۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۲
کد خبر: ۷۵۶۶۰۲

گزارشی از مراسم معارفه مدیرکل جدید امور دانش‌آموختگان جامعةالمصطفی

گزارشی از مراسم معارفه مدیرکل جدید امور دانش‌آموختگان جامعةالمصطفی
مراسم تکریم و معارفه مدیرکل جدید امور دانش‌آموختگان جامعةالمصطفی(ص) با حضور معاون ارتباطات و بین الملل این نهاد حوزوی برگزار شد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ قنبری در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل جدید امور دانش‌آموختگان جامعةالمصطفی(ص) به فرازهایی از حدیث عنوان بصری از امام صادق علیه‌السلام اشاره و آن را نسخه‌ای فاخر برای گام‌نهادن در مسیر سعادت توصیف کرد و گفت: عنوان بصری پس از دیدار با امام صادق علیه‌السلام و در خواست بهره‌مندی از علم و نورانیت امام، توصیه‌های راهگشایی را درخواست می‌کنند.

معاون ارتباطات و بین الملل جامعةالمصطفی(ص) افزود: امام صادق علیه‌السلام در توصیه‌ای به عنوان بصری می‌فرمایند؛ علم و دانش به یادگیری نیست، بلکه نوری است در دل کسی که خدای متعال می‌خواهد او را هدایت کند؛ اگر طالب علم هستی ابتدا باید بندگی حقیقی را در خود به وجود آوری و علم را برای عمل‌کردن بیاموزی و از خداوند فهم بخواه تا تو را فهیم گرداند.

وی در تبیین حقیقت عبودیت و بندگی در بیان امام صادق علیه السلام، خاطرنشان کرد: حقیقت بندگی به سه چیز است؛ نخست اینکه بنده آنچه را خدا به او بخشیده ملک خود نداند؛ زیرا بندگان مالک نیستند و هرآنچه هست از آن خداست لذا هر کجا خدا فرمان داد مصرفش می‌کند؛ دوم اینکه بنده تدبیر امور خودش را به خدا واگذار می‌سازد و سوم آنکه تمام وقت خود را صرف انجام اوامر و ترک نواهی الهی می‌کند.

معاون ارتباطات و بین الملل جامعةالمصطفی با تاکید بر این که در عین واگذاری تدبیر امور به ذات اقدس الهی هیچگاه نباید بدون تلاش و برنامه ریزی قدم برداریم، اظهار کرد: هر گاه بنده چیزی را که خدا به او بخشیده ملک خود نداند، انفاقش در راه خدا بر وی آسان گردد، و هر گاه تدبیر امورش را به دست مدبّر واقعی سپرد، سختی‌های دنیا برایش آسان شود، و هر گاه بنده به امر و نهی خدا گردن نهاد، هیچ گاه با مردم جدال نمی‌کند، و به آنان فخر نمی‌فروشد.

حجت الاسلام قنبری تصریح کرد: در نگاه امام صادق علیه السلام هرگاه خداوند به بنده این سه خصلت را عطا فرمود، دنیا و شیطان و اهل دنیا در نظرش خوار می‌شود و به خاطر جمع کردن مال و فخرفروشی به دنبال دنیا نمی‌رود، از مردم عزّت و مقام نمی‌طلبد و اوقاتش را هدر نمی‌دهد، تازه این اوّلین درجه پرهیزگاران است.

وی ضمن اشاره به فرازهایی از آیه ۸۳ سوره قصص با تاکید بر این که خداوند متعال آخرت را برای کسانی مهیا نموده که دنبال مقام پرستی نرفته و مرتکب فساد نشده باشند، اظهار کرد: امام صادق علیه السلام در این روایت ۹ نکته تربیتی را برای پویندگان راه سعادت بیان نمودند.

معاون ارتباطات و بین الملل جامعةالمصطفی به سه وصیت امام صادق علیه السلام برای تربیت نفس اشاره کرد و گفت: اول اینکه آنچه را اشتها نداری نخور، زیرا موجب حماقت و نادانی می‌شود؛ دوّم اینکه تا گرسنه نشدی غذا نخور و سوم اینکه هر گاه خواستی غذا بخوری غذایت حلال باشد و بسم اللَّه بگو، و به یاد آور سخن رسول خدا صلّی الله علیه و آله را که فرمودند: آدمی ظرفی را بدتر از شکمش پر نکند، در این صورت اگر ناچار شد، یک سوم آن را برای غذایش، و یک سومش را برای نوشیدنی، و یک سوم دیگر را برای نفس کشیدن بگذارد.

وی در تبیین سه خصلت در بردباری با بیان این که امام صادق علیه السلام می‌فرمایند؛ اگر کسی به تو گفت: اگر یکی بگویی ده تا می‌شنوی، بگو: اگر ده تا هم بگویی یکی نمی‌شنوی، اظهار داشت: امام صادق علیه السلام در تجلی بردباری تصریح می‌کنند، اگر کسی دشنامت داد، بگو اگر تو راست می‌گویی از خدا می‌خواهم که مرا ببخشد و اگر دروغ می‌گویی از خدا می‌خواهم که تو را ببخشد. اگر کسی تو را تهدید به ستم نمود، تو او را اندرز ده و برایش دعا کن.

معاون ارتباطات و بین الملل جامعةالمصطفی در ادامه تفسیر روایت امام صادق علیه السلام سه خصلت که درباره علم است را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: اول اینکه، آنچه را نمی‌دانی از علما بپرس و هرگز برای اذیت کردن و آزمایش نمودن آنها سؤال نکن.

وی با بیان این که امام صادق علیه السلام ضمن تصریح بر ممانعت از عمل به رأی، بر اهمیت به‌کارگیری احتیاط تصریح نمودند، خاطرنشان کرد: امام علیه السلام تصریح می‌کنند؛ از فتوادادن بگریز همان‌گونه که از دست شیر می‌گریزی و با فتوای نامناسب دادن، گناه مردم را به دوش مکش.

حجت‌الاسلام‌ قنبری با بیان این که قدم‌نهادن در سیر الی الله، اصلاً پیچیده نیست و در خلوص نیت و عمل صالح نهفته است، اظهار داشت: توجه و دقت بر پاکی هرآنچه بر جسم و نفس انسان می‌شود، آدمی را به مسیر سعادت رهنمون می‌سازد.

وی کسب رزق‌وروزی حلال را بسیار مهم ارزیابی نمود و با تاکید بر این که آغشته شدن مال به حرام صفای باطن را از بین می‌برد، خاطرنشان کرد: پرداخت خمس و زکات و دقت در حلال بودن درآمدها و پرهیز از به بطالت گذراندن عمر و توجه به شرح وظایف اداری و حرکت در مسیر انجام آنها بسیار مهم است.

معاون ارتباطات و بین الملل جامعةالمصطفی همیاری و همکاری سازمانی را بسیار ارزشمند توصیف نمود و اظهار داشت: تقویت حس همدلی، ضمن ایجاد انگیزه، در تجلی فعالیت عاشقانه و با اخلاص بسیار مهم و موثر است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تقدیر از تجربیات بسیار ارزشمند حجت الاسلام بکایی و ظرفیت آموزشی، پژوهشی و بین المللی، از فعالیت‌های ثمربخش ایشان تقدیر و تشکر نمود.

حجت الاسلام قنبری، با تقدیر از تلاش های حجت‌الاسلام‌ بکایی، حجت الاسلام برزو مدیر کل جدید دانش آموختگان جامعه المصطفی(ص) را نیز از نیروهای موثر و با تجربه جامعه المصطفی دانست.

ارسال نظرات