۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۲
کد خبر: ۷۵۰۸۷۸
عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی امام خمینی تبیین کرد؛

مردم در سیره اهل بیت چه جایگاهی داشتند؟

مردم در سیره اهل بیت چه جایگاهی داشتند؟
حجت الاسلام سلیمانی گفت: اهل بیت(ع) در بعضی از اوقات به رأی اکثریت توجه کردند و برخی از اوقات، خلاف اکثریت عمل کرده اند که معیار آنان، «حفظ اسلام و احیای دین» و «حفظ مصلحت امت اسلامی» بوده است.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام جواد سلیمانی در جلسه طلاب و فضلای اردکانی مقیم قم که در حسینیه شهید مالامیری پردیسان برگزار شد، به موضوع جایگاه مردم در سیره اهل بیت (ع) اشاره کرد و اظهار داشت: امروز دگراندیش ها و جریانات اصلاح طلبی به بخشی از سیره اهل بیت تمسک نموده و نتیجه می گیرند که اهل بیت برای رأی مردم بیشتر از مسائل دینی اهمیت قائل بودند.

وی ابراز داشت: همچنین این افراد، آیات و روایات را «اسلام مکتوب» و سیره اهل بیت (ع) را «اسلام واقعی» عنوان می کنند و از این سخنان، بهره های شخصی خود را می برند.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) با اشاره به برخی تحریفاتی که به آیت الله مصباح یزدی درباره رأی مردم نسبت می دهند، خاطرنشان ساخت: به نظر مرحوم آیت الله مصباح، موضوع حکومت اسلامی، ملت مسلمان است و برای جامعه مسلمان باید حکومت اسلامی تشکیل داد.

نویسنده کتاب آزمون خواص بیان داشت: اهل بیت (ع) در مردم‌سالاری دینی، سعادت دنیا و آخرت مردم را باهم می بینند؛ لذا برای سعادت اخروی آنان نیز حساب باز کرده و در تصمیمات خود، سعادت اخروی مردم را نیز لحاظ می کنند.

حجت الاسلام سلیمانی اظهار داشت: اهل بیت (ع) در برخی موارد به نظر اکثریت عمل نموده و در برخی موارد دیگر، خلاف اکثریت انجام داده اند که نشان دهنده این مطلب است که بر اساس استدلال ها و مصلحت ها، تصمیم گرفته اند؛ نه اینکه بر اساس نظر اکثریت کاری انجام داده باشند.

وی ابراز داشت: به عنوان مثال، در ماجرای خلافت خلفای سه گانه، امام علی (ع) به رأی اکثریت احترام می گذارد، اما نه به خاطر اینکه حضور خلفای سه گانه، رأی اکثریت بوده است؛ بلکه به این دلیل احترام گذاشت که دین از بین نرود و باقی بماند.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) خاطرنشان ساخت: در صلح امام حسن (علیه السلام) نیز ایشان رأی اکثریت را پذیرفت؛ البته نه به خاطر رأی اکثریت؛ بلکه به خاطر جان مردم این کار را انجام دادند.

نویسنده کتاب آزمون خواص در پایان گفت: اهل بیت (ع) در بعضی از اوقات به رأی اکثریت توجه کردند و برخی از اوقات، خلاف اکثریت عمل کرده اند که معیار آنان، «حفظ اسلام و احیای دین» و «حفظ مصلحت امت اسلامی» بوده است.

همچنین در این جلسه، حجت الاسلام روح الله ترابی از فضلای اردکانی نیز به تشریح برنامه های دشمنان جمهوری اسلامی ایران در شبکه های تلویزیونی فارسی‌زبان پرداخت.

ارسال نظرات