۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰
کد خبر: ۵۰۸۸۰۹
رییس کمیته فرهنگی اجتماعی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت:

ایجاد سواد رسانه‌ای در جامعه نیاز ضروری است

اکبری با بیان اینکه ما امروز نیازمند سواد رسانه‌ای هستیم، گفت: رسانه ما باید نحوه خواندن رسانه را به مردم بیاموزد، به عبارتی سواد رسانه‌ای باید ایجاد شود و در این راستا ما باید مدیریت زمان را به مردم بیاموزیم.
اکبری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کمال اکبری، رییس کمیته فرهنگی اجتماعی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست تخصصی دین و رسانه  که شامگاه یک‌شنبه در دانشکده خبرگزاری فارس برگزار شد با اشاره به اینکه مهم‌ترین بحث امروز ما چالش‌های مفهومی در بحث دین و رسانه است، اظهار داشت: فهم دین از سوی رسانه‌های غرب با ما فرق می‌کند، آنها بیشتر به دنبال اخلاق رسانه‌ای هستند و این در حالی است که برداشت نسبی از دین و نحوه نگاه به دین به نحوی که امروزه اصحاب رسانه در آن بحث می‌کنند در نظر آنها متفاوت است.

وی ادامه داد: سوء استفاده‌های مختلف از دین را در مواجه با رسانه می‌بینیم، از طرفی هم رسانه‌ها برای توجیح اعمال غیردینی خود از این ابزار یعنی دین استفاده می‌کنند، رسانه‌های ما امروز بیش از هرچیزی باید از دین حمایت کنند.

رییس کمیته فرهنگی اجتماعی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: نرسیدن به نظریات سامان دهنده در امر رسانه یکی از موارد صدمه‌زا خواهد بود و این یکی از ضعف‌های ما در این بخش است، مسئله شناسی ما در حوزه دین هنوز کامل نشده است و نیروی انسانی لازم برای این کار هم به خدمت گرفته نشده است.

اکبری یادآور شد: رسانه ما باید نحوه خواندن رسانه را به مردم بیاموزد، به عبارتی سواد رسانه‌ای باید ایجاد شود و در این زمینه ما باید مدیریت زمان را به مردم بیاموزیم، چالش مصرف رسانه‌ای ما باید دید چه وضعیتی دارد، یعنی هیچگاه مخاطب نمی‌داند چه چیزی را مصرف کند.

وی افزود: جوانان ما بیش از حد در رسانه‌های دنیا حضور دارند، هر جوان فعالی نباید در بخش عمده‌ای از زمان خود را در فضای مجازی و رسانه‌ای بگذراند و اگر شاهد چنین رفتاری در جامعه هستیم نشان می‌دهد که ما سواد رسانه‌ای را به مردم انتقال نداده‌ایم.

رییس کمیته فرهنگی اجتماعی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه امروز یک نوجوان حداقل روز ۴ تا ۵ ساعت را به رسانه در صوت و تصویر می‌گذراند، خاطرنشان کرد: امروز علاوه بر استفاده نادرست از فضای رسانه ما با چالش های دین و رسانه در عصر رسانه‌ای مواجه هستیم، این موضوع اگر درست مشخص شود بسیار مفید است، امروزه ما در این حوزه چالش‌های جدی داریم و علمای حوزه و دانشگاه باید در این راستا کمک کنند تا در عصر رسانه‌ای بتوانیم در مورد دین و رسانه یک تعریف خوب را  ایجاد کنیم.

اکبری در پایان گفت: در اصل یک مدینه فاضله رسانه‌ای باید محقق کنیم، ما نیازمند این هستیم که همه اهل علم به این موضوع اهتمام بورزند، امروز نیاز جامعه این است که اهل رسانه هم به این موضوع نیز توجه کنند./816/۲۰۳/ب2

ارسال نظرات