۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۷
کد خبر: ۷۵۶۶۶۲
نشست سوم فصل تشخص زن با موضوع "روایت سرنوشت حجاب" بررسی شد؛

از نقش رسانه و امنیتی سازی مسئله حجاب تا حجاب در عصر علوی

از نقش رسانه و امنیتی سازی مسئله حجاب تا حجاب در عصر علوی
نشست سوم فصل تشخص زن با موضوع "روایت سرنوشت حجاب" با پیگیری مظلومیت تاریخ در مسلئه حجاب عصر اول اسلام تا نماد سازی و جنگ نرم دشمن با مسئله بی حجابی ارائه شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، نشست سوم فصل تشخص زن با موضوع "روایت سرنوشت حجاب" به همت مدرسه اندیشه ورز رحا سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه ساعت ۱۵-۱۷ در بستر اسکای روم برگزار شد.

از نقش رسانه و امنیتی سازی مسئله حجاب تا حجاب در عصر علوی

سرکار خانم  معصومه فاطمی ؛ پژوهشگر مطالعات زنان با اشاره به حجاب‌زدایی در تاریخ معاصر ایران گفت: حجاب  و پوشش از گذشته ها  و همیشه برای بشر یک ارزش بوده است و اینکه حجاب ملت هاچگونه بوده نیاز به یک جلسه مستقل و تحقیق و بررسی دارد.

وی با بیان اینکه حجاب زدایی یک امر معاصر و جدید است، افزود: سبقه های روشنفکری و مبارزه با حجاب در ایران از عصر قاجار بروز و ظهور داشته که برخی از تحصیل کرده های غربی یکی از مسائل محوری شان پوشش زن بوده است و گویا یک همانی در پوشش زن و ترقی کشور را مشاهده می کردند.

خانم فاطمی با بیان اینکه در عصر قاجار کشف حجاب را خروج از تحجر می دانستند، اظهار داشت: کشف حجاب از پهلوی اول شروع نشده بلکه در عصر قاجار نیز مواردی را در تاریخ مشاهده می کنیم اما در دوره رضا خان با حرکت و برخورد نظامی به این جریان قدرت و قوت بیشتری دادند.

وی با بیان الگو سازی از زن با حجاب ابراز کرد: دوره حجاب زدایی در عصر رضا خان را باید دوره حجاب زدایی سخت نامگذاری کرد و  در عصر پهلوی دوم حجاب زدایی نرم با نقش محوری رسانه آغاز می شود هر چند در پایان عصر پهلوی دوم نیز حجاب زدایی سخت نیز احیاء می شود و اگر انقلاب نمی شد احتمالا دوره ای بدتر از پهلوی اول در مبارزه با حجاب روبه رو می شدیم.

خانم فاطمی با بیان اینکه رسانه در موضوع حجاب کم کاری کرده است، اذعان کرد: صدا وسیما، سینما خانگی و فضای مجازی نقش بسیار پررنگی در بی حجابی یا باحجابی جامعه دارند، متاسفانه سلبریتی ها زیر ذره بین مخاطب قرار دارند و جوانان از رفتار و نوع پوشش آنها الگوبرداری می کنند. باید اذعان کرد که رسانه در پررنگ کردن حجاب درجامعه نقش خوبی را ایفا نکرده است.

از نقش رسانه و امنیتی سازی مسئله حجاب تا حجاب در عصر علوی

در ادامه این نشست حجت الاسلام مهدی بیاتی؛ مدیر موسسه طهورا با اشاره به پیامدهای سیاسی و امنیتی بدحجابی و تبرّج گفت: بحران کشف حجاب صرفاً یک مسئله فرهنگی نیست بلکه باید به بَعد امنیتی آن همتوجه داشت که چگونه دشمن با بی حجابی امنیت و بی ثباتی جامعه را نشانه و هدف گرفته است.

مدیر موسسه طهورا حجاب را مسئله ای فراتر از موضوع فرهنگی برشمرد و خاطرنشان کرد: در سال های اخیر در بحران و شورش های حجاب مشاهده شد که عده ای قلیل با هنجار شکنی حجاب را از موضوع فرهنگی به امنیتی سوق دادند. قبل از فتنه مهسا هم حجاب یک موضوع فرهنگی صرف نبود و دشمن با کشف حجاب به دنبال براندازی سیاسی و جابجایی حاکمیت بود.

حجت الاسلام بیاتی ادامه داد: بی حجابی نمادی برعلیه تفکر اسلامی و انقلابی بود و آنها نمی خواهند ایران کشوری قدرتمند باشد، فتنه مهسا و روسری سفیدها پشت پرده ای سیاسی داشت و دشمن با ابزار زن بی حجاب به دنبال خیابان گرم و خانه سرد بود تا انقلاب را به چالش و تضیف کند.

مدیر موسسه طهورا با اشاره به اینکه بی حجابی کاملا با برنامه و هدف در جامعه اشاعه می شود، افزود: ذائقه سازی و دست دشمن در پشت پرده را باید درک کنیم که عده ای می خواهند ما اینگونه فکر و رفتار کنیم هر چند آن عمل برخلاف فطرت انسانی باشد.

وی اضافه کرد: دشمن خودمان را باید بشناسیم و به برنامه ریزی او باید توجه کرد که چه نقشه هایی برای ما و جامعه ما کشیده است، بدانید که در سطح عادی نیستیم و غرب می خواهد برهنگی ادامه دار باشد تا عقلانیت را از ما بگیرد.

از نقش رسانه و امنیتی سازی مسئله حجاب تا حجاب در عصر علوی

 حجت الاسلام محمدمهدی طباخیان؛ دانشجوی دکتری تاریخ اسلام از دیگر ارائه دهندگان این نشست بود  که با اشاره به حجاب از عصر جاهلیت تا حکومت علوی گفت: مراجعه بی ضابطه و بی رویه به تاریخ یک آفت است که متاسفانه در بحث حجاب برای رد یا اثبات مدعای خود در جامعه شاهد هستیم، از سال 1401 به بعد بحران اجتماعی در موضوع حجاب به وقوع پیوست که در برهه ای به موضوع امنیتی مبتلا شد و اگر چه بحث امنیتی آن جمع شد اما اصل موضوع و چالش هایش همچنان باقی است و امروز طرحی در جامعه در موضوع حجاب شکل گرفته است و نیروی انتظامی را به سمت و سویی برده است که با برخی مظاهر بی حجابی و قانون گذاری مقابله کند.

وی افزود: برخی معتقدند با بررسی تاریخی از عصر نبوی تا علوی گزاره ای در بگیر و ببند در وضع حجاب و پوشش نداریم و ریشه دینی ندارد و گامی فراتر بر می دارند که چون گزاره ای در نسبت به رفتارهای منافی عفت نداریم پس سیره حضرات برخورد با این موضوع نبوده است. گاهی ما هم وارد این بازی می شویم و با آوردن گزاره هایی خلاف حرف طرف مقابل را می آوریم.

کارشناس تاریخ اسلام با بیان اینکه تا پیش از قرن نوزده تاریخ اجتماعی نداریم، خاطرنشان کرد: به صرف نبودن گزاره نمی توانیم مطلبی را به اثبات برسانیم و اگر گزاره ای نداریم برخورد امیرالمومنین با بدحجاب و بی حجاب را اثبات یا رد نمی کند. کل تاریخ یعقوبی بیست صفحه است، چگونه باید بپردازد؟ مسله بعدی این است که آیا اصلا این موضوع در آن عصر مطرح و وجود داشته است؟

وی افزود: آیا مسئله بی حجابی به وسعت امروز در عصر علوی بوده که حضرت موضع بگیرد؟ آیا در عصر علوی بحران بی حجابی داشته ایم؟ شاید انگشت شمار بوده که اصلا کسی به آن توجه نشده است. تا چیزی مسئله جامعه نشود و بحران جامعه محسوب نگردد موضعی همگرفته نمی شود پس بی حجابی در آن عصر محدود بوده است پس عمومیت نداشته که بخواهند به آن بپردازند.

وی در پایان افزود: تاریخ به بحران های اجتماعی می پردازد و علی الظاهر بی حجابی در عصر نبوی و علوی بحران اجتماعی نبوده است که تاریخ بخواهد به آن موضوع بپردازد.

از نقش رسانه و امنیتی سازی مسئله حجاب تا حجاب در عصر علوی

در پایان حجت الاسلام محمد تقی احمدی پرتو؛ پژوهشگر مسائل خانواده و تربیت با اشاره به زنان؛ اسناد بین المللی و سازمان‌های مدافع حقوق زنان گفت:

سازمان های بین المللی که  مثلاً نماینده همه کشورها اعم از مسلمانان و غیره هستند اما مع الاسف دیدگاه غالب مبتنی بر اندیشه غرب و فمینیستی دارند،  قوانینی در دهه چهل تا شصت میلادی در حمایت از زن تصویب شد که در بردارنده اسناد حمایتی از جایگاه زن و مادران است اما به مرور زمان چرخشی در این مواضع اتفاق می افتد تا جایی که نقش مادری به عنوان یک تبیعض شناخته می شود.

پژوهشگر مسائل خانواده و تربیت با اشاره به اینکه شعار برابری جنسی شعار زیبایی است که باطن ناپاکی دارد، خاطرنشان کرد: برابری جنسیتی و اینکه زن را باید به عنوان یک زن دید بسیار زیبا و دلنشین است اما آیا این ظاهر باطنی یکسان دارد، متاسفانه غرب و نظام سرمایه داری در غرب زن را با نگاه ابزاری می بیند و توجهی به نقش خانوادگی زن ندارد و امروز چون به زن نگاه ابزاری داشته باید وزارت تنهایی تشکیل دهند تا به داد خانواده تک نفری برسند.

حجت الاسلام احمدی رهاسازی غریزه را محصول تفکر برابری جنسیتی غرب برشمرد و گفت: فروید و اندیشمندان غربی قائل به آزادی جنسیتی دارند و معتقدند با تاجایی باید آزادی باشد که اشباع صورت بگیرد اما امروز شما نتیجه این اندیشه وتفکر در غرب بی روتوش را مشاهده می کنید.

پژوهشگر مسائل خانواده و تربیت در پایان اینکه دنیای فمنیست هم به اشتباه خود پی برده است، اظهار داشت: دنیای غرب با نگاه فردی جایگاهمادری را از زن گرفت اما امروز فمنیست ها هم به اشتباه خود پی بردهاند و به دنبال احیاء حق مادی خود هستند.

نویسنده: حمیدرضا شاکر

ارسال نظرات