۲۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۲
کد خبر: ۷۵۳۵۰۵

بازتاب و واکنش‌های خارجی به ممنوعیت تیک تاک در آمریکا

بازتاب و واکنش‌های خارجی به ممنوعیت تیک تاک در آمریکا
ممنوعیت تیک‌تاک در آمریکا منجر به شکل‌گیری اعتراضاتی میان مردم آمریکا شده و واکنش‌های خارجی بسیاری را در پی داشته است.
 

شامگاه چهارشنبه مجلس نمایندگان آمریکا لایحه‌ای را با اکثریت موافق تصویب کرد. این لایحه چیزی نبود جز لایحه ممنوعیت تیک‌تاک در آمریکا.

تصویب ممنوعیت شبکه اجتماعی تیک‌تاک  جنجال بسیاری را در این کشور برپا کرده است. برخی از کاربران و کارشناسان آن را بی‌احترامی به آزادی بیان و برخی دیگر احتمال تکرار این اقدام را محتمل دانستند.

در این میان یکی از شهروندان آمریکایی با اشاره به این محدودیت در پلتفرم ایکس یا همان توییتر سابق نوشت: براساس گزارش‌ها آیپک (کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل) در یک نمایش حیرت‌انگیز از نفوذ خود در کنگره استفاده کرده تا با سرعت بی‌سابقه‌ای ممنوعیت تیک‌تاک را ظرف سه روز نهایی کند. تیک‌تاک یک پایگاه ضداسرائیلی است که روایت سنتی در غزه را می‌شکند.

واکنش کاربران

کاربر دیگری به درست نبودن راه‌حل کنگره پرداخت و نوشت: راه حل در اینجا ممنوع کردن تیک‌تاک نیست، بلکه باید حفاظت از داده های کاربر را افزایش داد .

تیک‌تاک در آمریکا

یک آمریکایی دیگر به تلافی چین اشاره کرد و نوشت: همه این بازی سیاست است، زمانی که لایحه ممنوعیت تیک‌تاک به قانون تبدیل شد، در کنار همه خبرهای بد منتظر تلافی چین باشید. به نظر شما عواقب انتخاب تسلا یا اپل به پای چه کسی است؟ اگر آمریکا و چین به یک توافق دست یابند خوب است.

کاربران تیک‌تاک

کاربری هم به وضعیت جرم و جنایت در آمریکا اشاره کرده و نوشته است:  کاربران آمریکایی تیک‌تاک بسیار آگاه هستند که چرا آمریکا می‌خواهد تیک‌تاک را ممنوع کند. دولت آمریکا به حل مسئله خشونت با اسلحه، افزایش بی خانمانی و افزایش هزینه تقریباً همه چیز علاقه ای ندارد، اما بسیار مشتاق است که یک برنامه را فوراً ممنوع کند.

بی‌خانمانی در آمریکا

یکی از کاربران آمریکایی ایکس در پاسخ به کسی که ممنوعیت تیک‌تاک را مثبت ارزیابی کرده بود، نوشت:   وقتی آمریکا تیک‌تاک را ممنوع کرد، گام بعدی باید برای ما ممنوعیت فیس بوک، آی جی، ایکس، تلگرام و واتس‌آپ باشد. نیازی به ارزیابی انگیزه آنها نیست، فقط همه چیز را ممنوع کنید! همچنین، ما هرگز نباید بدون توجه به دلیل خواستار ممنوعیتی باشیم زیرا زمانی در برابر ممنوعیت مقاومت کرده ایم. مبادا منافق باشیم.

فیلتر تیک‌تاک در آمریکا

اما واکنش به ممنوعیت تیک‌تاک در آمریکا فقط به کاربران این کشور خلاصه نشد. این اقدام واکنش کاربران سایر کشورها را نیز در پی داشت. یک روزنامه‌نگار اماراتی که مسئول روزنامه گلف نیوز نیز هست در این باره نوشت: حتی آمریکا اپلیکیشن بد تیک‌تاک را که ارزش ها و اخلاقیات را تخریب می کند و رفتار و تربیت کودکان را توهین‌آمیز می‌کند، تحریم و ممنوع کرد، تحریم آن کی به ما می‌رسد؟

روزنامه گلف نیوز

یک حساب کاربری خبری عربی نیز به آزادی بیان در آمریکا طعنه زده و با منتشر کردن ویدیویی نوشت: آزادی بیان در آمریکا ... تیک‌تاک بسوی تحریم! 

واکنش ولکن به ممنوعیت تیک‌تاک

پروفسور عبدالله الشایجی و روزنامه‌نگار کویتی نیز با تعجب نوشت: دولت آمریکا شدیدا علیه اپلیکشین تیک‌تاک اعلام جنگ می‌کند! زیرا اپلیکشن متعلق با یک شرکت چینی و نه آمریکایی است و امنیت ملی آمریکا را تهدید می‌کند!

دولت آمریکا با تمام گستاخی و قلدری پای خود را فراتر گذاشته و از تمام خط قرمزها عبور کرده و با اکثریت آرا قانون ممنوعیت تیک‌تاک را تصویب کرده و آن را به شرکت صاحب برنامه تیک‌تاک اطلاع داد. 

براساس  این قانون شرکت چینی ۶ ماه فرصت دارد تیک‌تاک را به یک شرکت آمریکایی بفروشد یا برنامه تیک‌تاک که مورد استفاده ۱۷۰ میلیون آمریکایی است ممنوع شود. زیرا به ادعای مقامات آمریکایی این شرکت از جوانان و نوجوانان آمریکایی جاسوسی می‌کند، اطلاعات آنان را به چین می‌فرستد، اطلاعات نادرست منتشر می‌کند و چین را تبلیغ می‌کند!

این اقدامی است که کاربران آمریکایی را ناراضی کرده و متمم اول قانون اساسی آمریکا درباره آزادی بیان را نقض می‌کند‌، به ویژه در انتشار کلیپ‌های افشاگر درباره جنایت جنگی و نسل‌کشی غزه.

واکنش ها به ممنوعیت تیک‌تاک

ارسال نظرات