۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۳:۳۵
کد خبر: ۷۴۷۹۳۱
صدور انقلاب ۱۲؛

صدور انقلاب اسلامی از دیدگاه امام خمینی

صدور انقلاب اسلامی از دیدگاه امام خمینی
در دیدگاه حضرت امام خمینی(ره) ضمن آنکه صدور انقلاب اسلامی یک وظیفه حتمی و انقلابی به شمار می ‏آید اما صدور انقلاب به معنای کشور گشایی نیست.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، در دیدگاه حضرت امام خمینی(ره) ضمن آنکه صدور انقلاب اسلامی یک وظیفه حتمی و انقلابی به شمار می ‏آید، ولی چنین روندی در صورتی موفق خواهد شد که بتواند در داخل کشور نیز یک الگوی موفق شکل گیرد و انقلاب اسلامی به عنوان امت شاهد و نمونه معرفی شود.

معنای صحیح صدور انقلاب

صدور انقلاب از دیدگاه امام خمینی (ره) به معنای تأکید بر تحقق ارزش‌های اسلامی در داخل کشور و اهتمام جدی به ارائه و اشاعه ارزش‌ها و آرمانهای انقلاب به خارج از کشور است، بهتر است به جای هرگونه کوشش انتزاعی برای تبیین مفهوم صدور انقلاب، به اصل آراء حضرت امام خمینی (ره) در این زمینه مراجعه کنیم و معنا و مفهوم صدور انقلاب را از خلال کلمات و جملات خود امام راحل جستجو کنیم. 

امام راحل در تبیین معنای صدور انقلاب اظهار داشتند: ما که می گوییم انقلابمان را می خواهیم صادر کنیم، می خواهیم این را صادر کنیم، می خواهیم این مطلب را، همین معنایی که پیدا شده، همین معنویتی که پیدا شده است در ایران، همین مسائلی که در ایران پیدا شده، ما می خواهیم این را صادر کنیم.

امام خمینی (ره) در مذمت معنای اشتباهی که در مورد صدور انقلاب بیان شده گفتند: ما نمی خواهیم شمشیر بکشیم و تفنگ بکشیم و حمله کنیم. عراق با ما الآن مدتهاست دارد حمله می کند و ما هیچ حمله ای به آنها نمی کنیم. آنها حمله می کنند ما دفاع می کنیم، دفاع لازم است. ما می خواهیم که این انقلابمان را، انقلاب فرهنگی مان را، انقلاب اسلامی مان را به همۀ ممالک اسلامی صادر کنیم و اگر این انقلاب صادر شد، هر جا صادر بشود این انقلاب، مشکل حل می شود.

حضرت امام خمینی (ره) با بیان اینکه شما کوشش کنید که اینطوری که ایران انقلاب کرد و اینطوری که ایران الآن هم حاضر برای همه چیز است، ملتهای خودتان را بیدار کنید، مطرح کردند: آنهایی که برای اسلام دلشان می سوزد، آنهایی که برای کشورشان دلشان می سوزد، ملتهای خودشان را بیدار کنند تا این تحول الهی که در ایران پیدا شد، در آنجاها پیدا بشود، هر جا پیدا بشود، مسأله حل است.(1)

الگوی انقلاب اسلامی برای کشورهای دیگر

همکاری و همیاری مردم و دولت راز بزرگ تعالی و پیشرفت حکومت اسلامی است هرجا که ملت به میدان آمد و در مشکلات دولت را یاری کرد افق های روشن رشد و تعالی جامعه هویدا شد و مشکلات جامعه در سایه این همیاری مردم در جامعه اسلامی حل و فصل می شود، امام خمینی(ره) با اشاره به همکاری دولت و ملت در جمهوری اسلامی فرمودند: در کجای دنیا سراغ دارید که ملت آنچنان در خدمت اسلام باشد، آنچنان در خدمت دولت اسلامی باشد که هر وقت غائله ای پیش بیاید خود ملت پیشقدم باشد و پشتیبانی کند؟ ما که می گوییم انقلابمان را می خواهیم صادر کنیم به همۀ کشورهای اسلامی، بلکه به همۀ کشورهایی که مستکبرین بر ضد مستضعفین هستند، می خواهیم یک همچو وضعیتی پیش بیاوریم که دولت یک دولت زورگوی جبّار آدمکش، امثال ذلک نباشد و ملت یک ملتی نباشد که دشمن با دولت است ما می خواهیم بین ملتها و دولتها آشتی بدهیم، دولت ها اگر توجه بکنند و یا مطالعه کنند وضع ایران را و ببینند ملت ایران با دولت چه وضعی دارد، گمان ندارم که آنها تحت تأثیر واقع نشوند.(2)

صدور انقلاب به معنای کشورگشایی نیست

معنای غلط کشور گشایی هیچگاه مد نظر بنیانگذار انقلاب اسلامی و مسئولین نظام جمهوری اسلامی نبوده و احترام به استقلال و تمامیت ارضی کشورهای اسلامی مورد تاکید جمهوری اسلامی ایران است، معمار انقلاب اسلامی در این باره ابراز کردند: اینکه می گوییم باید انقلاب ما به همه جا صادر بشود، این معنی غلط را از او برداشت نکنند که ما می خواهیم کشورگشایی کنیم. ما همۀ کشورهای مسلمین را از خودمان می دانیم. همۀ کشورها باید در محل خودشان باشند، ما می خواهیم این چیزی که در ایران واقع شد و این بیداری که در ایران واقع شد و خودشان از ابرقدرتها فاصله گرفتند و دادند و دست آنها را از مخازن خودشان کوتاه کردند، این در همۀ ملتها و در همۀ دولتها بشود، آرزوی ما این است، معنی صدور انقلاب ما این است که همۀ ملتها بیدار بشوند و همۀ دولتها بیدار بشوند و خودشان را از این گرفتاری که دارند و از این تحت سلطه بودنی که هستند و از اینکه همۀ مخازن آنها دارد به باد می رود و خودشان به نحو فقر زندگی می کنند نجات بدهد.(3)

 

. . . . . . . . . . . . . . . . .

پی نوشت:

1) صحیفه امام، ج 13، ص  90ـ91

2) همان، ج 13، ص 95ـ96

3) همان، ج 13، ص 281

 

ارسال نظرات