ارسال مقالات علمی بودیم ولی به همین اکتفا نشد بلکه در جریان تاثیرگذاری گام های موثری برداشته شد.

رئیس همایش بین المللی سیره نبوی در طب یادآور شد: از حدود دو دهه قبل موجی شروع شد تحت عنوان طب اسلامی که حرکت هایی تحت عنوان تشخیص و درمان انجام شد که بازتاب های منفی در جامعه ایجاد کرد و تحت عنوان اسلام شاهد یک سری کارهای سخیف و سستی از سوی بعضی‌ افراد بودیم که اوج آن حرکت موهن سوزاندن کتاب هریسون بود.

وی اظهارداشت: مقام معظم رهبری در حضور حوزویان و دانشگاهی مرجع تشخیص و درمان را وزارت بهداشت معرفی نمودند ولی این افراد با کمترین شناخت و آگاهی در جایگاه‌های مختلف برای بیماران تجویز نسخه می نمودند که در نهایت با ورود علما و مراجع تقلید این جریانات برچیده شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمودی گفت: در ششمین دوره همایش برای اولین مرتبه در سطح کشور همه معاونین دانشگاه علوم پزشکی طی جلسات قبلی سلامت معنوی را به عنوان یکی از ارکان سیاست گذاری در حوزه مسئولیت پیگیری می کنند و این نویدبخش این است که سیره نبوی که معطوف به سلامت معنوی بوده جایگاه خودش را در دانشگاه‌های علوم پزشکی پیدا کرده است.

وی بیان نمود: امیدواریم با همکاری حوزه و دانشگاه و سایر مراکز بتوانیم خدمت موثری را در جامعه پزشکی داشته باشیم و چراکه عموما در دانشگاه های ما رویکرد تجربه گرایی افراطی و پوزیتیویسم را شاهد هستیم و جای توجه به نفس که گوهره انسان است  خالی می باشد چراکه بایستی انسان آنگونه که هست در تشخیص و درمان مورد توجه قرار بگیرد اما پزشکی فعلی ما فقط بدن و کالبد توجه دارد این همایش می تواند در معرفی نفس و سلامت معنوی دینی گام های موثری بردارد.

مدیر حوزه علمیه فارس اذعان نمود: قبل از شروع هر دوره اعضای سیاستگذاری همایش به محضر مراجع تقلید شرفیاب می شوند و در استان فارس نیز حجت الاسلام والمسلمین دژکام نماینده مقام معظم رهبری و امام جمعه شیراز سومین حرم اهل بیت همکاری بسیار خوب و رهنمودهای بسیار موثری را داشتند.

وی افزود: شورای سیاستگذاری ۱۲ سال به صورت مستمر جلسات هفتگی برگزار کردند تا بتوانیم شاهد این حرکت ارزشمند باشیم و همچنین جامعه المصطفی، دانشگاه بغداد، دانشگاه شیراز، دانشگاه فرهنگیان و بسیار از شخصیت های مبرز دنیای پزشکی همکاری سازنده ای با این همایش داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین محمودی تاکید کرد: از مسئولین ، مدیران و موسسه های تخصصی حوزه دعوت می‌کنیم که در این عرصه حضور داشته باشند تا با آرا و نظرات ارزشمند خود چشم انداز و افق این همایش را یاری بخشند و بتوانیم اصالت ها را حفظ کنیم.

وی در پایان گفت: حضرت امام خمینی(ره) و بعد هم مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بسیار بر وحدت حوزه و دانشگاه تاکید داشتند و این همایش توانست لبیکی به مطالبه امامین انقلاب برای هم افزایی حوزه و دانشگاه باشد و این حرکت پرفروغ‌ می تواند الگویی برای سایر مراکز دانشگاهی و حوزوی قرار گیرد.

ارسال نظرات