۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۸
کد خبر: ۷۵۶۲۵۰

کنگره بین المللی اندیشه های قرآنی امام خامنه‌ای برگزار شد

کنگره بین المللی اندیشه های قرآنی امام خامنه‌ای برگزار شد
پنجمین اجلاسیه کنگره بین المللی اندیشه های قرآنی امام خامنه‌ای با محوریت اجلاسیه استادان معارف اسلامی سراسر کشور با حضور علما، اساتید معارف اسلامی حوزه و دانشگاه و طلاب و فضلای حوزه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، پنجمین اجلاسیه کنگره بین المللی اندیشه های قرآنی امام خامنه‌ای با محوریت اجلاسیه استادان معارف اسلامی سراسر کشور با حضور علما، اساتید معارف اسلامی حوزه و دانشگاه و طلاب و فضلای حوزه برگزار شد.

در این همایش که به همت دانشگاه معارف اسلامی قم برگزار شد، آیت الله حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و حجج اسلام والمسلمین رستمی نماینده رهبر معظم انقلاب در دانشگاه‌ها و شاکری رئیس دانشگاه معارف اسلامی قم، به سخنرانی پرداختند.

آیت الله حسینی بوشهری در این همایش ضمن تبریک روز معلم و گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید مطهری، با اشاره به روایتی از امام هادی علیه السلام در رابطه با جایگاه قران در تجلی زندگی مومنانه اظهار داشت: با این که همواره معارف قرآنی در مسیر تحقیق، پژوهش و ترویج و نشر و بسط قرار دارد، همچنان شادابی و طراوتش حفظ و روز به روز بر آن افزوده می شود.

وی با تاکید بر این که خداوند متعال قرآن را به گستره فراگیر تمام زمان ها تا روز قیامت نازل کرده است افزود: امام هادی علیه السلام در پاسخ به این سؤال که چه سرّی است که قرآن هر چه بیشتر خوانده و بحث شود، بر تازگی و طراوت آن افزوده می شود؟ فرمودند: چون خداوند تبارک و تعالی، آن را تنها برای زمانی خاص و مردمی خاصّ قرار نداده است. از این رو، در هر زمانی و برای هر مردمی، تا روز قیامت، تازه و با طراوت است.

کنگره بین المللی اندیشه های قرآنی امام خامنه‌ای برگزار شد

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت تبیین، توضیح و نشر اندیشه های قرآنی رهبر معظم انقلاب از دست اندرکاران برگزاری این کنگره تشکر کرد و اظهار داشت: امامین انقلاب بر این موضوع تصریح داشتند که با انس با قرآن و تامل در آیات الهی، از زاویه نگاه قرآن می شود به دل ها راه یافت و در دل ها نفوذ کرد.

وی با تأکید بر ادامه و احیای رویکرد تفسیری امام خامنه‌ای در میان فرهیختگان قرآن پژوه به نوع نگاه قرآنی رهبر معظم انقلاب به موضوعات متعدد اجتماعی اشاره کرد و افزود: رویکرد قرآنی رهبر معظم انقلاب پیش از انقلاب و بعد از انقلاب متفاوت بوده و تفسیر آیات الهی را مبتنی بر اقتضائات و شرایط روز مورد توجه قرار دادند.

آیت الله حسینی بوشهری تفسیر رهبر معظم انقلاب اسلامی از قرآن را تفسیر اجتهادی دانست و خاطرنشان کرد: ایشان از رهگذر عقل و خرد ضمن تفسیر قرآن به قرآن، آیات الهی را مبتنی بر روایات اسلامی تفسیر کردند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: رویکرد قرآنی رهبر معظم انقلاب از یک جهت اجتهادی و از جهتی متناظر با موضوعات زمان است.

 کنگره بین المللی اندیشه های قرآنی امام خامنه‌ای برگزار شد

حجت الاسلام والمسلمین روح الله شاکری رئیس دانشگاه معارف اسلامی نیز در همایش اجلاسیه استادان معارف اسلامی سراسر کشور در قالب "کنگره بین المللی اندیشه‌های قرآنی آیت الله العظمی خامنه‌ای" که در سالن همایش‌های دانشگاه معارف اسلامی قم برگزار شد، ضمن یاد و خاطره استاد شهید مطهری و تبریک روز معلم بیان داشت: تربیت فضلا و دانشمندان و اساتید معارف اسلامی، تربیت محقق و تدوین متون دروس معارف اسلامی یکی از رسالت های مهم دانشگاه معارف اسلامی است.

وی بررسی و تبیین اندیشه های اندیشمندان متصل به سرمنشاء نورانی قرآن را از رسالت های دانشگاه معارف اسلامی برشمرد و افزود: یکی از جدی ترین مطالبات اساتید و دانشجویان از این مجموعه این است تا راه را برای معارف قرآن در فضای دانشگاه هموار سازیم.

رئیس دانشگاه معارف اسلامی به نقش آفرینی های دانشگاه معارف اسلامی در بسط و نشر معارف قرآنی به فضای دانشگاه اشاره و ابراز کرد: از 200 مقاله ارسالی به دبیرخانه پنجمین اجلاسیه کنگره بین المللی اندیشه های قرآنی امام خامنه ای بالغ بر ۷۰ مقاله به عنوان مقالات برتر اساتید معارف انتخاب شدند.

رئیس دانشگاه معارف اسلامی گزارشی از رونمایی از کتاب ۵ جلدی آثار فاخر پنجمین اجلاسیه ارائه کرد و افزود: در این دور از اجلاسیه پنل های تخصصی متعددی از جمله کمیسیون معارف قرآن و حدیث، تاریخ و تمدن نوین، انقلاب اسلامی و مبانی نظری نظام اسلامی در قالب کمیسیون های تخصصی ارائه خواهد شد.

وی بر اهمیت تداوم ارتباط مستمر با قرآن تاکید کرد و بیان داشت: اساتید معارف باید در کنار ارتباط عمیق تر مبتنی بر تدبر، انس با قرآن را با محوریت تامل بر آیات در دستور کار قرار داده، معارف قرآنی را استخراج و ناظر به نیازهای اجتماعی در اختیار تنوع مخاطبانی قرار دهند.

حجت الاسلام والمسلمین شاکری با تاکید بر لزوم راهبری جامعه بر اساس اندیشه های قرآن محور، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی محور تمام مباحث و رویکردهای خود را در سیر مراحل تمام زندگی بر محوریت قرآن ترسیم نموده اند؛ امیدواریم بتوانیم اندیشه های ناب را در فضای دانشگاهی بسط و نظر داده، مطلعی بر نشر معارف قرآنی در حوزه های تخصصی باشد.

کنگره بین المللی اندیشه های قرآنی امام خامنه‌ای برگزار شد

حجت الاسلام محمدعلی رضایی اصفهانی دبیر علمی کنگره بین المللی اندیشه های قرآنی حضرت آیت الله خامنه ای نیز در این مراسم اظهار داشت: حضرت آیت الله خامنه ای از محضر پدر بزرگوار بهره گرفتند و بحث قرآنی را تحت تاثیر سیدهاشم میردامادی پدربزرگ مادری خود که در مسجد گوهرشاد تفسیر می گفتند و بحث انس با قرآن را تحت تاثیر مادر فرا گرفتند.

حجت الاسلام رضایی اصفهانی افزود: حضرت آیت الله خامنه ای ۶ سال محضر علامه طباطبایی را درک کردند و در تفسیر قرآن تحت تاثیر استاد خود بودند.

وی بیان داشت: حضرت آیت الله خامنه ای را می توان محصول سه مکتب شیعی حوزه مشهد، نجف و قم دانست و سیره حوزوی ایشان هم اشرابی از تعبد حوزه مشهد، عقلانیت حوزه قم و ولایت مداری حوزه نجف است.

دبیر علمی همایش بین المللی حضرت آیت الله خامنه ای افزود: تفسیره سوره برائت ایشان در ۷۰۰ صفحه ارائه شده که حاصل زحمت آقای ربانی است.

حجت الاسلام رضایی اصفهانی به سابقه تفسیر آیت الله خامنه ای اشاره کرد و ابراز کرد: ایشان سال ۱۳۵۸ هفته ای یکبار به قم آمده و تفسیر می گفتند. ایشان سال ۶۰ تا ۶۱ برای پاسداران تفسیر سوره های حشر و جمعه، ممتحنه و مجادله را می گفتند. سال ۶۹ -۷۰ تفسیر حمد را برای دانشجویان می گفته است.

وی بر اهمیت و جایگاه مرجعیت علمی قرآن در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای اشاره و اظهار داشت: رهبر انقلاب تصریح دارند: «مساله قرآن و مرجعیت قرآن و رجوع به قرآن و استفهام از قرآن در مسائل گوناگون فکری، عملی، اجتماعی، سیاسی، حکومتی و مانند اینها خیلی چیز مهمی است. ما واقعا در این زمینه ها کم کاریم».

حجت الاسلام رضایی اصفهانی سپس به تاثیر این کنگره بر فضای دانشگاهی اشاره کرد و افزود: تاکنون ۲۳۳ پایان نامه ارشد و دکتری در مراکز مختلف تحت تاثیر این کنگره گرفته شده است.

حجت الاسلام رضایی اصفهانی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اهداف و رویکردهای کنگره بین المللی اندیشه های قرآنی حضرت آیت الله خامنه ای اظهار داشت: بیش از ۱۸۰ مرکز علمی، حوزوی و دانشگاهی در این کار عظیم مشارکت نموده و ۱۶ کارگروه علمی هم شکل گرفته است.

وی منبع شناخت ۸۰۰ صفحه کنگره و معرفی کتاب ها، مقالات، پایان نامه ها و سایت ها مبتنی بر ۷۰۰ ریز موضوع را از جمله دستاوردهای دبیرخانه این کنگره دانست و بیان داشت: در این کنگره بیش از ۵۳ نشریه و ۲۲ ملی علمی پژوهشی مقالات برگزیده را چاپ خواهند کرد.

دبیر علمی کنگره بین المللی اندیشه های قرآنی رهبر معظم انقلاب یادآور شد: ۲۱۱ پیش نشست و ۷۸ کارگاه آموزشی، ۱۵ کرسی مرتبط با کرسی های ترویجی نظریه پردازانه در ۳۰ شهر و ۱۵ استان برگزار و ۲۵۰۰ چکیده و حدود ۱۹۰۰ مقاله هم دریافت شده است.

ارسال نظرات