۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۵
کد خبر: ۷۵۶۸۱۶

نمایندگان مجلس نباید سرگرم حاشیه‌های سیاسی شوند

نمایندگان مجلس نباید سرگرم حاشیه‌های سیاسی شوند
باید از حواشی پرهیز کنیم؛ اما نه بدان معنا که پیگیر آن حواشی نباشیم، نباید حواشی یا بازی‌های سیاسی ما را سرگرم کنند. اگر دولت و مجلس مسائل اصلی را حل کنند، مسائل حاشیه‌ای نیز حل می‌شوند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حسن خجسته باقرزاده متولد ۱۳۳۱ در مشهد، معاون صدای جمهوری اسلامی ایران بود. او در سال ۱۳۸۶ به‌عنوان نایب رئیس اتحادیه رادیو تلویزیونی آسیا-اقیانوسیه (ABU) برگزیده شد. وی همچنین از سال ۱۳۸۷ معاونت برنامه‌ریزی و نظارت سازمان صداوسیما را برعهده داشت. او دیپلم ریاضی، فوق دیپلم علوم انسانی، لیسانس پژوهش در علوم اجتماعی، فوق لیسانس مردم‌شناسی و دکترای مدیریت استراتژیک دارد. آنچه پیش رو دارید حاصل گفت‌وگوی ما با این نامزد انتخاباتی است:

در اظهارات برخی از چهره‌های سیاسی شاهد فضایی تخریبی و دعواهای سیاسی هستیم. مقام معظم رهبری هم در سخنرانی‌های پساانتخاباتی خود به این موضوع اشاره داشتند و مجلسی‌ها را به پرهیز از دعواهای سیاسی که کام مردم را تلخ می‌کنند، دعوت کردند. به نظر شما در این رقابت‌های سیاسی چه خطوطی باید رعایت شوند؟

نکته‌ای که مقام معظم رهبری در چارچوب رقابت فرمودند، نکته درستی بود. ما نباید رقابت را در چارچوب قدرت دنبال کنیم. شاید این نکته برگرفته از آیه قرآنی «فستبق الخیرات» باشد؛ یعنی در کارهای خیر باید از هم سبقت بگیریم و رقابت کنیم. اگر این‌گونه نباشد و برای ما نیت دیگری مهم‌تر باشد، ممکن است با روش‌های تخریبی کسی که رقیب ما باشد را از میدان به در کنیم که این روش، راه درست و مطلوبی نیست. در چنین صورتی من اعتقاد دارم در چنین رقابتی، خیری نیست. این موضوعات به همدیگر متصل هستند. اگر ما از روش‌های درست و خداپسند برای رقابتمان استفاده کنیم، مصداق همان پیشی گرفتن در کارهای خیر است؛ اما اگر رقابت ما به سمتی برود که تلخکامی ایجاد کند، راه درستی را نرفته‌ایم. آن عده افراد که به این روش‌ها رقابت می‌کنند، در درجه اول باید متوجه شوند که نباید این کارها را انجام دهند؛ چراکه دود چنین اعمالی به چشم جامعه می‌رود.  از طرفی ممکن است برخی‌ها صلاحیت لازم را نداشته باشند که  باید راه‌های درستی را پیدا کنیم برای اینکه نشان بدهیم این افراد صلاحیت جایگاه نمایندگی را ندارند و عدم صلاحیت آنها مشخص شود. این عرض بنده ابدا به معنای تخریب کسی نیست و نباید تخریب کنیم، بلکه باید با شیوه‌های درست به مردم بگوییم که چنین اشخاصی صلاحیت‌های لازم را ندارند.

با توجه به راه‌یافتگان به مجلس و طیف‌های سیاسی حاضر در دور دوم انتخابات، آرایش سیاسی کنونی مجلس را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به نظر من آرایش کنونی سیاسی بسیار مثبت است، چون کسانی که در میدان هستند، ویژگی‌های مناسب را دارند. این یک معنای خوب دارد که در نظام افراد بسیار مناسبی هستند که دغدغه‌های مردم را دارند. بنابراین حتی اگر لیست‌های گوناگونی هم ارائه شوند، شاید یکی از دلایلی که مردم پایبند یک لیست کامل نیستند این است که سلایق گوناگونی وجود دارند.  آنها می‌خواهند این سلیقه گوناگون را با رأی خود پوشش دهند، اختلاف این افراد در شیوه‌های مختلف است و مردم به سراغ این می‌روند که نماینده‌ها، شیوه‌های متفاوت را برای معضلی به کار ببرند. به نظر من لیست‌های متعدد را می‌توان به دید مثبت نگاه کرد و ایرادی در تعدد لیست‌ها نمی‌بینم؛ چراکه قدرت انتخاب بیشتری به مردم می‌دهند.

اگر در رقابت پیش رو به مجلس راه یابید، چه موضوعاتی را محور فعالیت جدی خود قرار می‌دهید؟

من سه محور بنیادی را در مجلس دوازدهم دنبال خواهم کرد که این محورها خودشان نیاز به گفت‌وگوهای بیشتر دارند. ما باید در حکمرانی فرهنگی و اقتصادی تغییر و تحول اساسی ایجاد کنیم. نحوه حکمرانی اقتصادی و فرهنگی کنونی پاسخگوی این موضوعات متحول بین‌المللی نیستند.

وقتی جمهوری اسلامی توانسته حیله ۴۰ ساله آمریکا در به نتیجه رساندن طرح خاورمیانه جدید را خنثی کند و اجازه ندهد که این طرح اجرا شود و با عملیات «وعده صادق» معادلات آمریکا و رژیم اسرائیل را به هم بریزد، این موضوعات نشان می‌دهد که توان جمهوری اسلامی بیش از تصور است. منتها شیوه حکمرانی اقتصادی و حکمرانی فرهنگی هم‌تراز با این توانمندی نیست. برای این کار اقداماتی داریم و باید اشاره کنیم که در تحقق راهبرد توسعه اقتصادی و فرهنگی فعالیتی نداشتیم.

این نشان می‌دهد که ما زحمت می‌کشیم، عرق می‌ریزیم؛ اما به دلیل شیوه حکمرانی‌مان در این حوزه‌ها به نتیجه نمی‌رسیم؛ چراکه شیوه‌های قدیمی، راهبردهای منسوخی هستند.

از طرفی مجلس باید از دو قوه دیگر انتفاع بگیرد و نظارت قدرتمندی در وهله اجرایی قانون داشته باشد.

با توجه به سوابقتان، کدام کمیسیون را حوزه تخصصی فعالیت‌های خود می‌پندارید؟

کمیسیون فرهنگی به حوزه فعالیت بنده بیشتر شباهت دارد. ممکن است در حوزه‌های امنیت ملی و سیاست خارجی کار مطالعاتی کرده باشم؛ اما حوزه فرهنگ، حوزه‌ای بوده که  سال‌ها در آن کار کرده‌ام و شاید برای من مناسب‌تر باشد.

حواشی همیشه و همه جا هستند، حتی در زندگی خانوادگی هم ممکن است این مسائل رخ دهند. باید از حواشی پرهیز کنیم؛ اما نه بدان معنا که پیگیر آن حواشی نباشیم. نباید حواشی یا بازی‌های سیاسی ما را سرگرم کنند.  اگر دولت و مجلس مسائل اصلی را حل کنند،  مسائل حاشیه‌ای نیز حل می‌شوند.

مسائل فرهنگی و اقتصادی که به آن اشاره داشتید باید با چه دیدگاهی در پارلمان مورد بررسی قرار بگیرند؟

باید با دیدی بنیادین به مسائل  پرداخته شود و بسیاری از مسائلی که اکنون از لحاظ اقتصادی و فرهنگی در بُعد جامعه درگیر آنها هستیم به صورت بنیادی حل شوند. محیط مسأله‌های اقتصادی و فرهنگی ما محیط‌های ملتهبی هستند. ما باید ظرفیت‌هایمان را در این حوزه‌ها متراکم کنیم. 

ارسال نظرات